صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و پنجاه و پنج - ۰۷ مهر ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و پنجاه و پنج - ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - صفحه ۲

عملکرد سینوسی وحید شمسایی روی نیمکت تیم ملی

در انتظار یک خانه تکانی اساسی

 وحید شمسایی، اسطوره فوتسال ایران، پس از دوران طولانی و موفق ناظم‌الشریعه، به عنوان سرمربی تیم ملی فوتسال کشورمان منصوب شد. با انتصاب او، بسیاری امیدوار بودند که شمسایی به عنوان یک چهره شناخته‌شده و موفق در این عرصه، بتواند تیم را به اوج مربیگری برساند. اما عملکرد او در سمت سرمربی تیم ملی فوتسال ایران بشدت سینوسی و غیرقابل پیش‌بینی بود. شمسایی در اولین رقابت جدی خود، یعنی جام ملت‌های آسیا 2022، با شکست در فینال این رقابت‌ها برابر ژاپن مواجه شد و در نهایت عنوان نایب قهرمانی را کسب کرد. این موضوع نشان‌دهنده قدرت بالای تیم او بود، اما الگوی عملکردی او بشدت ناپایدار بود. پس از آن، در دوره بعدی جام ملت‌های فوتسال در سال 2024، تیم ملی فوتسال توانست با شمسایی به قهرمانی برسد، که این موفقیت می‌توانست نشانه‌ای از بهبود کارنامه وی باشد.
اما در جام جهانی 2024، اوضاع به شکل دیگری رقم خورد. در مرحله گروهی، تیم ملی در بازی اول خود با عملکردی درخشان برابر ونزوئلا روبه‌رو شد، اما در نیمه اول بازی با گواتمالا بشدت آسیب‌پذیر و ناامیدکننده بود. همان موقع زنگ خطر‌ها برای خط دفاعی تیم ملی فوتسال به صدا در آمد اما در دیدار مقابل فرانسه که دو تیم انگیزه‌ای برای بردن نداشتند و می‌خواستند با شکست در این بازی به سمت آسان جدول بروند، این ضعف‌ها دیده نشد.
در مقابل مراکش، خط دفاعی تیم ملی با مشکلات جدی روبه‌رو شد به طوری که در فاصله کمتر از ده دقیقه، دروازه تیم ملی ما با اشتباهات پی در پی سه بار باز شد. هرچند در نیمه دوم تعویض‌های شمسایی باعث شد ریتم تیمی ایران بهتر شود و شاید اگر بدشانسی گریبانگیر تیم ملی در لحظه آخر نمی‌شد، می‌توانستیم نتیجه دیگری را رقم بزنیم اما این عملکرد سینوسی قطعاً در صورت صعود احتمالی هم مقابل برزیل منجر به پیروزی تیم ما نمی‌شد! در نهایت در بازی مقابل مراکش نتیجه‌ای رقم خورد که منجر به حذف تیم ملی از این رقابت‌ها شد. این عملکرد سینوسی سؤالات زیادی را درباره آینده شمسایی به وجود آورده است. پرسش این است که آیا او باید به عنوان سرمربی باقی بماند یا زمان تغییرات فرا رسیده است؟ شمسایی با تجاربی که در عرصه مربیگری به دست آورده، می‌تواند نقاط ضعف تیم را شناسایی کرده و آنها را برطرف کند، اما اگر این نوسانات ادامه یابد، شاید نیاز باشد تا یک روند جدید آغاز شود.
به طور کلی، آینده فوتسال ایران در دستان شمسایی و خط مشی اوست و سؤال اصلی این است: آیا او باید در این سمت بماند یا زمان آن فرارسیده که به دنبال گزینه‌های جدید برای بازسازی و ترقی تیم ملی باشیم؟
نکته دیگر اینکه در موقعیت کنونی آیا گزینه داخلی در حد هدایت تیم ملی فوتسال داریم؟
عملکرد مربیان ایران در یک دهه اخیر زنگ خطر‌ها را برای تیم ملی فوتسال به صدا درآورده و حتی شاید نیاز باشد تیم ملی خود را با دانش مربیان خارجی با کیفیت بروز کنیم. در نهایت باید منتظر ماند و دید فدراسیون فوتبال در روز‌های آینده چه تصمیمی برای تیم ملی فوتسال خواهد گرفت.
 
ناظم‌الشریعه: حرفی ندارم


  دیدار تیم‌های ملی فوتسال ایران و مراکش در مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی ۲۰۲۴ ازبکستان برگزار و در نهایت مراکش موفق شد ایران را با نتیجه چهار بر سه شکست دهد و از جام جهانی حذف کند.به ‌دنبال حذف ایران، سیدمحمد ناظم‌الشریعه، سرمربی سابق تیم ملی فوتسال کشورمان به عملکرد شاگردان وحید شمسایی در ازبکستان واکنش نشان داد.
ناظم‌الشریعه درباره حذف ایران گفت: «از حذف تیم ملی ناراحت شدم. تیم ما شرایط خوبی در این رقابت‌ها نداشت اما نمی‌خواهم به طور مفصل در این مورد صحبت کنم. سه سال حرفی نزدم و الان هم حرفی نخواهم زد!»
 ناظم‌الشریعه بعد از جام جهانی دوره قبل و پس از حذف مقابل قزاقستان در مرحله یک چهارم نهایی، مورد هجمه برخی از اهالی فوتسال قرار گرفت و پس از آن از هدایت تیم ملی کنار رفت. او پس از جدایی از تیم ملی ایران، هدایت تیم‌های ملی عراق و کویت را بر عهده داشت.
 
شمس: مقصر شکست مقابل مراکش
شبکه سه سیماست


حسین شمس درباره حذف تیم ملی فوتسال از جام جهانی ۲۰۲۴ پس از شکست مقابل مراکش، توضیح داد: «به اولین زمین سفتی که خوردیم، بازی را واگذار کردیم. دو مسابقه اول که راحت بود؛ بازی سوم هم که مسخره‌بازی بود و دو تیم می‌خواستند ببازند! در دو دقیقه اول نیمه دوم نشان دادیم می‌توانیم به‌راحتی مراکش را شکست بدهیم. با این حال ترکیب موفقی که دو گل در دو دقیقه زد، هشت دقیقه بیرون رفت و بازیکنان سرد شدند.
وی ضمن حمایت از وحید شمسایی بیان کرد: «به نظرم شمسایی و کادر فنی فعلی تجربه کسب کرده‌اند و باید در تیم ملی بمانند. با این حال کادر فنی باید به شکل واقعی جوانگرایی کند؛ نه اینکه حالا بیستمین تیم جام از لحاظ میانگین سنی هستیم! افغانستان با میانگین سنی ۲۱ سال در همین مرحله‌ای حذف شد که ایران با ۳۱ سال سن در آن شکست خورد!»
سرمربی سابق تیم ملی فوتسال با انتقاد از صداوسیما تصریح کرد: «مقصر شکست مقابل مراکش شبکه سه سیماست. به هیچ‌کسی اجازه انتقاد نمی‌دادند و از ازبکستان می‌گفتند چه کسی برای کارشناسی به تلویزیون برود! کار به جایی رسیده که تنها از چند نفر استفاده می‌شود و اجازه کار به سایر کارشناسان را نمی‌دهند. برخی مجریان به من زنگ زدند و گفتند به ما می‌گویند انتقاد نکنید.»
کشاورز: متأسفانه مقابل مراکش
تیم همیشگی نبودیم

محمد کشاورز درباره شکست تیم ملی فوتسال کشورمان مقابل مراکش در یک هشتم نهایی جام جهانی ۲۰۲۴ و حذف از این رقابت‌ها، اظهار داشت: «قبل از هر چیز به کادرفنی تیم ملی و بازیکنان خسته نباشید می‌گویم. آنها تلاش‌شان را کردند و ما هم دل‌مان نمی‌خواست حذف شویم اما این اتفاق رخ داد. زمانی که تیم ملی جام را شروع کرد، خیلی امیدوار شدم چرا که تیم ما با کارهای تیمی و تاکتیکی توانست دروازه ونزوئلا را باز کند و به معنای واقعی تیم بودیم و کمتر کار انفرادی می‌دیدیم اما متأسفانه مقابل مراکش تیم همیشگی نبودیم، در نیمه اول گل‌های خیلی بدی خوردیم که به نظر من تیم‌های بزرگ نباید از این گل‌ها بخورند. در نیمه دوم شرایط بهتر شد اما دیگر دیر شده بود. متأسفانه بازی را واگذار کردیم و به شخصه فکر نمی‌کردم در اینجای جام، خداحافظی کنیم. تیم مراکش تیم خوبی بود و نباید از حق بگذریم اما تیمی نبود که ما را حذف کند. می‌توانستیم با شرایط بهتر در نیمه اول بازی را بهتر پیش ببریم اما فوتسال روی خوبش را به ما نشان نداد.»


حسین طیبی: هدف ما صعود به فینال بود، از مردم عذرخواهی می‌کنم


بعد از حذف از جام جهانی حسین طیبی به این شکست واکنش نشان داد و گفت: «بابت این شکست و اینکه نتوانستیم مردم ایران را خوشحال کنیم، از آنها پوزش می‌طلبم. حق ما شکست نبود و باید پیروز می‌شدیم. هدف ما صعود به فینال بود و از مردم ایران عذرخواهی می‌کنم.»

جستجو
آرشیو تاریخی