دستاورد بزرگ آلمان از فیفادی

چشمه جوشان استعداد ژرمن‌ها

سید علی بلند نظر
خبرنگار


آلمان با پیروزی یک بر صفر مقابل رقیب همیشگی‌اش، هلند از صعود به مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ ملت‌های اروپا در فصل 2025-2024 مطمئن شد. وینگر اشتوتگارت، جیمی لوئلینگ تنها گل این بازی را در دقیقه 64 در مقابل دیدگان 70 هزار تماشاگر ورزشگاه آلیانتس آره‌نا در مونیخ به ثمر رساند. یولیان ناگلزمان بعد از بازی گفت: «امروز گام بزرگی برداشتیم، بر بازی مسلط بودیم و به حریف موقعیتی ندادیم، ما کاملاً سزاوار پیروزی بودیم.»
شکی نیست که آلمان شایسته پیروزی بود. به‌جز پنج تا ده دقیقه پایانی، ژرمن‌ها بر حریف مسلط بودند و در واقع بعد از دو دقیقه باید از حریف جلو می‌افتادند اما داور بازی در کمال شگفتی، گل لوئلینگ را مردود کرد، شاید به خاطر آفساید سرژ گنابری در ساختن گل. به هر حال تصمیمی جنجالی بود.
رد شدن این گل روی لوئلینگ که نخستین بازی‌اش را انجام می‌داد، تأثیری نداشت. او یکی از بهترین‌های زمین بود و به گلی رسید که شایستگی‌اش را داشت. ناگلزمان درباره این بازیکن 23 ساله گفت: «انتظار نداشتیم اینقدر خوب بازی کند. او موقعیت‌های مهم زیادی را کنترل کرد. ما با قرار دادنش در ترکیب اصلی شگفت‌زده‌اش کردیم.» لوئلینگ هم گفت: «چند ساعت قبل از بازی فهمیدم کمی استرس داشتم اما فوتبال است، 11 در برابر 11، در زمین اثری از آن نبود.»
لوئلینگ تنها شگفتی ترکیب اصلی آلمان برابر هلند نبود. در خط میانی، ناگلزمان از الکساندر پاولوویچ 20 ساله و آنجلو استیلر 23 ساله استفاده کرد، هر دو برای اولین‌بار در ترکیب اصلی تیم ملی آلمان قرار گرفتند. در دروازه هم الیور باومن نخستین بازی ملی‌اش را انجام داد، این گلر 34 ساله عملکرد بهتری از الکساندر نوبل داشت و شاید شماره یک شود. با وجود این تغییرات، آلمان همان فوتبال مسلطی را بازی کرد که ویژگی تیم در دوران ناگلزمان شده.
یاشوا کیمیش، کاپیتان آلمان گفت: «ما چند بازیکن جدید و جوان و متأسفانه چند مصدوم داشتیم. جیمی از همه شاخص‌تر بود، او فوق‌العاده بازی کرد نه فقط به خاطر گلش. خیلی پیش نمی‌آید که یک بازیکن را در نخستین بازی ملی در آلیانتس آره‌نا ایستاده تشویق کنند.»
عمق جدید آلمان بزرگترین دستاورد بازی‌های ماه اکتبر است. آلمان نه‌تنها چهار چهره جدید در این بازی رو کرد، بلکه تیم کلایندینست برای دومین‌بار از ابتدا در ترکیب دی‌مانشافت بود. همه این بازیکنان جدید در این دو بازی جای امثال جمال موسیالا را پر کردند. علاوه بر این، کوین شید و جاناتان بورکاردت هم به عنوان بازیکن جانشین به زمین آمدند و خیلی زود اثرگذار بودند.
این چشمه جوشان استعداد در تیم ملی آلمان وقتی بیشتر به چشم می‌آید که در نظر بگیریم منتقدان در این کشور از نبود استعدادها در تیم گله کرده بودند. اما مربی‌های باشگاهی مثل سباستین هوینس(اشتوتگارت) و فرانک اشمیت(هایدنهایم) ثابت کردند در فوتبال آلمان استعدادهای زیادی نهفته است و خود را بروز می‌دهند اگر فرصت پیدا کنند.
عملکرد ناگلزمان هم تحسین‌برانگیز است. مربی 37 ساله به استعدادهایی مانند لوئلینگ فرصت داده و از این نترسید که بازیکنان کم‌تجربه‌ای مانند استیلر و پاولوویچ را در نقش‌های مهم آن هم مقابل تیم‌های بزرگی مثل هلند به کار گیرد. وقتی همه اینها را در نظر بگیریم، باید به ناگلزمان که یک سال از کارش می‌گذرد، خوشبین باشیم. آلمان یورو را تجربه کرده و به عنوان اولین تیم از حضور در یک‌چهارم نهایی لیگ ملت‌های اروپا مطمئن شده همزمان با پرورش استعدادها در تیمی که روزگاری خالی از بازیکنان جانشین به نظر می‌رسید. ناگلزمان که آلمان را برای نخستین‌بار به مرحله پایانی لیگ ملت‌های اروپا رسانده، حالا می‌تواند در دو بازی آخر مقابل مجارستان و بوسنی به بازیکنان بیشتری فرصت بدهد و به پیشرفت تیم کمک کند.
آلمان با 10 امتیاز از چهار بازی در صدر جدول گروه سوم لیگ A قرار گرفته و پشت‌سرش هلند و مجارستان با پنج امتیاز هستند، بوسنی هم یک امتیازی است و دو بازی آبان مشخص می‌کند کدام تیم به یک‌چهارم نهایی می‌رود، کدام تیم راهی پلی‌آف سقوط-بقا می‌شود و کدام تیم به لیگ B سقوط می‌کند.
 
خداحافظی با ستاره‌ها
این بازی برای چهار ستاره آلمان خداحافظی رسمی بود. توماس مولر، ایلکای گوندوغان و مانوئل نویر به مونیخ آمده بودند تا در این مراسم شرکت کنند، تونی کروس هم دعوت شده بود اما نتوانست حاضر شود. این چهار نفر که در یورو 2024 تیم ملی کشورشان را همراهی کردند، به تازگی از فوتبال ملی کناره گرفته‌اند. همچنین قبل از بازی یک دقیقه سکوت به احترام یوهان نیسکنس و دیتر بوردنسکی، بازیکنان سابق دو تیم که اخیراً درگذشته‌اند، برقرار شد.

 

ناگلزمان حالا و همیشه

در نوامبر و بعد از پایان مرحله گروهی لیگ ملت‌ها مشخص می‌شود حریف آلمان در جمع هشت تیم برتر این رقابت‌ها کدام تیم خواهد بود اما اتفاق مهم‌تر در دسامبر رخ می‌دهد که رقبای آلمان در مقدماتی جام جهانی 2026 مشخص می‌شوند. از الان تا آن موقع و شاید در چند ماه بعدش، صحبت‌های زیادی درباره آینده ناگلزمان خواهد شد. فدراسیون فوتبال آلمان از عملکرد مربی جوان راضی است و همین حالا می‌خواهد قرارداد او را تا بعد از جام جهانی تمدید کند. او البته با احتیاط حرف زده: «همه چیز ممکن است، اما هنوز خیلی مانده.» ناگلزمان عاشق قهرمانی در لیگ قهرمانان است و تیم ملی آلمان می‌تواند فرصت بازگشت او به فوتبال باشگاهی را فراهم کند اما در آلمان خیلی خوب بوده. در 17 بازی سه باخت داشته که دو تایش در دو ماه اول کارش بوده. او 10 مسابقه را برده ازجمله سه تا از چهار تای اخیر. خودش اما موفقیت‌های بیشتری می‌خواهد: «اسپانیا بهترین نمونه است. تمام بازی‌هایشان قبل از یورو را بردند و طوری خوشحال می‌کردند که سابقه نداشت. قبلاً بعد از دومین پیروزی مثل برد اول حس رضایت نداشتند. جو تیم عوض شده. ما هم باید به دنبال ثبات و کسب نتایج مثبت همیشگی باشیم و انگیزه‌مان برای بازی‌های بعدی کم نشود.»

جستجو
آرشیو تاریخی