خیلی دور خیلی نزدیک

سینا فتوت
روزنامه‌نگار
از قبل هم قابل پیش‌بینی بود که نبرد استقلال مقابل فولاد در هفته آخر لیگ برتر در سال 1401 برخلاف بازی‌های قبلی این دو تیم یک مصاف نه‌چندان دشوار باشد. اوجگیری دوباره آبی‌ها با ساپینتو و البته شرایط فولاد که با علیمنصور هم تغییری نکرده و بدل به یک تیم بی‌آزار و آسانگیر شده، روی کاغذ برد را به‌نام آبی‌ها ثبت کرده بود اما در جریان بازی این پیش‌بینی رنگ واقعیت گرفت و استقلال برد قاطعی کسب کرد که در آن هیچ حرف و حدیثی وجود نداشت.
این مسابقه بواسطه شکست پرسپولیس مقابل سپاهان و شرایط جدول برای پسران ساپینتو بسیار حساس بود؛ چه آنکه اگر آنها موفق به شکست شاگردان علیمنصور در اهواز می‌شدند، به رتبه دوم جدول رده‌بندی لیگ برتر صعود می‌کردند و نفس به نفس سپاهان در جدول و در فاصله 3 امتیازی صدرنشین به جنگ و گریز و تعقیب خود در کورس قهرمانی ادامه می‌داندند. آنچه در نهایت برای استقلال رقم خورد.
مهمتر از برد استقلال اما نمایش تماشایی و قاطعانه این تیم بود که چشم‌ها را خیره کرد. آنها در یک بازی برتر حریف را منکوب کردند و کاملاً شایسته پیروزی بودند تا کسی در 3 امتیاز آنها در این بازی ذره‌ای تردید نداشته باشد.
نمایش استقلال دو نکته کلیدی را ثابت کرد؛ اول اینکه تیم تحت هدایت ساپینتو برخلاف پیش‌بینی‌ها در آغاز ماراتن بازی‌های دشوارش در لیگ از هم فرو نپاشید و به روند رشد و صعودی خود ادامه داد. آنها همچنان مانند یک دژ مستحکم و نفوذ‌ناپذیر به نظر می‌رسند که در نیم فصل دوم هنوز تیمی آنها را فتح نکرده.
از سوی دیگر این مربی پرتغالی موفق شده تیمش را از نظر ذهنی حفظ کند. اتفاقی که با توجه به حواشی مدیریتی این تیم از جمله پرداخت طلب میلیاردی آندره‌آ استراماچونی سرمربی سابق کار بسیار دشواری به نظر می‌رسید اما ساپینتو ثابت کرد آنقدر توانایی و تجربه دارد که در هر شرایطی تمرکز بازیکنانش را حفظ کرده و از حواشی دور نگه دارد.
در نقطه مقابل اما علیرضا منصوریان ثابت کرد که هنوز هم همان مربی سابق است؛ مردی که بیش از مسائل فنی و فوتبالی به ادا و اطوار و نمایش بیشتر اهمیت می‌دهد و به اندازه‌ای در آن افراط کرده و غرق شده که دیگر مربیگری فوتبال را فراموش کرده. مربی که بیش از فوتبال به نمایش فکر می‌کند. علیمنصور با‌وجود دوری یکساله از لیگ برتر همچنان باگ‌های سابق خودش را حفظ کرده. مردی که نشان داده توانایی رهبری تیم‌های پرستاره را ندارد اما در تیم‌های متوسط و یا ضعیف عملکرد متفاوتی از خودش به نمایش می‌گذارد.
اعتراض هواداران فولاد پس از شکست مقابل آبی‌پوشان نشان داد که ماه عسل منصوریان خیلی زودتر از آنچه تصورش را می‌کرد، در اهواز به پایان رسیده و روزهای دشوارش با تیم اول خوزستان آغاز شده. روزهایی که باید دید با آغاز دوباره لیگ برتر در سال 1402 به پایان می‌رسد یا نه. آیا منصوریان با این روند فصل را روی نیمکت فولاد به پایان خواهد برد؟
به هرحال هرچه که بود پایان سال‌جاری برای استقلال به مانند آغازش خوش بود، شادی‌ای که البته هواداران این تیم باید امیدوار باشند در سال جدید هم ادامه‌دار باشد، موضوعی که البته باتوجه به روند آبی‌ها در هفته‌های جاری دور از دسترس نخواهد بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی