خداحافظ رئیس


پریسا غفاری
روزنامه‌نگار
شوک شبانه، درگذشت آقای رئیس! محمود مشحون رئیس سابق فدراسیون بسکتبال درگذشت. باورم نمی‌شود محمود مشحون، مرد خستگی‌ناپذیر از میان ما رفت.
درگذشت محمود مشحون اتفاق تلخی است، آنقدر تلخ که حتی دوست دارم پس از ساعت‌هایی که از رفتن او گذشته، باز هم خبر را باور نکنم اما مرد بزرگ بسکتبال ایران در ۸۲ سالگی دار فانی را وداع گفت؛ مردی که با مدیریت خود افتخاراتی را برای بسکتبال کشور رقم زد که تا سال‌های سال باید منتظر تکرار آنها بنشینیم. مردی با چشمان با ابهت.
نوشتن از مردی که تنها با نگاه خود همه چیز را مدیریت می‌کرد دشوار است. قدیمی‌ترها به یاد دارند که سالن بسکتبال آزادی مملو از بنرهای افتخار بود. افتخاراتی که آسمانخراش‌های ایران کسب کرده بودند. در غرب آسیا، در آسیا و در هر رویدادی که عازم می‌شدند با مدال برمی‌گشتند و اکثر آنها البته در دوران مدیریت مشحون بود. در میان آنها جایزه اسکار فدراسیون جهانی هم گل سرسبد بود و می‌درخشید.
زمانی که محمود مشحون در سوم آذرماه سال ۹۶ استعفا کرد، نام او آنقدر از عنوان بزرگتر بود که تیتر خبر آن روز خود محمود مشحون شد. بودن و رفتنش همیشه تیتر اخبار دنیای توپ و تور بود. البته باید گفت که جای محمود مشحون پر نمی‌شود. او همیشه با لبخند و عینکش به روی چشم به سالن می‌آمد و نافذی نگاهش بر تمام سالن حاکم می‌شد. در اردوها وقتی حامد حدادی و کاپیتانش صمد نیکخواه را صدا می‌زد مشخص بود طوفانی در راه است.
پیر دنیای توپ و تور هیچ‌وقت دوست نداشت کنار بماند. اصلاً نسل آنها کنار ماندنی نبود. انگار کنار ماندن برایشان سخت است. آخر سر هم فشارهایی که به او آوردند، باعث شد عصر یک روز پاییزی زیر استعفانامه‌اش را امضا کند، از وزارت ورزش خارج شود و از بسکتبال برود، ولی این بار مرد شیک بسکتبال ایران کاملاً کنار رفت.
چند سالی بود که بیماری قلبی آزارش می‌داد. به طور دقیق چند سال؟ کسی نمی‌داند! ولی این بار قلب کار دستش داد و در رستوران خانوادگی خود در شمال کشور، دار فانی را وداع گفت.
در پایان تمامی خاطرات سال‌ها حضور در دنیای توپ و تور با یک فیلم کوتاه سریع از مقابل چشمانم گذشت و آخرین لحظه، جسم بی‌جان و البته چشمان با ابهتش برابرم نمایان شد و در تیتراژ پایانی فیلم زندگی‌اش پخش شد خداحافظ مرد خستگی‌ناپذیر بسکتبال.

جستجو
آرشیو تاریخی