صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و شصت و نه - ۲۳ مهر ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و شصت و نه - ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - صفحه ۸

هادی چوپان نایب قهرمان مسترالمپیا 2024 شد

شکار جدید گرگ ایرانی

با اینکه به نظر می‌رسید همه چیز آماده قهرمانی هادی چوپان در مسترالمپیای 2024 است اما گرگ ایرانی که قهرمان سال 2022 مسترالمپیا به حساب می‌آید، تصور می‌کرد که بار دیگر با درک لانسفورد، قهرمان سال 2023 رقابت خواهد کرد اما شرایط با روی استیج آمدن سامسون داوودا ملقب به شیر نیجریه‌ای به شکل دیگری پیش رفت و کارشناسان از آمادگی بدنی داوودا که در سال‌های اخیر بارها مقابل چوپان شکست خورده، شگفت‌زده شدند و او را به عنوان قهرمان امسال معرفی کردند.
در فینال مسترالمپیا که بامداد دیروز برگزار شد، تغییرات محسوسی در آمادگی بدنی چوپان و حتی لانسفورد به وجود آمد. گرگ ایرانی با بدنی بسیار کات‌تر و آماده‌تر از مرحله مقدماتی روی استیج رفت و همان‌طور که در کنفرانس مطبوعاتی گفته بود، نمی‌خواست حرف و حدیثی برای قهرمانی‌اش باقی بماند. بعد از ساعت‌ها انتظار و در حالی که اعلام نتایج هم بسیار طولانی شده بود، بالاخره 10 ورزشکار برتر دسته اوپن روی استیج آمدند. اندرو جک که به گفته خیلی از کارشناسان می‌توانست شگفتی‌ساز امسال باشد، در جایگاه پنجم قرار گرفت و مارتین فیت واتر هم چهارم شد. با اعلام نام لانسفورد به عنوان نفر سوم، خیلی‌ها تصور کردند کار برای قهرمانی هادی چوپان تمام شده چون قهرمان سال قبل این رویداد در رده سوم قرار گرفته است اما مجری مشهور مسترالمپیا، این‌بار داوودا را به عنوان قهرمان مسترالمپیا معرفی کرد تا ساندو به این ورزشکار نیجریه‌ای برسد. البته که رفتار چوپان مثل سال قبل نبود و او حریفش را در آغوش گرفت و قهرمانی را به داوودا تبریک گفت و شیر نیجریه‌ای هم که از برخورد همتای ایرانی‌اش به وجد آمده بود، او را محکم در آغوش کشید و شادی‌اش را با او قسمت کرد.
سورپرایز بزرگ توسط مسئولان مسترالمپیا این بود که جایزه نفر اول امسال به 600 هزار دلار و جایزه نفر دوم به 250 هزار دلار افزایش پیدا کرده، در حالی که سال قبل جایزه قهرمان 400 هزار دلار بود. بدین ترتیب، چوپان برای دومین سال متوالی بعد از قهرمانی‌اش به عنوان دومی دست یافت و جایزه 250 هزار دلاری را از آن خود کرد.
چوپان در حالی چنین جایگاهی در مسترالمپیا پیدا کرده که در سال ۲۰۱۹ بزرگان دنیای عضله، شاهد ظهور غول جدیدی از غرب آسیا بودند؛ غولی که با لقب گرگ ایرانی در لاس‌وگاس حضور پیدا کرد و در برابر چشم نامداران توانست مدال برنز مسترالمپیا را از آن خود کند. در آن روزها سؤال کارشناسان جهانی این بود که چرا یک آسیایی باید در قلب امریکا تاریخ‌سازی کند و این شاهزاده پارسی کیست که به دنبال پایان دادن به سیطره بزرگان در این رشته است؟ هر چند برخی به دنبال آن بودند تا برنز هادی را یک اتفاق در مستر المپیا قلمداد کنند اما چوپان با وجود تمام مشکلات پیش‌رو، در سال ۲۰۲۰ بار دیگر موفق شد در جمع چهار نفر برتر قرار گیرد اما به مدال نرسید. کوتاه شدن دست هادی از مدال مسترالمپیا به معنای پایان تاریخ‌سازی او نبود و پسر شیرازی در سال‌های بعد روند تاریخ‌سازی خود را ادامه داد. شش حضور متوالی در جمع چهار نفر برتر مستر المپیا، واقعیتی را پیش ‌روی جهانیان قرار داد که برنز او اتفاقی نبوده، بلکه حاصل یک اراده قوی بوده است. چوپان هر چند که در سال ۲۰۲۱ بار دیگر مدال برنز کسب کرد اما دیگر به این عنوان قانع نبود بلکه تلاش کرد تا با عبور از تمام موانع فاتح ساندو شود؛ اتفاقی که بالاخره در سال ۲۰۲۲ رخ داد و او قهرمان مسترالمپیا شد تا به یکی از ۱۸ نفری در جهان تبدیل شود که موفق به کسب ساندو شده‌اند. گرگ پارسی که توانسته دو عنوان آرنولد کلاسیک را در کشور امریکا و انگلیس کسب کند، پس از دومی سال گذشته مسترالمپیا، امسال هم عنوان خود را تکرار کرد تا باز هم نشان دهد یک شکارچی قدر است که همچنان در بین سه نفر اول دنیای عضله می‌درخشد.

جستجو
آرشیو تاریخی