شکستی که پل پیروزی شد

امیررضا همایون
روزنامه‌نگار
بازی دو تیم پرسپولیس و سپاهان مهم‌ترین بازی هفته آخر لیگ برتر پیش از پایان سال 1401 بود. مسابقه‌ای که طبق شرایط جدول حساسیت زیادی در قهرمانی داشت و می‌توان گفت این بازی مصاف
6 امتیازی تیم‌های بالانشین جدول بود.
رقابتی که برخلاف پیش‌بینی اکثر کارشناسان و هواداران با پیروزی شاگردان ژوزه مورایس پرتغالی به پایان رسید. این مسابقه اما از یک جهت بسیار مهم قابل بررسی است. مورایس پرتغالی در بازی با پرسپولیس تفاوت یک سرمربی خوب خارجی با مربیان زیر متوسط که عملکرد ضعیفی در فوتبال ایران داشته‌اند را نشان داد.
اینکه او توانست در ظرف مدت کوتاهی و قریب به دو هفته تیمش را از شوک شکست مقابل سرخپوشان در جام حذفی فوتبال ایران خارج کند. سپاهان در بازی سرنوشت‌ساز و 6 امتیازی لیگ نمایشی کاملاً برتر نسبت به رقیب تهرانی داشت و با هر متر و معیاری شایسته پیروزی بود.
زردها با این برد شانس خود برای رسیدن به‌عنوان قهرمانی ایران را تا حدود زیادی بالا بردند. آنها شکست در جام حذفی مقابل سرخپوشان را پلی برای رسیدن به پیروزی در بازی مهم‌تر یعنی لیگ کردند؛ آنچه سبب شد طلایی‌پوشان جایگاه خودشان در صدر جدول رده‌بندی را مستحکم‌تر کنند. در مقابل جایگاه دوم شاگردان گل‌محمدی در لیگ برتر متزلزل شد و آنها با توجه به برد استقلال حتی جایگاه دوم را نیز از دست دادند تا سال 1401 را با حضور در رتبه سوم جدول رده‌بندی تمام کنند. اتفاقی که آنها را از قهرمانی و جام دورتر می‌کند و با توجه به هزینه‌هایی که این باشگاه در تابستان و نقل و انتقالات کرده، غیرمنتظره است. با این شکست و دور شدن از قهرمانی جایگاه گل‌محمدی روی نیمکت سرخپوشان هم لرزان‌تر از گذشته به نظر می‌رسد.
تیم جذاب ژوزه مورایس حالا با این عملکرد شانس اول کسب عنوان قهرمانی لیگ برتر است. عنوانی که طلایی‌پوشان برای رسیدن دوباره به آن کمی بیش از 9 سال صبر کرده‌اند و به نظر می‌رسد تیمشان تحت هدایت مغز متفکر سابق ژوزه مورینیو به آن دست پیدا کند.
اگرچه فوتبال غیرقابل پیش‌بینی است و تا روز آخر هیچ چیز قابل پیش‌بینی نخواهد بود بویژه اینکه استقلال نیز در مهم‌ترین مقطع از فصل به بهترین فرم خود رسیده و نفس و به نفس صدرنشین جلو می‌آید و همین بزرگترین تهدید برای زردهاست اما تیم فوق‌العاده مورایس شانس اول کسب جام در پایان فصل است. تیمی که سال را در قامت صدرنشین بلامنازع و جدی‌ترین مدعی قهرمانی به پایان می‌برد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی