داستان ماجراجویی شیرین ناپولی

سیر یک تحول حتی بدون مارادونا

فرخ حسابی

روزنامه نگار
ناپولی قهرمان شایسته این فصل سری A می‌شود  در حالی که در بخش عمده‌ای از فصل توقف‌ناپذیر بوده و یکی از زیباترین و جذاب‌ترین تیم‌های فصل فوتبال اروپا در میان لیگ‌های معتبر را ارائه کرده است. الان قبولش سخت است اما این تیم به‌عنوان یکی از مدعیان قهرمانی فصل را شروع نکرد و برخی پیش‌بینی می‌کردند تیم لوچانو اسپالتی حتی نمی‌تواند سهمیه لیگ قهرمانان بگیرد.
جدایی بعضی ستاره‌ها از لورنزو اینسینیه گرفته تا کالیدو کولیبالی، هواداران را نگران کرده بود که آینده تیم چه می‌شود و آیا بازیکنان جدید مانند خویچا کواراتسخلیا و کیم مین جائه می‌توانند در تیم جا بیفتند.
اما تازه واردها ستاره‌های تیم اسپالتی شدند و ناپولی خیلی زود پیشتاز سری A شد چیزی که در طول فصل از دستش نداد. در مقایسه با فصل قبل چه اتفاقاتی برای این تیم رخ داد که این‌طور متحول شدند؟
 
تقویت قدرت هجومی
دو بازیکنی که بیشترین سهم را در موفقیت ناپولی در رسیدن به اسکودتو داشتند، کواراتسخلیا و ویکتور اوسیمن بودند، یکی از خطرناک‌ترین زوج‌های هجومی فوتبال اروپا. درخشش این دو به نحوی بوده که ناپولی به طور متوسط در هر 90 دقیقه 9/2 موقعیت گل داشته و در ایتالیا پشت سر اینتر بوده در حالی که در فصل 2022-2021 این آمار 2/2 بوده و در ایتالیا در رده نهم قرار داشتند. این یعنی تیم اسپالتی در طول یک سال بسیار خطرناک‌تر شده و خلاقیت بیشتری به خرج داده تا توانسته در موقعیت‌های هجومی بهتری قرار بگیرد آن هم به طور معمول و باثبات. ناپولی در این فصل به طور متوسط هر بازی 39/5 ضربه در چهارچوب داشته که از همه تیم‌های دیگر بهتر بوده، این آمار در فصل قبل 89/4 بود. این تیم همچنین در یک سوم دفاعی رقبا هوشمندانه و مؤثرتر عمل کرده است.
 
خودباوری در مالکیت
عنصر مهم دیگر موفقیت ناپولی در این فصل سخت کوشی و خلاقیت خط میانی بوده و بازیکنانی مثل استانیسلاو لوبوتکا، پیوتر زیلینسکی و آندره فرانک زامبو آنگیسا نقش مهمی در صدرنشینی بی‌رقیب این تیم در لیگ ایتالیا ایفا کرده‌اند. در این فصل ناپولی هر بازی به طور متوسط 747 لمس توپ داشته که بیش از صد تا از تیم دوم این رده‌بندی یعنی مونتزا بیشتر است. آمار فصل قبل ناپولی 700 بوده و پشت سر لاتزیو قرار داشته‌اند. این یعنی در مالکیت توپ به خودباوری رسیده‌اند. در این فصل در هر بازی به طور متوسط 550 پاس را به مقصد رسانده‌اند که در فصل قبل این رقم 515 پاس بود، آنها بازی را صبورانه کنترل می‌کردند قبل از آنکه ماشه را بچکانند.
ناپولی در این فصل به طور متوسط 1/29 موقعیت شوتزنی ایجاد کرده‌اند که در فصل قبل 8/26 بود.
 
دفاع از جلو
دلیل آخر فصل فوق‌العاده ناپولی دفاع مستحکم و تأثیرگذار این تیم بوده که در آن امثال کیم مین جائه، جووانی دی لورنزو و امیر رحمانی درخشیده‌اند. اما تدبیر هوشمندانه اسپالتی برای دفاع از جلو و خنثی کردن برنامه‌ریزی هجومی رقبا از یک سوم دفاعی‌شان کمک زیادی به خط دفاع کرده است. پارتنوپی در این فصل تنها اجازه 71/2 ضربه به سمت چهارچوب‌شان به طور متوسط در هر بازی را داده است که پایین‌ترین در سری A است و نسبت به عدد 58/3 فصل قبل کاهش قابل توجهی را نشان می‌دهد و نماد استحکام ناپولی در عقب زمین است. متوسط تکل‌های تیم اسپالتی در یک سوم هجومی‌شان در این فصل 81/2 برای هر بازی بوده که نسبت به 03/2 فصل قبل افزایش قابل توجهی دارد. این یعنی بلافاصله بعد از لو دادن توپ، تلاش برای پس گرفتن آن را آغاز می‌کنند و اجازه بازی‌سازی به رقبا را نمی‌دهند.
با وجود اشتیاق و تلاش برای موفقیت، ناپولی تیم منظم و بااخلاقی بوده که به طور متوسط در بازی‌های این فصل 10 خطا داشته که 1/2 خطا از فصل قبل کمتر بوده، این آمار گویای آن است که تیم اشتباهات کمتری مرتکب می‌شود و کمتر از قبل خود را در موقعیت‌های خطرناک قرار می‌دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی