صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و شصت و سه - ۱۶ مهر ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و شصت و سه - ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - صفحه ۳

عباس حاج‌کناری: امریکا و ژاپن با فن ایرانی، ما را می‌برند

باید کشتی‌گیر ، مثل حیدری و دبیر بسازم

محسن وظیفه
خبر‌نگار


تیم کشتی آزاد نوجوانان با تصمیم علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی، به عباس حاج‌کناری سپرده شد. حاج‌کناری که در قهرمانی جهان 1997 به مدال طلا رسید و در جهانی 98 هم مدال نقره را به دست آورد از سال 2021 و بعد از المپیک توکیو از تیم ملی کشتی ایران جدا شد. او در توکیو دستیار غلامرضا محمدی بود ولی بعد از توکیو به سراغ کشتی در خارج از ایران رفت؛ ابتدا هند و بعد هم تاجیکستان ولی حالا قرار است که هدایت تیم ملی نوجوانان را برعهده بگیرد. خودش می‌گوید در کشتی باید به سراغ زیر‌گیری رفت و باید کشتی‌گیرانی در حد دبیر و حیدری بسازد.

انتخاب شما به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی آزاد نوجوانان را تبریک می‌گویم.
خیلی ممنون، امیدوارم بتوانم در این رده مثمرثمر باشم و به کشتی ایران در ساخت پشتوانه کمک کنم.
چند سالی در کادرفنی بزرگسالان کار کردی و حالا باید در رده سنی نوجوانان فعالیت کنی، این سخت نیست؟
نه مهم این بوده که بتوانم به کشتی کمک کنم. من اعتقاد دارم که باید بتوانیم در پشتوانه‌سازی بهتر و بیشتر کار کنیم و هر چقدر که در این بخش خوب کار کنیم در رده سنی بزرگسالان کمتر آسیب می‌بینیم.
الان در رده سنی بزرگسالان خیلی از مشکلات فنی به کشتی آسیب می‌زند.
دقیقاً نکته همین‌جاست که کشتی‌گیران ما با ضعف‌های فنی به رده بزرگسالان می‌رسند و الان اوضاع جوری شده که کشتی روسیه و ژاپن در زیر‌گیری خیلی از ما بهتر عمل می‌کنند و حتی امریکا که همیشه از نظر فنی ضعیف به نظر می‌آمد و همه می‌گفتند که امریکایی‌ها فنی نیستند و قدرت بدنی دارند حالا آنها و ژاپنی‌ها با زیرگیری کشتی‌گیران ایران را شکست می‌دهند. فنی که متعلق به ما بود حالا به سلاحی علیه ما تبدیل شده است.
انتخابت به عنوان سرمربی نوجوانان نشان می‌دهد که علیرضا دبیر هم همین دغدغه را داشته، که یکی از بهترین زیرگیرهای تاریخ کشتی را به عنوان سرمربی نوجوانان انتخاب می‌کند.
این نظر لطف شماست اما واقعاً باید کشتی‌گیری در حد علیرضا حیدری و علیرضا دبیر بسازیم. کشتی این دو نفر را در دهه 90 تماشا کنید و ببینید که چقدر در زیرگیری مسلط بودند. ما استعدادهای خوبی داریم و الان هم که دبیر امکانات خوبی برای ساختن چنین کشتی‌گیرانی را فراهم کرده است.
ولی کار سختی داری.
 کار در رده پایه صبر و حوصله زیادی می‌خواهد اما من واقعاً عشق این کار را دارم و وقتی در تماس تلفنی گفتند، دوست‌ داری این‌جا کار کنی با کمال میل قبول کردم؛ چرا که احساس می‌کنم اگر کمی هم بتوانم به کشتی ایران کمک کنم کار بزرگی است.
مدتی از کشتی ایران فاصله گرفتی و کار کردن در خارج از ایران را هم تجربه کردی.
تجربه خیلی خوبی بود البته واقعاً به این فکر نکرده بودم که بروم اما بعد از توکیو قراردادم با فدراسیون کشتی تمام شده بود و دیگر تماس نگرفتند و مشخص شد علاقه‌ای به همکاری ندارند. من هم مدتی هند رفتم و بعد هم از تاجیکستان پیشنهاد آمد و راهی این کشور شدم.
در جهانی بلگراد هم کنار این تیم بودی، چه شد که قطع همکاری کردید؟
بله کار کردن با تاجیک‌ها راحت بود اما به دلیل مشکلات کاری که نیاز به هماهنگی بود دچار مشکل شده بودم. من توافق کرده بودم یک‌سال در کنار این تیم باشم اما محل کارم اجازه نداد که یکسال مرخصی بگیرم و مجبور به قطع همکاری شدیم.
حالا قرار است که در کنار علیرضا دبیر کار کنی، به نظر سخت می‌آید.
من همیشه با علیرضا دبیر رابطه خوبی داشتم و همیشه به من لطف داشته واقعیتش این است که خیلی دوست دارم دبیر به من کمک کند تا بتوانیم با هم یک تیم خوب برای آینده کشتی بسازیم. من از کمک کردن هیچ‌کس هراس ندارم و هر کسی بتواند کمک کند از کمکش استقبال می‌کنم.

جستجو
آرشیو تاریخی