کیانوش رستمی در مسیر بن بست

محسن وظیفه
روزنامه‌نگار


کیانوش رستمی که نامش در لیست مسابقات جهانی وزنه‌برداری برای کشور کوزوو دیده شده، شاید نتواند در این مسابقات حضور داشته باشد. کیانوش برای اینکه در جهانی 2024 بحرین با پرچم کشور دیگری وزنه بزند، نیاز دارد که از فدراسیون ایران رضایتنامه بگیرد اما ظاهراً در این امر توفیقی کسب نکرده و این به معنی از دست دادن شانس حضور در مسابقات جهانی است. اینکه قهرمانی در حد کیانوش رستمی بخواهد از ایران برود، یک سؤال مهم را به وجود می‌آورد که چرا کار به اینجا رسید؟
کیانوش رستمی که یکسال پیش با فدراسیون وزنه‌برداری بر سر حضور در مسابقات جهانی عربستان به چالش خورد، حالا می‌خواهد ایران را ترک کند و در مسابقات جهانی امسال برای کوزوو وزنه بزند؛ تصمیمی ناخوشایند و ناپسند که حاصل یک سوء‌مدیریت در وزنه‌برداری ایران است.
کیانوش رستمی این روزها در فضای مجازی وزنه‌هایی را بلند می‌کند که از طلای المپیک پاریس هم بیشتر است و به طور حتم در جهانی هم می‌تواند یک مدال قطعی باشد البته باید دید که این وزنه‌ها را در مسابقات رسمی هم می‌تواند بالای سر ببرد یا نه؟ اما با این میزان آمادگی از اردوی تیم ملی دور مانده و فدراسیون وزنه‌برداری برای مسابقات جهانی به راحتی از کنار نامش گذشته است.
همین باعث شده تا این سؤال دوباره مطرح شود که چرا فدراسیون وزنه‌برداری نتوانست رفتار کیانوش رستمی به عنوان قهرمان جهان و المپیک را کنترل کند تا مدال المپیک و جهان برای ایران باشد؟
بدون شک هیچ‌کس تغییر کشور و پرچم را توسط هیچ‌کسی تأیید نمی‌کند و تحت هرشرایطی این رفتار تقبیح شده است؛ فرقی هم نمی‌کند توسط چه کسی باشد. هیچ‌چیزی بالاتر و مهم‌تر از پرچم و نام ایران نیست اما از آنجایی که هر معلولی یک علتی دارد، این رفتارهای غلط هم دلایل مختلفی دارد که باعث می‌شود تا ورزشکاری در حد کیانوش رستمی در روزهای آخر دوران قهرمانی‌اش اینچنین تصمیمی بگیرد.
بدون شک تصمیم احساسی و دور از منطق که نشان‌دهنده سوءمدیریت در فدراسیون وزنه‌برداری است، دلیل اصلی این تصمیم شده. فدراسیون وزنه‌برداری اگر در جهانی عربستان، نام کیانوش را وارد لیست می‌کرد و او می‌توانست سهمیه المپیک پاریس را بگیرد و همچنین اگر برای یکسال به قول خودشان کیانوش رستمی را مدیریت می‌کردند، امروز کسی نگران این نبود که قهرمان جهان و المپیک ایران را ترک کند.
بعد از اینکه فدراسیون برای المپیک پاریس از کنار نام کیانوش گذشت، این توقع می‌رفت بعد از عملکرد نه‌چندان خوب مصطفی جوادی در المپیک پاریس، سراغ کیانوش رفته و دوباره او را برای حضور در ترکیب تیم ملی دعوت کند اما هیچ‌کس نمی‌داند چه اتفاقی افتاده که امروز نام کیانوش در ترکیب کوزوو قرار گرفته است. فدراسیون وزنه‌برداری وظیفه داشت که نسبت به مدیریت و حفظ ورزشکاران تلاش کند؛ قهرمانانی که سال‌ها برای آنها سرمایه‌گذاری شده و حفظ آنها اولویت مجموعه ورزش است. کیانوش برای حضور در کشور دیگری طبق قوانین فدراسیون جهانی باید دو سال و یک المپیک بیرون بماند که برای المپیک پاریس بیرون ماند اما دو سالش کامل نشده است. او در مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی کره‌جنوبی وزنه زده و به همین دلیل نیاز دارد که برای حضور در کشور دیگری از فدراسیون وزنه‌برداری ایران رضایتنامه بگیرد اما سجاد انوشیروانی به جای مدیریت این ماجرا درخواست کیانوش را به وزارت ورزش ارجاع داده است. کیانوش در این چند روز با مسئولان ورزش کشور رایزنی‌های زیادی کرده تا بتواند رضایتنامه بگیرد اما هنوز به نتیجه نرسیده و این یعنی از دست دادن فرصت حضور در مسابقات قهرمانی جهان با پیراهن کوزوو. احتمالاً در روزهای آینده درباره این ماجرا اخبار جدید و رسمی منتشر می‌شود که تکلیف همه را مشخص می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی