انتخاب سرمربی با کدام معیار؟

امیررضا همایون
روزنامه نگار
فوتبال ملی ایران روز ویژه‌ای را سپری کرد، زیرا فدراسیون فوتبال ایران پس از چند ماه تعلل برای انتخاب سرمربی جدید تیم ملی فوتبال بالاخره با انتشار لیستی، اسامی کاندیداهای هدایت تیم ملی را معرفی کرد و از آنها خواست که تا پایان هفته دوم اسفند ماه برنامه‌های خودشان را برای حضور تیم ملی در رقابت‌های پیش رو از جمله جام ملت‌های آسیا که زمستان 2024 به میزبانی دوحه قطر برگزار خواهد شد، به این نهاد ارسال کنند. لیستی که از چند گزینه داخلی و به طبع چند گزینه خارجی که بیشتر آنها درحال حاضر هدایت تیم‌های لیگ برتری را برعهده دارند، تشکیل شده بود.
اعلام این گزینه‌ها از سوی فدراسیون فوتبال سؤالات بسیاری را در ذهن علاقه‌مندان به فوتبال در کشورمان پدید آورده. یکی از مهم‌ترین سؤالات این است که این گزینه‌ها با چه متر و معیاری از سوی مسئولان فوتبال انتخاب شده‌اند؟ یکی از گزینه‌هایی که حضورش در لیست کاندیدا‌های هدایت تیم ملی جای تعجب دارد، مهدی تارتار سرمربی ذوب آهن است. مردی که عملکرد مطلوبی با گاندوها در این فصل رقابت‌های لیگ برتر نداشته و در مقطعی حتی شایعاتی مبنی بر قطع همکاری این باشگاه اصفهانی با این مربی شنیده می‌شد. در حقیقت مربی که تیمش در نیمه پایینی جدول بسر می‌برد و خطر اخراج بیخ گوشش بوده، گزینه سرمربیگری تیم ملی است!
با این حساب باید دید گزینه‌های مطروحه از فیلتر خاصی رد شده‌اند یا اینکه فقط برای رد گم کردن و یا وقت خریدن برای انتخاب سرمربی جدید تیم ملی اعلام شده‌اند.
یکی دیگر از گزینه‌هایی که به مانند تارتار حضورش در این لیست باعث تعجب همگان شده، فرهاد مجیدی مربی فصل گذشته استقلال است که درحال حاضر هدایت الاتحاد کلبا در لیگ امارات را برعهده دارد. شاید مجیدی فصل گذشته با آبی‌های پایتخت عملکرد خوبی داشت و موفق شد آنها را به یک قهرمانی بدون شکست برساند اما در این فصل با کلبا عملکرد خوبی نداشته. از طرفی مجیدی فاقد تجربه بلندمدت و طولانی در سرمربیگری است و به جز فصل گذشته حتی یک فصل تمام هم سرمربی هیچ تیمی نبوده.
جامعه فوتبال از فدراسیون انتظار داشت بعد از این همه تعلل، لیستی با متر و معیار منطقی را منتشر کند نه اینکه برای خریدن زمان هر مربی را که در لیگ برتر هدایت تیمی را برعهده دارد، نامش را در لیست قرار دهد!
طعنه‌آمیز اینکه در این لیست عریض و طویل و بدون منطق نفراتی از قلم افتاده‌اند که جای تعجب دارد و جای خالی نفراتی همچون یحیی گل‌محمدی و ریکاردو ساپینتو هم در این لیست به وضوح حس می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی