فدراسیون: سلب میزبانی‌ها باعث ناراحتی هواداران شده است

دیپلماسی، راه‌حل مشکل میزبانی ایرانی‌ها

محمد محمدی سدهی
روزنامه‌نگار


تماشای فوتبال در ورزشگاه‌ها یادآور خاطرات بسیاری است و هواداران فوتبال ایران خاطرات زیادی از تماشای بازی‌های تیم محبوب‌شان در ورزشگاه دارند و همیشه این خاطرات را در ذهن خود مرور می‌کنند اما امسال تماشاگران ایرانی در رده ملی و باشگاهی از تماشای دیدارهای تیم محبوبشان از روی سکوی ورزشگاه محروم هستند. لغو میزبانی تیم‌های ایرانی و بازی در زمین بی‌طرف یکی از چالش‌های جدید فوتبال ایران محسوب می‌شود و این موضوع چند ماهی است که گریبانگیر فدراسیون فوتبال و 4 تیم ایرانی استقلال، پرسپولیس، سپاهان و تراکتور در لیگ نخبگان آسیا و لیگ سطح دو آسیا شده است.
در حالی که بازی‌های خانگی یکی از امتیازات مهم برای تیم‌ها محسوب می‌شود، اما فوتبال ایران از این موهبت محروم است و تیم‌ها به دلایل مختلف برای برگزاری بازی‌های خانگی به کشورهای دیگر مثل امارات سفر می‌کنند. البته با توجه به فضای کنونی این محرومیت تنها مختص فوتبال نیست و سایر رشته‌ها هم با چنین شرایطی مواجه هستند. در این بین فدراسیون فوتبال در روزهای گذشته با ارسال نامه مهمی به فیفا خواستار بازپس‌گیری میزبانی ایران شد.
فدراسیون فوتبال در این نامه به میزبانی تیم ملی از قطر در امارات اشاره کرد و نارضایتی و اعتراض خود را درباره تصمیم جابه‌جایی مسابقه تیم ملی به گوش مسئولان فیفا رساند. فدراسیون اعلام کرد که این موضوع باعث ناراحتی عمومی در بین هواداران فوتبالی شده است که مشتاقانه در سراسر کشور منتظر این بازی بودند. فدراسیون فوتبال به برگزاری بازی‌های چند هفته گذشته در کشور اشاره داشت و بیان کرد که 3 بازی لیگ نخبگان آسیا و 2 بازی لیگ قهرمانان آسیا سطح 2 در شهرهای مختلف کشورمان بدون هیچ گونه مشکل و نگرانی برگزار شد و نگرانی‌ای در این خصوص وجود نداشته و ندارد. علاوه بر این فدراسیون فوتبال اعلام داشت که در لحظه نگارش این نامه پروازهای کلیه خطوط هوایی داخلی و چندین شرکت هواپیمایی بین‌المللی فعال است.
در این بین مسئولان بلندمرتبه ورزش کشورمان هم تحرکاتی برای باز پس‌گیری میزبانی تیم ملی و تیم‌های ایرانی در لیگ نخبگان و سطح 2 آسیا انجام داده‌اند. محمد شروین اسبقیان، معاون وزیر ورزش و جوانان با اشاره به پیگیری جدی این وزارتخانه، فدراسیون فوتبال و وزارت امور خارجه به منظور بازپس‌گیری میزبانی تیم‌های فوتبال ایرانی در رقابت‌های انتخابی جام جهانی و لیگ نخبگان، اظهار کرد: «در این خصوص امور بین‌الملل وزارت ورزش جوانان و نیز فدراسیون فوتبال مکاتباتی داشته و پیگیری جدی با دستور وزیر در حال انجام است و وزارت خارجه نیز در حوزه دیپلماسی خارجی اقدامات لازم را در دستور کار قرار داده است.»
علاوه بر این احمد دنیامالی، وزیر ورزش و جوانان هم اعلام کرد: «در خصوص میزبانی‌ها فضایی به وجود آوردند تا نشان دهند ایران ناامن است در صورتی که کشور ما در امنیت کامل به سر می‌برد و این پیام را به دنیا منتقل می‌کنیم که مدافع صلح هستیم و به دنبال جنگ نیستیم.

جستجو
آرشیو تاریخی