صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و شصت و شش - ۱۹ مهر ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و شصت و شش - ۱۹ مهر ۱۴۰۳ - صفحه ۴

نبرد تیم‌های بحران‌زده

وحشت در جان برزیل و شیلی

برزیل در سفر امشب به سانتیاگو و بازی با شیلی در مقدماتی جام جهانی فقط پیروزی می‌خواهد. دوریوال جونیور کمتر از 12 ماه است که هدایت تیم برزیل را به دست گرفته اما بشدت تحت فشار است و سلسائو شاید برای اولین بار در تاریخش از حضور در جام جهانی باز بماند.
تشکیلات تیم ملی برزیل هنوز به نقطه بحران نرسیده اما اگر در دو بازی ماه اکتبر نتایج خوبی نگیرند، وحشت به جان ملت می‌افتد. برزیل تنها کشوری است که در تمام ادوار جام جهانی حاضر بوده اما این خطر جدی است که جام جهانی 2026 با وجود افزایش تیم‌ها به 48 تیم بدون حضور طلایی‌پوشان برگزار شود. به امریکای جنوبی دو سهمیه اضافه شده و برزیل می‌تواند نفس راحتی بکشد چون در فرمت قبلی الان خارج از محدوده سهمیه بودند. در فرمت جدید هم تضمینی برای برزیل وجود ندارد چون ونزوئلا مثل برزیل ده امتیازی است و پاراگوئه و بولیوی با 9 امتیاز پشت سرشان نفس می‌کشند. پاراگوئه تیمی است که ماه گذشته در آخرین مسابقه مقدماتی جام جهانی از دیدار با برزیل سه امتیاز گرفت.
برزیل همچنین به سه تیم اول جدول یعنی آرژانتین، کلمبیا و اروگوئه باخته و تنها دو برد در 9 بازی رسمی آخرش به دست آورده چون تیم دوریوال جونیور در کوپاامریکا هم نتوانست از یک چهارم نهایی عبور کند.
بنابراین بهترین فرصت برای برزیل پیش آمده تا با تیم یکی مانده به آخر امریکای جنوبی روبه‌رو شود با رکورد فوق‌العاده‌ای که برابر شیلی دارند و از 19 بازی آخر با این تیم فقط یکی را باخته‌اند.
فرم فعلی شیلی جایی برای امید باقی نگذاشته چون این تیم در حال حاضر شرایط کاملاً بحرانی دارد. حتی انتصاب ریکاردو گارکا هم به بهبود وضعیت تیمی که در سال‌های 2015 و 2016 دو بار پیاپی قهرمان کوپا امریکا شد، کمکی نکرده است. شیلی از مرحله گروهی کوپاامریکا بدون زدن گل حذف شد و در نخستین بازی گارکا با سه گل به آرژانتین باخت. اگرچه آن شکست قابل توجیه بود اما بازی چند روز بعد هیچ توجیهی نداشت چون آنها نخستین تیم در 67 بازی و بیش از سه دهه شدند که یک بازی خانگی در مقدماتی جام جهانی را به بولیوی باختند.
تنها برد شیلی در مقدماتی جام جهانی برابر پرو بوده که در رده آخر قرار دارد، شیلی از 8 بازی قبلی خود پنج امتیاز گرفته است. اگر تحول فوق‌العاده‌ای صورت نگیرد، شیلی برای سومین بار پیاپی از جام جهانی باز می‌ماند. این چیزی نیست که هواداران لاروخا بعد از درخشش جام جهانی 2014 انتظار داشتند، در آن سال شیلی، اسپانیا مدافع عنوان قهرمانی را از مرحله گروهی حذف کرد و در یک هشتم نهایی در ضربات پنالتی به حریف بامداد فردا باخت.

 

اخبار تیمی

جای تعجب نداشت که گارکا در تیمی که آن باخت تحقیرآمیز برابر بولیوی را رقم زد، تغییرات زیادی ایجاد کند. موریسیو ایسلا و گابریل آریاس باتجربه کنار گذاشته شدند مثل بن بررتون دیاس. الکسیس سانچس هم بعد از بازگشت به اودینزه همچنان مصدوم است. برزیل دروازه‌بان اصلی خود آلیسون را در اختیار ندارد چون گلر لیورپول در برد مقابل کریستال پالاس دچار مصدومیت همسترینگ شد و برای همین ادرسون می‌تواند تعداد بازی‌های ملی خود را به عدد 26 برساند. وینیسیوس جونیور هم با درد گردن از اردوی ملی کنار کشید و مثلث هجومی رئال مادرید در خط حمله برزیل را ناقص کرد، رودریگو و اندریک حضور دارند. مصدومان دفاعی دوریوال جونیور البته قابل توجه هستند، برمر، ادر میلیتائو و گیلرمه آرانا نمی‌توانند بازی کنند و گابریل، مدافع آرسنال می‌تواند دهمین بازی ملی‌اش را انجام دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی