چالش جدید میزبانی قرمز و آبی در ورزشگاه آزادی

باید یک میلیارد برای هر بازی اجاره بدهید

محمد محمدی سدهی
خبرنگار


ضعف در نگهداری زیرساخت‌های ورزشی، یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که ورزش ایران در دهه‌های اخیر با آن روبه‌رو بوده است. در کشورمان باوجود هزینه‌های مالی کلانی که برای ساخت یک ورزشگاه می‌شود اما کمتر به بخش نگهداری و هزینه‌هایی که باید برای این بخش در نظر گرفته شود، توجه می‌شود.
 این موضوع در لیگ بیست‌وچهارم گریبان‌گیر فوتبال ایران شد و تجهیز و بازسازی برخی از ورزشگاه‌ها در سراسر کشور باعث شد تا لیگ بیست‌وچهارم با چالش‌هایی مواجه شود.
 این بی‌توجهی‌ها و عدم رعایت شرایط نگهداری و تعمیرات لازم، شرایطی را رقم می‌زند که به یک‌باره، تلنبار شدن آسیب‌های جزئی روی هم، در نهایت سبب می‌شود که آن زیرساخت ورزشی علاوه بر اینکه کارایی و شرایط خدمات‌دهی را از دست بدهد، هزینه‌های سنگین اقتصادی را هم به ورزش کشور تحمیل می‌کند. امسال ورزشگاه‌های آزادی، تختی و شهرقدس در تهران از جمله ورزشگاه‌هایی بودند که کار تجهیز و بازسازی آنها در مقاطع مختلف انجام شد و در این میان طبق ادعای مسئولان مربوطه شرایط ورزشگاه‌های تختی و شهرقدس برای برگزار مسابقات لیگ و همچنین لیگ نخبگان آسیا درحال حاضر مهیاست اما نکته اینجاست که هیچ‌کدام از ورزشگاه‌ها بجز آزادی در استان تهران گنجایش حضور هواداران پرتعداد استقلال و پرسپولیس را ندارند و همین موضوع باعث شده تا ورزشگاه آزادی سال‌ها بار برگزاری مسابقات تیم ملی، لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا را به دوش بکشد؛ موضوعی که باعث استهلاک هرچه بیشتر ورزشگاه آزادی شد. در این بین از سال‌های گذشته تاکنون هزینه‌هایی برای حفظ و نگهداری ورزشگاه آزادی تخصیص می‌یافت که حالا با توجه به تجهیز شدن ورزشگاه آزادی و فراهم کردن امکانات جدید، آزادی نیازمند تخصیص اعتبار بیشتری است. البته شرکت توسعه و تجهیز ورزشگاه‌های کشور هرساله هزینه‌ای برای حفظ و نگهداری از ورزشگاه‌های تختی و شهرقدس پرداخت می‌کرد اما این دو ورزشگاه در اکثر مواقع میزبان هواداران فوتبال نبود و بازی‌ای در این 2استادیوم برگزار نمی‌شد.
 امسال 1200میلیارد تومان برای تجهیز و بازسازی ورزشگاه آزادی اختصاص یافت و حالا باید برای نگهداری این ورزشگاه هزینه مناسبی پرداخت شود چرا که نگهداری ورزشگاه آزادی اهمیت زیادی دارد و آوارگی تیم‌های ملی، پرسپولیس و استقلال در فصل جاری دلیل اهمیت ورزشگاه چهل‌وچند ساله آزادی است. در این بین یکی از راه‌ها برای حفظ ورزشگاه آزادی برگزاری بازی‌های دو تیم استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه‌های شهرقدس و تختی است. این دو باشگاه می‌توانند تنها بازی‌های مهم خود را در سطح بین‌المللی و داخلی در آزادی برگزار کنند و سایر بازی‌های خود را به 2 ورزشگاه تختی و شهرقدس ببرند. امسال هزینه برگزاری هر بازی در ورزشگاه آزادی 500میلیون تومان است و حالا شنیده می‌شود که تیم‌ها با توجه به مجهز شدن این ورزشگاه، باید برای هر بازی یک‌میلیارد تومان پرداخت کنند. پرداخت این مبلغ با توجه به شرایط اقتصادی نه‌چندان مناسب تیم‌ها، منطقی نیست و بهتر است که استقلال و پرسپولیس در مکان برگزاری برخی مسابقات خود تجدیدنظر کنند.

 

  نصیبی: مهم‌ترین موضوع بحث نگهداری ورزشگاه آزادی است
هر تیمی می‌تواند آزادی را اجاره کند

مهدی نصیبی، مدیر مجموعه ورزشی آزادی در خصوص هزینه نگهداری ورزشگاه آزادی به «ایران ورزشی» می‌گوید: «با توجه به صرف هزینه بالا برای تجهیز ورزشگاه آزادی، هزینه نگهداری این ورزشگاه زیاد خواهد بود و باید برای حفظ و نگهداری ورزشگاه این هزینه را پرداخت کرد. البته مشخص نیست که چه مبلغی برای حفظ ورزشگاه آزادی در نظر گرفته شده اما بزودی در این خصوص جلسه‌ای برگزار خواهد شد.» سال گذشته هزینه نگهداری ورزشگاه آزادی یک‌میلیارد و 500میلیون تومان بود. او می‌افزاید: «ورزشگاه آزادی درحال تجهیز است و امکانات جدیدی به این ورزشگاه اضافه خواهد شد و با توجه به این موضوع قطعاً نگهداری آن نیازمند پرداخت هزینه بیشتری است که بخشی از این هزینه از اجاره ورزشگاه تأمین خواهد شد. نگهداری ورزشگاه آزادی کار آسانی نیست و باید برای حفظ چمن، نظافت سکوها و سایر موارد هزینه شود.» نصیبی در پاسخ به این سؤال که آیا نمی‌توان از تیم‌های استقلال و پرسپولیس بخواهیم تا بازی‌های سبک خود را در سایر ورزشگاه‌ها برگزار کنند، می‌افزاید: «این موضوع را می‌توان در قالب پیشنهاد به دو تیم منتقل کرد چرا که ما نمی‌توانیم مانع از برگزاری بازی‌ها در آزادی شویم. هر تیمی می‌تواند ورزشگاه آزادی را اجاره کند و وظیفه ما آماده‌سازی این ورزشگاه است تا در زمان بازی‌ها به تیم‌ها خدمات داده شود.» او بیان می‌کند: «برای بازسازی ورزشگاه از مقاوم‌سازی سکوها شروع کردیم و تا مرحله نصب صندلی‌های طبقه بالا پیش رفتیم. جایگاه‌های VIP، خبرنگاران و جانبازان به طور کامل بازسازی شده‌اند و تعداد صندلی‌ها افزایش یافت. تعداد صندلی‌های VIP از ۱۶۰۰ صندلی بیشتر شده تا برای پذیرش تیم‌های میزبان و میهمان آماده باشیم. اسکوربورد ورزشگاه به طور کامل بازسازی شده و صفحه نمایش جدیدی با کیفیت ۴K نصب شده است که مورد تأیید AFC و فیفا نیز هست.» مدیر مجموعه ورزشی آزادی می‌گوید: «همچنین تونلی میان ورزشگاه و خبرنگاران که جزو الزامات AFC است، احداث شده است. تمامی موانع مربوط به لوله‌های آب سرد و گرم نیز برطرف شده و آماده بهره‌برداری است. در رابطه با چمن ورزشگاه هم باید بگویم که ما یک مهندس متخصص برای نگهداری چمن داریم که مسئولیت مشابه در مجموعه تختی و ورزشگاه‌های دیگر نیز برعهده اوست. از این‌رو، کیفیت چمن زیر نظر کارشناسان ماهر حفظ می‌شود.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی