صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و بیست و سه - ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و بیست و سه - ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

در نقد ریکاردو ساپینتو، سرمربی سابق استقلال

مسافری از قرون وسطی!

 علی ‌بابازاده
خبرنگار

زخمی تازه بر تن استقلال؛ آبی‌ها که تازه ماجرای استراماچونی را به‌دست فراموشی سپرده بودند و به‌دنبال روز‌نه‌ای از نور در دل سیاهی بودند، دوباره در دام ساپینتو گرفتار شدند و از چاله آندره‌آ، به چاه ریکاردو افتاده‌اند.
ساپینتو تیم خوبی ساخته بود و شاگردان او از نظر فنی و سبک بازی نمره قابل قبولی گرفتند. استقلال چشم نواز و اروپایی بازی نمی‌کرد اما همه می‌دانند که حضورش در جمع مدعیان از روی شایستگی بوده و همین توانایی‌های آبی‌پوشان پایتخت بود که لیگ را تا هفته‌های پایانی داغ و جذاب نگه‌ داشت.
در این بین رسیدن به فینال جام حذفی نیز می‌توانست با قهرمانی شیرین و برد برابر پرسپولیس همراه باشد ولی خودزنی مربی پرتغالی کار را برای شاگردانش سخت کرد و تیر آخر را بر پیکره بی‌جان آبی‌ها زد!
مشکل از جایی شروع شد که استقلال از دوره «من به اینها نمی‌بازم» فرهاد مجیدی به دوره «اینها نمی‌گذارند ببریم» ساپینتو رسید و تفاوت دقیقاً در نوع همین نگرش است؛ استقلال روزی لیگ و جام حذفی را از دست داد که زور بهانه‌ها به زور انتقادات اخلاقی از آقای سرمربی چربید و همه پشت تئوری توطئه پنهان شدند. آبی‌ها با ۵۲ گل زده در لیگ برتر و عنوان بهترین خط‌ حمله فصل را به پایان رساندند اما کسی از ۲۲ گل خورده آنها صحبتی نمی‌کند و ضعف‌های دفاعی تیم ساپینتو را به چالش نمی‌کشد. آماری که بدتر از تعداد گل‌های خورده مس‌رفسنجان و حتی آلومینیوم اراک رده هشتمی است.
مشکلات اخلاقی و دعواهای همیشگی او بزرگترین ضربه را به طرفداران تیم پایتخت زد و نکته جالب آنکه رفتن او به آپوئل قبرس و جدایی از فوتبال ایران، یک پرونده بزرگ مالی دیگر برای باشگاه و مدیریت به‌دنبال خواهد داشت و این دقیقاً همان چیزی‌ است که خود ساپینتو هم در مصاحبه با نشریه رکورد پرتغال به آن اشاره کرده: «در باشگاه ایرانی با چالش‌هایی مواجه شدم که دیگر نمی‌توان آنها را نادیده گرفت، از جمله بی‌احترامی برخی از حریفان، ۸ ماه حقوق معوقه و تصمیم‌های مشکوک داوران و کمیته انضباطی.
من به فیفا شکایت کرده‌ام اما این تصمیم منعکس‌کننده احساس من در مورد باشگاه و هواداران نیست. این یک گام برداشته شده برای تصحیح اشتباه و اجرای عدالت است.»
طرفداران استقلال به قدری برای مربی سابق‌شان مهم بوده‌اند که طی مدت چهار روز او از ایران خارج شده، با تیم جدید مذاکره کرده و شکایت خود در دادگاه فیفا را به ثبت رسانده ‌است.
انتظار نداریم ساپینتو رایگان برای باشگاه کار کرده باشد و قید مبلغ قراردادش را بزند، او طی این مدت و تحت هر شرایطی در ایران مانده و حقش بوده که تمام و کمال پولش ‌را دریافت کند. با این نکته ‌هم که چگونه مربی ۲۰۰ هزار دلاری، پای میز مذاکره با مبلغ ۷۰۰ هزار دلار نشسته و به تهران آمده هم نداریم ولی ساپینتو حق بازی دادن طرفداران میلیونی استقلال را ندارد و خود او نیز می‌داند که کسی مانع قهرمانی‌ تیمش نشد! چطور مدیران باشگاه و خود ریکاردو هنگام عقد قرارداد به‌دنبال عدالت نبودند و حالا که محرومیت چهارماهه‌اش در فوتبال ایران او را به ترک استقلال سوق‌ داد دم از اجرای عدالت و تصمیم‌های مشکوک داوران می‌زند؟حسن روشن گفته ساپینتو برای بازی و سرگرمی به ایران آمده بود و کاش باشگاه مربیان داخلی را نسوزاند. حق با او است؛ استقلال دوباره یک گام به عقب برگشته و تاریخ را مجدداً تجربه خواهد کرد؛ آنها قهرمانی‌های این فصل را از دست دادند و در پرونده مربی پرتغالی محکوم خواهند شد و شکی نیست که بازهم باید با یک مربی داخلی در جست‌و‌جوی‌ روزهای خوش باشند.   

جستجو
آرشیو تاریخی