درباره سرنوشت عجیب تیم بلغاری در یک دهه گذشته

لودوگورتس سلطان قهرمانی اروپا

رسول مجیدی
روزنامه‌نگار
در اروپا چه تیمی در حال حاضر بیشترین سلطه در لیگ داخلی را دارد؟ یعنی قهرمانی‌های پی‌درپی‌اش بیشتر است و اصطلاحاً «قدیمی‌ترین قهرمان فعال» به حساب می آید؟ احتمالاً ذهن خیلی‌ها می‌رود به سمت بایرن مونیخ. تیمی که امسال برای یازدهمین سال پیاپی قهرمان بوندس‌لیگا شد. در طی این 11 سال، صدراعظم آلمان تغییر کرده، انگلیس از  اتحادیه فوتبال اروپا جدا شده، 3 جام ملت‌های اروپا برگزار شده و خیلی چیزهای دیگر. با این همه بایرن مونیخ همیشه در این سال‌ها قهرمان بوندس‌لیگا بوده و در قاره سبز یک تیم در این زمینه از آنها جلوتر است، لودوگورتس بلغارستان. این تیم امسال دوازدهمین قهرمانی پیاپی‌اش را جشن گرفت. اولین باری که آنها در بلغارستان قهرمان شدند، در ایران محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت بود و حالا در ایران دو بار رئیس جمهور تغییر کرده.
لودوگورتس اولین قهرمانی‌اش را در سال 2012 بدست آورد. طرفداران این تیم در سال 2010 حتی فکرش را هم نمی‌کردند روزی تیم‌شان قهرمان بلغارستان بشود، چه برسد به اینکه 12 بار از عنوانش دفاع کند. آنها در سال 2010 در لیگ دسته دو بلغارستان حضور داشتند و تنها آرزوی صعود در سر می‌پروراندند تا اینکه کیریل دوموسچیف، موفق‌ترین تاجر بلغاری که در سال 2021 ثروتش بیش از 4 میلیارد دلار برآورد شد، این تیم را خرید. لودوگورتس یک سال بعد یعنی در سال 2011 به سطح اول صعود کرد و در همان بدو ورود هم قهرمان شد.
اولین قهرمانی آنها هم حسابی دراماتیک بود. در روز پایانی پرافتخارترین تیم باشگاهی بلغارستان یعنی زسکا صوفیه را شکست دادند و به جام رسیدند.
در 12 سال گذشته مربیان و بازیکنان زیادی آمده‌اند و رفته‌اند ولی این تیم دست از قهرمانی برنداشته. این 12 قهرمانی بوسیله 7 مربی مختلف بدست آمده که 4 تایش هم تنها با اختلاف یک امتیاز بدست آمده. از جمله آخرین قهرمانی آنها زسکا بیشتر ماه‌های فصل پیش را در صدر بود تا اینکه بالاخره قافیه را به لودوگورتس باخت. لودوگورتس برای رسیدن به این قهرمانی مجبور شد در ماه مارس، ایالو پتف را برای بار دوم به تیم برگرداند. او بیش از دوبار با لودوگورتس قهرمان شده بود و مأموریت امسالش این بود جلوی قهرمانی زسکا را بگیرد. مأموریتی که پتف به بهترین نحو ممکن از پسش برآمد و بعد از مسجل شدن قهرمانی تیمش گفت: «این سخت‌ترین قهرمانی تیم ما بود. حتی از قهرمانی سال 2012 و 2013 هم بیشتر سختی کشیدیم ولی در عوض شیرین‌ترین قهرمانی ما هم بود؛ مستحقش بودیم. حال هدف ما برای سال بعد رسیدن به سیزدهمین قهرمانی پیاپی است و البته رسیدن به مرحله گروهی لیگ قهرمانان»
لودوگورتس پیش از این 2 بار موفق شده به مرحله گروهی لیگ قهرمانان برسد. پیش از این فقط تیم لوسکی از بلغارستان در این مرحله بوده. حتی تیمی مثل زسکا هم موفق به کسب چنین تجربه‌ای نشده.
بار اولی که لودوگورتس به لیگ قهرمانان صعود کرد واقعاً خاطره‌‌انگیز و رؤیایی بود. کار در پلی‌آف مقال استوا بخارست رومانی به تساوی کشیده و بازی به وقت اضافه رفته بود. دروازه‌بان لودوگورتس اخراج شد و این تیم هم دیگر تعویضی برایش باقی نمانده بود. به ناچار کسمین موتسی، مدافع رومانیایی‌تبار در ضربات پنالتی درون دروازه ایستاد. او 2 پنالتی تیم استوا بخارست را مهار کرد و خودش هم یکی از ضربات پنالتی را گل کرد تا لودوگورتس برای اولین بار به مرحله گروهی برسد. آنها با لیورپول، رئال مادرید و بازل سوئیس همگروه شدند.  اولین بازی تاریخ‌شان در مرحله گروهی هم تاریخی بود. آنها موفق شدند با تک گل یوردان مینف، بازل را شکست بدهند و اولین پیروزی تاریخ بلغارها در لیگ قهرمانان را ثبت کنند. بعد هم یک مساوی از  لیورپول گرفتند تا در اروپا خودی نشان دهند.
آنها البته امسال در مرحله پلی‌آف حذف شدند و نتوانستند به لیگ قهرمانان صعود کنند اما قطعاً به فکر قهرمانی سیزدهم هستند تا شاید روزی رکورددار دنیا در این زمینه شوند. در حال حاضر بین تیم‌های اروپایی دو تیم اسکونتو ریگا لتونی و سرخ‌های لینکلن جبل‌الطارق با 14 قهرمانی پیاپی صدرنشین هستند. این قهرمانی‌ها مربوط به سال‌های پیش است ولی به هر حال هنوز هیچ کس به رکورد آنها نرسیده. رکورد جهانی البته دست یک تیم ناشناخته از کشوری ناشناخته است؛ تیم تافئه‌آ از کشور وانواتو که جزیره‌ای کوچک در جنوب اقیانوس آرام است. آنها سابقه 15 قهرمانی پیاپی و پشت سر هم دارند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی