صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و هفتاد - ۲۴ مهر ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و هفتاد - ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - صفحه ۶

سروش رفیعی، خاکستری نزد هواداران، سفید برای گاریدو

شماره 7 در سیبل اشتباهی

محمد قراگزلو
روزنامه‌نگار


خوان کارلوس گاریدو در مصاحبه اخیر مفصل خود وقتی درباره سروش رفیعی صحبت می‌کرد و قصد دفاع از بازیکن باتجربه‌اش را داشت، به این نکته اشاره کرد که او یکی از کاپیتان‌های ماست و وظایف کاپیتان‌ها متفاوت است.
البته که همین مسأله اواخر فصل قبل و اوایل این فصل حواشی بسیاری برای سروش رفیعی ایجاد کرد. یکی دو مصاحبه او در زمان تنش بین بازیکنان و باشگاه و بعد انتخاب اوسمار کاری کرد تا انتقادهایی به سمت او روانه شود با این مضمون که «مگر تو کاپیتان تیم هستی که درباره همه‌چیز صحبت می‌کنی؟»
 
دودی که به چشم کاپیتان پنجم رفت
گاریدو در حالی از سروش به عنوان یکی از کاپیتان‌های تیمش نام برد که این بازیکن تاکنون و در سه مقطع حضورش در پرسپولیس در هیچ مسابقه رسمی بازوبند کاپیتانی را به بازو نبسته و حتی بعد از جدایی بازیکنان باتجربه و باسابقه‌ای مثل بیرانوند و ترابی اکنون و در تیم فعلی بعد از امید عالیشاه، وحید امیری، محمدحسین کنعانی‌زادگان و علی علیپور کاپیتان پنجم تیم به حساب می‌آید.
اما همین ماجرای بزرگی در تیم بزرگ پرسپولیس برای سروش خوب نشد و حتماً علت سکوتش در بازی‌های اخیر حتی بعد از پیروزی در بازی مهمی مثل دربی همین نکته بوده است.
اتفاقاً همین مسأله و ترکش‌های ناشی از آن باعث شده که شماره 7 پرسپولیس در هفته‌های گذشته زیر تیغ انتقاد بسیاری از هواداران دوآتشه تیمش باشد. گروهی از هواداران پرسپولیس معتقدند رفیعی ریتم بازی تیم را کند می‌کند؛ دیگر بازیکنی رو به جلو، خلاق و کارآمد در فاز حمله نیست و به صورت کلی نباید در ترکیب اصلی حضور داشته باشد به‌خصوص که سن و سالش هم بالاتر رفته و کارایی ندارد.
انتقاد از سروش رفیعی اما بعد از اخراج مقابل تراکتور و در آن بازی سخت که پرسپولیس بشدت تحت فشار بود، بالا رفت و شاید هواداران انتظار داشتند بعد از آن اخراج تا حدی آماتورگونه، رفیعی را در ترکیب اصلی نبینند اما شماره 7 برای گاریدو بازیکن مهمی است. این نکته‌ای بود که مربی اسپانیایی در مصاحبه اخیرش بدان تأکید داشت و گفت زمانی که رفیعی تحت فشار بوده، او توصیه کرده اصلاً توجهی به فشارهای فضای مجازی و حرف مردم نداشته باشد و کار خودش را انجام دهد.
 
فقط یک بازی روی نیمکت
آمار بازی‌های سروش در ترکیب پرسپولیس طی 8 مسابقه(6 لیگ برتری و دو آسیایی) نشان می‌دهد گاریدو برخلاف آن دسته از هواداران پرسپولیس به سروش رفیعی اعتقاد دارد. سروش بازی اول مقابل ذوب‌آهن فیکس بود و تعویض هم نشد، مقابل تراکتور هم بود که اواسط نیمه‌دوم آن کارت قرمز عجیب پیش چشمانش قرار گرفت.
رفیعی بازی فولاد را به خاطر محرومیت از دست داد اما در بازی با الاهلی هم فیکس بود و 66 دقیقه در میدان بود. دیدار با آلومینیوم اراک تنها مسابقه‌ای بود که رفیعی کار را از روی نیمکت شروع کرد اما دقیقه 67 به میدان رفت. سروش در دربی فیکس بود و اصلاً تعویض نشد. او مقابل چادرملو هم در ارنج ابتدایی قرار داشت و دقیقه 69 از زمین بیرون رفت. این اتفاق در بازی با پاختاکور هم تکرار شد و سروش در دقیقه 78 تعویض شد.
سروش رفیعی را سال‌ها به عنوان هافبک بازیساز، صاحب خلاقیت و فانتزیست می‌شناختیم اما حالا و از حدود دو سال قبل او تبدیل به هافبکی با خصوصیات تدافعی شده که هم خیلی خطا می‌کند هم کارت می‌گیرد و به تبع آن که کمتر پاس گل می‌دهد و یا گل می‌زند، نمایش‌هایش به چشم هوادار نمی‌آید.
سه فصل قبل و پیش از آنکه سروش از سپاهان به پرسپولیس بیاید در تیم اصفهانی بعد از سعید صادقی و مهدی ترابی بهترین پاسور لیگ برتر شد اما او در هشت بازی امسال هنوز پاس گل نداده چرا که غیر از بازی با تراکتور که دقیقه 78 از بازی اخراج شد و در پست 10 بازی کرد، در سایر مسابقات و در سیستم 1-3-2-4 گاریدو در پست 8 و تقریباً روی دست مسعود ریگی به عنوان بازیکن پست 6 بازی کرده است.

 

آمار عجیب؛ نفر اول لمس توپ، نفر اول خطا
سروش رفیعی با 267 دقیقه حضور در لیگ برتر نفر هشتم تیمش تا اینجای فصل به لحاظ حضور در میدان بوده است. آمار جالب او مربوط به تعداد لمس توپ است که با 109.6 لمس توپ نفر اول تیمش به حساب می‌آید و این یعنی که در مرکز زمین همه توپ‌ها به او می‌رسد. او خیلی کم شوت می‌زند و با میانگین 0.3 شوت نفر هفتم تیمش به حساب می‌آید. نکته بدتر برای رفیعی اینجاست که با 0.7 پاس کلیدی نفر چهارم تیم بوده و در دقت پاس پنجم است. سروش دیگر بازیکن فانتزی‌بازی هم نیست اما با میانگین یک دریبل موفق نفر دوم این آیتم در پرسپولیس است. او حالا بیشتر خصوصیات جنگندگی و تدافعی دارد و با میانگین 2.4 تکل موفق نفر دوم سرخ‌هاست. در نبرد هوایی موفق هم با عدد 1.7 نفر ششم بوده اما جالب‌ترین آمارش مربوط به ارتکاب خطاست که با 2.7 نفر اول تیمش بوده و جالب‌تر اینکه با میانگین 5.1 در آیتم خطاهای متحمل شده اینجا هم اول است. سروش حالا بازیکنی تدافعی به حساب می‌آید چراکه با ثبت عدد 9.4 سومین بازیکن پرسپولیس در این آیتم است و البته با 2.4 تکل موفق دومین بازیکن تیمش بوده است. رفیعی دو نمایش قابل قبول مقابل استقلال و پاختاکور داشت و در سایر مسابقات نمایشی معمولی ارائه داد اما به شکل عجیبی برای گروهی از هواداران افراطی و سختگیر خاکستری شده و از او انتقاد می‌شود؛ در حالی که آمار این بازیکن در فاز دفاع جالب توجه است و در فاز حمله با توجه به پستی که در آن حضور داشته قابل توجیه به نظر می‌رسد. البته طبق آمار سایت متریکا میانگین نمرات او در بازی‌های لیگ برتر 6.75 بوده و نفر هفدهم تیمش به حساب می‌آید و تنها از بازیکنانی مثل آل‌کثیر، سرلک و براجعه که دقایق بسیار کمتری در میدان بوده‌اند، نمره بالاتری دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی