شاه‌کلید بازگشت استقلال به ریل موفقیت

پیتسو به زمان نیاز دارد

تغییر مداوم سیستم بازی یکی از چالش‌های پیچیده و اساسی در دنیای فوتبال به شمار می‌آید. این مسأله بویژه زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که یک تیم تحت هدایت سه مربی متفاوت قرار بگیرد. این وضعیت برای تیم استقلال تهران در فصل جاری نمود پیدا کرده است. سرمربی جدید استقلال، پیتسو موسیمانه، به‌تازگی کار خود را از خرم‌آباد آغاز کرده و در نخستین تجربه‌اش به مصاف خیبر خرم‌آباد رفت. در این شرایط، استقلال سومین سرمربی خود را پس از جواد نکونام و سهراب بختیاری‌زاده روی نیمکت خود می‌دید.
تغییر سیستم از سه‌دفاعه به چهاردفاعه نخستین تأثیر‌گذاری پیتسو در اردوگاه آبی بود. این مسأله اگرچه در برخی موارد می‌تواند به تقویت تاکتیک‌ها و افزایش انعطاف‌پذیری تیم منجر شود، اما در عین حال ممکن است به سردرگمی بازیکنان و کاهش هماهنگی میان آنها برسد. استقلال در این فصل به صورت مداوم در خط دفاعی خود تغییراتی را تجربه کرده و شیفت کردن مداوم از دفاع خطی سه‌نفره به دفاع چهارنفره باعث شده تا مدافعین این تیم نتوانند با سیستم تیمشان به هماهنگی برسند و همین موضوع را می‌توان یکی از دلایل عدم توفیق استقلال در کسب اولین کلین‌شیت فصل دانست.
باید در نظر گرفت که بازیکنان نیاز به زمان دارند تا با سیستم‌های جدید آشنا شوند و فرصت لازم برای تطبیق با این تغییرات را داشته باشند. این امر بویژه در تیم‌های بزرگ که در مراحل حساس لیگ و مسابقات قرار دارند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
شاید علت سردرگمی استقلال در نیمه نخست دیدار اخیر نیز به همین تغییرات پی‌درپی مرتبط باشد. در شرایطی که بازیکنان به طور مرتب تحت فشار سازگاری با سیستم‌ها و استراتژی‌های جدید قرار دارند، امکان ایجاد انسجام و هماهنگی میان بازیکنان بشدت کاهش می‌یابد. این وضعیت می‌تواند به روحیه بازیکنان آسیب بزند و در نهایت به کاهش کیفیت عملکرد آنها در زمین مسابقه منجر شود.
به نظر می‌رسد که پیتسو موسیمانه نیازمند زمانی بیشتر برای ایجاد هماهنگی میان بازیکنان خود است. فیفادی پیش رو می‌تواند بهترین فرصت برای او باشد تا بتواند با برنامه‌ریزی مناسب و انجام تمرین‌های مستمر، سیستم بازی جدید خود را به صورت مؤثر درون تیم پیاده‌سازی کند. توجه به نیازهای بازیکنان و ایجاد فضایی برای تمرین درست، می‌تواند به استقلال کمک کند تا دوباره به اوج خود بازگردد و کاخ امپراطوری خود را از نو بسازد.

جستجو
آرشیو تاریخی