ربیعی هم نمی‌داند تیمش چه می‌کند

معمایی به نام ذوب‌آهن

وصال روحانـی
خبر‌نگار


شکست خانگی 2-0 ذوب‌آهن مقابل گل‌گهر در هفته نهم لیگ برتر، شگفتی‌های مرتبط با تیم اصفهانی را بیشتر کرد. تیمی که در زمینش، بازی‌ را به حریفانش واگذار می‌کند اما گاه در زمین حریفان نتایجی می‌گیرد که دودمان آنها را به باد می‌دهد.
سرآمد بردهای بزرگ و عجیب تیم تحت هدایت محمد ربیعی در فصل بیست و چهارم، پیروزی 1-0 در زمین تراکتور و البته برد کوبنده و باورنکردنی 3-0 مقابل استقلال بوده است.
گاندوها در نقطه مقابل، با نتیجه سنگین 4-0 به آلومینیوم باختند و این حالت متغیر و عجیب، جمعه شب برابر سیرجانی‌ها هم تکرار شد و ذوب‌آهن، اگرچه فرصت‌سوزی‌هایی داشت و چند گل بالقوه را از دست داد اما هرگز چهره معقولی به خود نگرفت و تیمی جلوه نکرد که بتواند حریف سیرجانی را شکست بدهد.
 
اطمینانی به این تیم نیست
با این اوصاف ربیعی باید در احوالات تیم خود اندیشه کند و این نکته را بیابد که چرا تیمش اینقدر نوسان‌های غیرقابل فهم دارد. این تیم بازی‌هایی را برده که همه مطمئن بودند می‌بازد و برخی مسابقات را شکست خورده که کارشناسان در شکست ذوبی‌ها تردید داشتند. این خصلت (غیرقابل پیش‌بینی بودن و فراز و نشیب‌های دائمی) همان طور که قبلاً گفتیم، نه یک حسن و نه یک عامل وجدآور بلکه فاکتوری است که یک تیم را از اعتبار ساقط و مشخص می‌کند که نمی‌توان به آن اطمینان داشت و هر حالت و هر نتیجه‌ای برایش متصور است.
 
ورسیون خوب یا نسخه بد؟
ربیعی البته مربی خوبی است و با بالا آوردن مس رفسنجان از لیگ یک به لیگ برتر و دو فصل کسب رتبه‌های محترمانه در این لیگ خود را نشان داد. او که 43 ساله است و به جمع کم‌شمار مربیان جوان و موفق فوتبال کشور تعلق دارد، فصل پیش هم ذوب‌آهن را به رتبه پنجم لیگ رساند که با احتساب توش و توان فنی و پرسنل موجود و قوای کیفی بازیکنان مقام بسیار بالایی به شمار می‌آمد. با این حال او در این فصل آنقدر بالا و پایین در کارش داشته که ناظران را به این باور درست یا غلط رسانده که انگار خودش هم نمی‌داند دلایل دقیق این فراز و فرودها چیست و به چه سبب یک روز حریفان را کاملاً خلع سلاح می‌کند و روزی دیگر توسط رقبایش از هر جهت ساقط می‌شود و حرف‌هایش طی مصاحبه‌هایی که انجام داده نیز نشانگر همین موضوع و حاکی از مبهم بودن این فرایند برای اوست. این دست مسائل ذوبی‌ها را به یکی از ناپایدارترین تیم‌های لیگ بیست و چهارم تبدیل کرده و یک چیستان بزرگ و واقعی را از این باشگاه اصفهانی به وجود آورده است. تیمی که بین بهترین ورسیون و بدترین نسخه آن کمترین فاصله و اندک‌ترین تفاوت زمانی وجود دارد و هر روز به رنگی درمی‌آید و بیش از هر کسی مدیران و مربیان و البته هوادارانش را حیران و گیج می‌کند.

 

برش

 اطلاعیه ذوب‌آهن درباره چمن فولادشهر
باشگاه ذوب‌آهن اصفهان در پی حواشی ایجاد شده درباره نحوه آبیاری دستی چمن ورزشگاه فولادشهر در چهارچوب دیدار هفته هشتم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور اطلاعیه‌ای صادر کرد. در این اطلاعیه آمده است: در پی انتشار تصاویر مربوط به آبیاری چمن ورزشگاه فولادشهر قبل از دیدار تیم‌های ذوب‌آهن مقابل گل‌گهر سیرجان، به اطلاع می‌رساند برای جلوگیری از صدمه دیدن لوله‌ها و اتصالات سیستم آبیاری مکانیزه تحت فشار هنگام اجرای پروژه «اورسیدینگ» چمن ورزشگاه، به شکل موقتی آبیاری آن به‌صورت دستی صورت گرفت. سیستم آبرسانی چمن ورزشگاه فولادشهر مانند سایر عملیات عمرانی که سال‌ها به‌صورت سنتی انجام می‌شد همچون سایر پروژه‌های عمرانی این مجموعه به همت و تلاش پرسنل شریف شرکت و باشگاه ذوب‌آهن از صفر تا صد، روزآمد و طبق جدیدترین سامانه‌های روز جهان شده است. بدیهی است ورزشگاه بزرگ فولادشهر به‌عنوان یکی از معدود باشگاه‌های کشور که واجد همه شرایط و الزامات کنفدراسیون فوتبال آسیاست، در هفته‌های آتی آن‌گونه که در شأن نام بلند خانواده پرافتخار ورزش ذوب‌آهن است، میزبان رقابت‌های لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور خواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی