مهم‌ترین اولویت تیم ملی حضور بازیکنان جوان است

اقبالی: باید سیاست‌های فدراسیون فوتبال تغییر کند

حدود 2 سال تا آغاز مسابقات جام جهانی 2026 باقی مانده است و تیم ملی در حال حاضر با حضور در رده نخست گروه A در مسابقات انتخابی، شرایط خوبی برای صعود به جام جهانی دارد. در این بین بحث حضور صرف در جام جهانی پیش رو برای علاقه‌مندان فوتبال در کشورمان کافی نیست و حالا تنها موردی که می‌تواند منجر به رضایت هواداران تیم ملی باشد، صعود از مرحله گروهی جام جهانی 2026 است.
مسعود اقبالی، کارشناس فوتبال در خصوص ابزار لازم برای صعود از مرحله گروهی جام جهانی پیش رو به «ایران ورزشی» می‌گوید: «سرعت در فوتبال امروز نقش بسیار ویژه‌ای دارد و سرعت انفجاری بازیکنان یکی از پارامترهای موفقیت است که این موضوع در تمرینات به بازیکنان آموزش داده می‌شود. در واقع بازیکنان 18 تا 22 ساله افرادی هستند که می‌توانند پارامتر سرعت را به خوبی اجرا کنند چرا که بازیکن 25 سال به بالا قابلیت جسمانی خود را از دست می‌دهد و بدن او با گذشت از این سن، رو به تحلیل می‌رود.»
او می‌افزاید: «در حال حاضر مهم‌ترین اولویت در تیم ملی حضور بازیکنان جوان است چرا که بازیکنان جوان انگیزه زیادی برای حضور در جام جهانی و موفقیت در این جام دارند. این در حالی است که اکثر بازیکنان کنونی تیم ملی تجربه حضور در جام جهانی و جام ملت‌ها را دارند و انگیزه زیادی برای حضور در جام جهانی و کسب موفقیت در این مسابقات ندارند و تنها چند بازیکن جوان در تیم ملی حضور دارند که البته از این بازیکنان جوان هم استفاده نمی‌شود و در این شرایط این بازیکنان جوان نمی‌توانند پشتوانه تیم ملی باشند.»
این پیشکسوت فوتبال صحبت‌های خود را این گونه ادامه می‌دهد: «از نظر من نیاز اصلی تیم ملی خودباوری است و برای رسیدن به این موضوع هم باید بازیکنان جوان در تیم ملی حضور یابند که این بازیکنان باید در باشگاه‌های خود کسب تجربه کنند و پس از آن به تیم ملی بیایند و با بازی در تیم ملی به خودباوری برسند. در حال حاضر 5 الی 6 بازیکن جوان هستند که می‌توانند در ترکیب تیم ملی باشند و برای تیم ملی بازی کنند و حضور در مسابقات انتخابی جام جهانی زمان مناسبی برای استفاده از بازیکنان جوان است.»
او می‌گوید: «قرار بر این بود که تیم ملی با شیب ملایم به سوی جوانگرایی برود که البته این موضوع در تیم ملی دیده نمی‌شود و همیشه تیم ملی با یک ترکیب تکراری به زمین می‌رود. این در حالی است که باید به ترکیب تیم ملی تنوع داد و از حضور بازیکنان جوان استفاده کرد. پس از آن برای این تیم بازی‌های تدارکاتی خوبی در نظر بگیریم، بازی مقابل تیم‌های درجه یک دنیا نه دیدار تدارکاتی با تیم‌هایی همچون هنگ کنگ و تیم‌های درجه 2 آسیایی. برای رسیدن به این موارد باید سیاست‌های تیم ملی تغییر کند تا تیم ملی کشورمان بتواند در جام جهانی موفق باشد.»
اقبالی در خصوص این موضوع که فوتبال ما صرفاً به سمت نتیجه‌گرایی رفته و مربیان باشگاه‌ها جسارت استفاده از بازیکنان جوان را ندارند، بیان می‌کند: «این سیاستی است که باید توسط فدراسیون فوتبال اعمال شود، فدراسیون باید تیم‌ها را اجبار کند تا در ترکیب اولیه‌شان 5 الی6 بازیکن جوان داشته باشند. با این شرایط می‌توان امیدوار بود تا در سال‌های آینده 2 تیم ملی خوب داشته باشیم.»

جستجو
آرشیو تاریخی