280 ورزشکار در کاروان اعزامی ایران به هانگژو

نه کیفی، نه کمی

بالاخره بعد از مدتی سکوت و در شرایطی که کمتر از دو ماه تا اعزام کاروان ایران به بازی‌های آسیایی مانده، مناف هاشمی از نهایی شدن فهرست رشته‌ها و نفرات اعزامی خبر می‌دهد. اگرچه درباره اعضای برخی رشته‌ها مانند ژیمناستیک قرار است امروز تصمیم‌گیری شود. بر اساس تصمیمی که ستاد عالی بازی‌های آسیایی گرفته، کاروان ایران با 280 ورزشکار راهی هانگژو می‌شود که تا امروز نام 268 نفر نهایی شده است؛ کاروانی که نه می‌توان آن را کیفی نامید، نه کمی.
ماه‌هاست که مسئولان کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش می‌خواهند ترکیب کاروان ایران برای بازی‌های آسیایی را روشن کنند اما انجام این کار تا دقیقه 90 طول کشیده است. جالب است که از فهرست اولیه اعزام بازی‌های الکترونیک و اسکواش حذف شده است؛ یکی به خاطر تغییر قوانین بازی‌ها و دیگری هم به خاطر عملکرد ضعیف بچه‌های ایران در رقابت‌های اخیر.
البته حذف اسکواش یا هندبال و والیبال زنان به معنای این نیست که کاروان ایران کیفی اعزام می‌شود. تعریفی که در ابتدا از کاروان کیفی ارائه شد، این بود که ورزشکارانی راهی بازی‌های آسیایی می‌شوند که شانس قطعی مدال هستند؛  اگرچه قرار بود در مورد زنان کمی متفاوت نگاه شود اما همه این معادلات به هم خورد.
حالا کاروانی 280 نفره در قالب تقریباً 30 تیم به بازی‌های آسیایی می‌رود که البته درباره سوارکاری و ژیمناستیک و اضافه شدن ورزشکار به دو سه رشته دیگر امروز تصمیم‌گیری می‌شود. اما همین ترکیب کلی نشان می‌دهد که خواسته اولیه مسئولان کمیته ملی المپیک تأمین نشده و آنها مجبور شده‌اند به خاطر توصیه‌های مختلف از اهداف خود فاصله بگیرند. در تعداد قابل توجهی از این رشته‌ها از جمله شیرجه، جودو
و ... ورزشکاران ایران شانس مدال‌آوری ندارند اما در ترکیب قرار گرفته‌اند. پس کاروانی که به بازی‌های آسیایی هانگژو اعزام می‌شود، نه کاروان کیفی است، نه کمی. بر اساس ارزیابی عملکرد تیم‌های مختلف، حتی مسئولان ورزش هم به این نتیجه رسیده‌اند که بعید است این کاروان رده‌ای بهتر از هشتم یا نهم را به دست آورد و همین پیش‌بینی حکایت از واقعیت ورزش ایران دارد.
رشته‌های نهایی ایران- هانگژو
کشتی آزاد و کشتی فرنگی (12 ورزشکار)، ووشو(۸ مرد و ۵ زن)، کوراش (۳ مرد و ۴ زن)، جوجیتسو(۲ مرد)، کاراته (۴ مرد و ۴ زن؛ البته در صورت کسب موفقیت در قهرمانی آسیا ۲ نفر زن در کاتا اضافه می‌شود)، قایقرانی آب‌های آرام (۸ مرد و ۷ زن)، قایقرانی رویینگ (۲ مرد و ۶ زن)، قایقرانی اسلالوم (یک زن)، وزنه‌برداری (۵ مرد و 2 زن؛ البته در صورت کسب نتایج خوب در قهرمانی جهان به ۷ مرد و ۳ زن افزایش می‌یابد.)، تیراندازی (۸ مرد و ۸ زن)، شمشیربازی سابر (۴ مرد)، تیروکمان (۶ مرد و ۳ زن که زهرا نعمتی نیز در این ترکیب قرار دارد)، والیبال (مردان)، والیبال ساحلی (۲ مرد)، دوچرخه‌سواری (۲ مرد و یک زن)، کبدی ( زنان و مردان)، شطرنج (۵ مرد و یک زن)، اسکیت (6  مرد و ۶ زن)، بوکس (۵ مرد)، بسکتبال مردان (تیم کامل ۱۲ نفره)، بسکتبال سه نفره ( 4 مرد)، دوومیدانی (۶ مرد و ۲ زن؛ البته پس از حضور در قهرمانی آسیا تعداد نفرات تغییر می‌کند.)، هندبال (مردان)، فوتبال (مردان)، تنیس روی میز(۲ مرد و یک زن)، بدمینتون (یک زن یا مرد به انتخاب رئیس فدراسیون)، تنیس (یک زن)، جودو(۲ مرد و یک زن)، شیرجه
( یک مرد)، شنا (۴ مرد)، صخره‌نوردی (یک مرد و یک زن) و واترپلو ( ۱۳ مرد)؛ فهرستی است که تا عصر دیروز نهایی شد و درباره دو سه مورد دیگر که در مطلب توضیح داده شد، تصمیم‌گیری می‌شود.

ZOOM
مناف هاشمی:
استعفای وزیر، تأثیری بر تصمیمات ندارد
مناف هاشمی در پایان نشست هیأت اجرایی روز سه‌شنبه درباره تصمیماتی که برای کاروان ایران گرفته شده و تأثیر استعفای وزیر بر این تصمیمات توضیحاتی داد. او گفت: «هنوز موضوع استعفا رسمی نیست اما در نهایت هر مقامی که از طرف رئیس جمهور معرفی شود و تصمیمی که تاکنون گرفته، قطعی است. تصمیماتی که تاکنون گرفته شده نیز برای ما ملاک است و به هیچ‌وجه نقض نمی‌شود.»

جستجو
آرشیو تاریخی