صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و شصت و نه - ۲۳ مهر ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و شصت و نه - ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - صفحه ۸

سوژه

امپراطوری جدید کلوپ؛ 200 بازیکن با درآمد فراوان

یورگن کلوپ، سرمربی سابق لیورپول، فصل گذشته نزدیک به ۱۲ میلیارد بازدید از طرف هواداران در رسانه‌های اجتماعی کسب کرد. در همین مدت، ردبول کارفرمای جدید او، بیش از ۱۲ میلیارد قوطی نوشیدنی انرژی‌زا فروخت. این شرکت نوشیدنی انرژی‌زا، چهارشنبه کلوپ را به عنوان رئیس جدید فوتبال خود با قراردادی تا سال ۲۰۳۰ استخدام کرد. این مربی آلمانی، از اول ژانویه، مدیر یک پروژه بزرگ با باشگاه‌هایی در چهار قاره خواهد بود. لایپزیش که در حال حاضر در رده دوم بوندس‌لیگا قرار دارد، ۹۹ درصد سهام آن در مالکیت ردبول است. سالزبورگ، نایب قهرمان اتریش که ردبول اکنون فقط به عنوان حامی مالی در این باشگاه حضور دارد. لیدز یونایتد، تیم حاضر در چمپیونشیپ انگلیس که ردبول بیش از 10 درصد سهام آن را در اختیار دارد. ردبول نیویورک در لیگ برتر MLS امریکا به طور کامل متعلق به غول نوشیدنی است. برای ردبول براگانتینو که در لیگ برتر برزیل بازی می‌کند نیز، شرایط مشابهی وجود دارد. همچنین برای اومیا آردیجا که در لیگ دسته سوم ژاپن بازی می‌کند. ضمن اینکه برنامه‌ریزی شده است که ردبول ۱۰ درصد از سهام تیم دسته دومی پاریس اف سی در فرانسه را نیز خریداری کند.
 
قرارداد با 200 بازیکن و مربی حرفه‌ای
باشگاه‌های کلوپ با ۲۰۰ بازیکن و مربی حرفه‌ای قرارداد دارند. او باید به عنوان مشاور، تحلیلگر و استراتژیست، توسعه باشگاه‌ها را زیر نظر داشته باشد. کلوپ نباید در کارهای روزمره دخالت کند، بلکه باید پشت صحنه فعالیت کند. کلوپ در این خصوص می‌گوید: «بعد از نزدیک به ۲۵ سال حضور در کنار زمین، نمی‌توانستم هیجان‌زده‌تر از این باشم که در پروژه‌ای مانند این شرکت کنم.»
 
کلوپ مثل مربی سابق لیورپول
ژرارد هولیه تا زمان مرگش در دسامبر ۲۰۲۰، به عنوان مدیر ورزشی جهانی ردبول مشغول به کار بود. این مربی که با لیورپول در سال ۲۰۰۱ قهرمان جام یوفا و جام حذفی انگلیس شد، به خوبی با دیگران ارتباط داشت و همواره استعدادها را به دنیای ردبول معرفی می‌کرد. هولیه در سال ۲۰۱۵، دایو اوپامکانو بازیکن ۲۷ساله و فعلی بایرن مونیخ را متقاعد کرد که به سالزبورگ و سپس لایپزیش منتقل شود. همچنین او نقش کلیدی در مذاکرات با نبی کیتا، زمانی که او در سال ۲۰۱۴ به ردبول و بعداً به لیورپول رفت، داشت. حالا کلوپ نیز باید در مذاکرات حساس با بازیکنان جوان حضور داشته باشد، تخصص خود را ارائه دهد و با شخصیت جذب‌کننده خود استعدادها را تشویق کند تا به دنیای ردبول بپیوندند. به همین دلیل او می‌گوید: «من نقش خود را در درجه اول به عنوان یک مربی برای مربیان و مدیریت باشگاه‌های ردبول می‌بینم اما در نهایت من بخشی از سازمانی هستم که منحصر به فرد، نوآور و آینده‌نگر است.»
 
رابطه دوستانه با مربیان ردبول
جالب اینکه او با مهم‌ترین مربیان روی نیمکت‌های ردبول آشناست و با برخی از آنها رابطه دوستانه دارد. مارکو روزه ۴۸ ساله، شش سال تحت هدایت کلوپ در ماینتس بازی کرده. ساندرو شوارتز مربی ۴۵ ساله نیویورک نیز، اوایل دهه ۲۰۰۰ تحت هدایت کلوپ در ماینتس بازی کرده. پپ لیندرز، مربی ۴۱ ساله سالزبورگ هم به مدت 9 سال دستیار کلوپ در لیورپول بود.

 

بازی ملی نوجوان 14 ساله برای تیم بزرگسالان

در سال‌های اخیر با مواردی مثل یامال 16 ساله رکوردهای پیشرفت در دنیای فوتبال با سرعتی فوق‌العاده شکسته شده اما آنچه در جزایر تورکس و کایکوس رخ داده، فراتر از منطق است. زیرا در تعطیلات سپتامبر گذشته، دروازه‌بان ساموئل هاروی در سن 14 سالگی به عنوان بازیکن ملی بزرگسالان معرفی شد و در دیدار با آنگیلا در اولین روز از گروه C لیگ ملت‌های کونکاکاف برای جزایر تورکس و کایکوس به میدان رفت. آرون لارنس که 61 بار دروازه‌بان جامائیکا بوده و به جام جهانی 1998 نیز رفته، مربی‌ای است که او را در ماه فوریه برای تیم زیر 20 سال به میدان فرستاد و تردیدی نداشت که شاگردش را برای اولین بازی‌اش در تیم ملی بزرگسالان هم بازی دهد. هاروی بعد از این بازی گفت: «بعد از اولین بازی گریه کردم. مربی همان شب من را صدا کرد تا کمکم کند سرم را بالا بگیرم. من فهمیدم که در سطح بین‌المللی با 14 سال بازی کرده‌ام و می‌خواستم به او ثابت کنم که می‌توانم در این سطح باشم.»
جالب اینکه او تنها بازیکنی نیست که با 14 سال سن در جزایر تورکس و کایکوس به میدان رفته است. هم‌تیمی‌هایش کریستوفر لوئیسی و واتسون ژان-لوئیس که حالا 19 ساله هستند، پنج سال پیش همان مسیر را طی کردند و حالا کهنه‌کار هستند. لارنس درباره اینکه چرا به این بازیکنان در سنین بسیار پایین فرصت بازی می‌دهد، گفت: «این بازیکنان چیزی برای بازی و دستیابی به هدفشان خواهند داشت.»
هاروی طرفدار لیورپول است و رؤیای دفاع از دروازه آنفیلد را دارد، هرچند همیشه دروازه‌بان نبوده است: «من ابتدا به عنوان مدافع شروع کردم. اما وقتی مربی جدید ما آمد، شروع به گذاشتن من در دروازه کرد و همان جا ماندگار شدم.»
لارنس معتقد است که هاروی شانس‌هایی برای رسیدن به لیگ برتر انگلیس دارد: «توانایی او در گرفتن توپ، واکنش‌های سریع و توانایی خروج از خط دروازه‌اش بالاست. فکر می‌کنم او بیشتر ویژگی‌های یک دروازه‌بان بزرگ برای بازی در لیگ برتر را دارد.»

جستجو
آرشیو تاریخی