لمپارد از سرمربیگری چلسی تا احتمال حضور در الاهلی

از جزیره تا صحرا

حامد جیرودی
روزنامه‌نگار


الاهلی پس از پیروزی سختی که با نتیجه یک بر صفر مقابل پرسپولیس در لیگ نخبگان آسیا به دست آورد و در آن ماتیاس یایسله سرمربی آلمانی این تیم با انتقاد هواداران تیمش مواجه شد، در لیگ برتر عربستان برابر ضمک به پیروزی 4-2 رسید اما در بازی بعدی‌اش که جام پادشاهی عربستان برگزار شد، به الجندل 2 بر یک باخت تا شکستی غیرمنتظره را تجربه کند اما کنار رفتن الاهلی از جام حذفی عربستان باعث شده تا مسئولان این تیم به دنبال برکناری یایسله باشند و بنا به گزارش اوژوگو، فرانک لمپارد و روی ویتوریا به عنوان جانشینان احتمالی او مطرح شده‌اند.
اما لمپارد در حالی گزینه هدایت این تیم شده که ستاره سابق تیم ملی انگلیس، دوران چندان موفقی را در مربیگری سپری نکرده است. او مربیگری خود را در سال ۲۰۱۸ و با دربی‌کانتی در چمپیونشیپ آغاز کرد و موفق شد این تیم را به فینال پلی‌آف صعود به لیگ برتر انگلیس برساند اما با شکست مقابل استون ویلا، از صعود به لیگ برتر جزیره بازماند. او در تابستان سال ۲۰۱۹ جانشین مائوریتسیو ساری به عنوان سرمربی چلسی شد و توانست در اولین فصل حضورش روی نیمکت تیم دوران بازیگری‌اش، با وجود محرومیت چلسی از نقل و انتقالات، سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را بگیرد. در فصل دوم، او در تابستان خریدهای زیادی داشت اما کارساز نشد و پس از یک دوره نتایج ضعیف، در ۲۵ ژانویه ۲۰۲۱ اخراج شد. او در سال 2022 هدایت اورتون را برعهده گرفت ولی در این تیم هم ناموفق بود و در یک سال که روی نیمکت این تیم بود، در 44 بازی، 12 برد، 8 تساوی و 24 باخت در کارنامه‌اش به ثبت رسید تا از هدایت این تیم هم کنار برود. لمپارد در سال 2023 سرمربی موقت چلسی شد ولی در 11 بازی، یک برد، دو تساوی و هشت باخت نصیبش شد تا نتایجی به مراتب بدتر از دوره قبل مربیگری‌اش روی نیمکت آبی‌پوشان لندنی بگیرد.
او حالا در شرایطی نامش برای سرمربیگری الاهلی مطرح شده که عربستانی‌ها نشان داده‌اند چندان صبور نیستند و به مربی‌ای که زیاد خوب نتیجه نگیرد، زیاد زمان نمی‌دهند. نمونه این اتفاق، سال گذشته در الاتحاد رخ داد. این تیم در سال 2022، نونو اسپریتو سانتو سرمربی پرتغالی سابق پورتو و تاتنهام را به خدمت گرفت و با این تیم به قهرمانی لیگ برتر و سوپرجام عربستان رسید و در 56 بازی، 36 برد، 12 تساوی و 8 باخت را تجربه کرد اما از سرمربیگری الاتحاد برکنار شد. این تیم در ادامه، مارچلو گایاردو بازیکن سابق تیم ملی آرژانتین و مربی مطرح ریورپلاته را به خدمت گرفت اما او در الاتحاد مشکلی نظیر اختلاف با کریم بنزما ستاره فرانسوی این تیم را داشت و در نهایت پس از 33 بازی که نتیجه آن، 15 برد، 4 تساوی و 14 باخت بود، برکنار شد و جای خود را به لوران بلان داد.
البته در حال حاضر استیون جرارد، بازیکن سابق تیم ملی انگلیس و همبازی لمپارد در جمع سه‌شیرها، از سال 2023 در فوتبال عربستان و روی نیمکت الاتفاق حضور دارد و در 41 بازی، 17 برد، 12 تساوی و 12 باخت به دست آورده اما موضوع کلی که بسیاری به آن اذعان دارند، این است که هر بازیکن بزرگی، لزوماً تبدیل به مربی موفقی نمی‌شود و در این شرایط، باید دید لمپارد در صورت حضور در عربستان، چه شرایطی را تجربه خواهد کرد. جالب اینکه الاهلی باید 12 آذر در لیگ نخبگان آسیا برابر استقلال قرار بگیرد و شاید در آن روز، لمپارد هدایت این تیم را برابر آبی‌پوشان پایتخت برعهده داشته باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی