استقلال-پرسپولیس

دربـــــی نخبگان

پیش از اینکه اراک به عنوان میزبان این بازی انتخاب شود، این دو تیم دو بار در تاریخ تقابل‌های خود رخ در رخ هم قرار گرفته‌اند. یک بار در تبریز و بار دیگر در بندرعباس که هر بار دلایل آشکار و نهان بسیاری در انتقال محل برگزاری این بازی وجود داشت.
دربی 104 نیز از این منظر بازی متفاوتی است و شاید به دلیل جا به جایی محل برگزاری این بازی، تساوی دو تیم دور از ذهن نباشد چرا که دو بار قبل نیز که دو تیم خارج از تهران با هم تقابل کردند، امتیازات تقسیم شد. با این حال کارشناسان بازی امشب را متفاوت از بازی‌های گذشته می‌دانند و بر این باورند دو تیم کاملاً به آب و آتش خواهند زد تا امتیاز کامل این بازی را به دست آورند. استقلال و پرسپولیس به واقع ابزار کافی را برای کسب موفقیت در این بازی دارند و هیچ کدام تیمی دست و پا بسته نیستند. نه استقلال که اکنون شاید به دلیل نوسان نتیجه وضعیت نسبتاً نامناسبی درقیاس با رقیب سنتی دارد و نه پرسپولیس که اخیراً به تیمی کم نقص تبدیل شده و از بازیکنان کافی برای عبور از استقلال بهره‌مند است.
شاید تنها مسأله پرسپولیس ناآشنایی گاردیو با فضای دربی باشد که این مربی نیز در سابقه فعالیت خود بارها در چنین چالشی قرار گرفته است اما به هرحال این بازی حال و هوای متفاوتی دارد و گاریدو باید حساب این بازی را با تمام بازی‌های سختی که در دوران مربیگری‌اش تجربه کرده، سوا کند. از این سو استقلال با داشتن نکونام که فصل پیش دو بار فضای این بازی را در قامت سرمربی تجربه کرد، کاملاً وضعیت مطلوب‌تری را تجربه می‌کند و شاید سرمربی آبی‌ها بتواند کفه ترازو را از لحاظ کوچینگ در این بازی به نفع خود سنگین کند.
اما درعین حال پرسپولیس یک مزیت و ویژگی بزرگ در این بازی دارد که در استقلال دیده نمی‌شود. سرخ‌ها با آرامش کامل گام به این بازی می‌گذارند و به رغم آنکه در آستانه این بازی شایعات امیدوار کننده‌ای درباره بخشش محمدی وجود داشت اما حال و هوای این تیم به دلیل حواشی که در هفته‌های اخیر با آن دست به گریبان بود، مطلوب نیست. همه می‌دانند که اگر نکونام در این میدان به نتیجه مناسب نرسد، باید آرام آرام با فعالیت در این باشگاه وداع کند و چمدانش را برای جدایی از این باشگاه ببندد. بی‌شک پیروزی در این میدان نکونام را عمیقاً احیا خواهد کرد و حتی اسباب برخی تغییرات در کادر مدیریتی نیز فراهم خواهد شد اما هر نتیجه دیگری رقم بخورد برای نکونام رهاورد مطلوبی برای این تیم به همراه نخواهد داشت.
نکونام به عنوان سرمربی تیم میزبان یکصد و چهارمین تقابل سرخابی‌ها با آمادگی ذهنی کامل گام به این میدان سخت و دشوار بگذارد. شاید لازم باشد نکونام همان ترفند همیشگی خود و بازی سختگیرانه در بخش دفاعی و تخریب حملات حریف را در دستور کار قرار دهد تا در وقت و زمان مناسب با استفاده از تک موقعیت‌ها دروازه حریف را تسخیر کند و با یک برد اقتصادی دیگر به اوضاع و احوال خودش سروسامان دهد. اما پرواضح است که در پرسپولیس بازیکنانی حضور دارند که قابلیت تغییر نتیجه در هر لحظه‌ای را دارند و می‌توانند این تیم را تبدیل به یک تیم هجومی کنند و با حملات پی در پی خط دفاع استقلال را خسته کنند. بازیکنانی همچون عالیشاه، امیری و علیپور نقشی کلیدی در ترکیب سرخ‌ها ایفا خواهند کرد و بازیکنان بسیار مؤثری در دست گاریدو هستند.
با همه این خوشبینی‌ها و گاه بدبینی‌ها اما باید با قاطعیت گفت که دربی 104 نیز هرگز قابل پیش‌بینی نیست و هر نتیجه ای را می‌توان در آن متصور بود. چه بسا یک بازی پرگل رقم بخورد و چه بسا یک بازی کسل کننده همه را خسته کند. آنچه مسلم است حجم عظیمی از بازیکنان تأثیر‌گذار و گرانقیمت در ترکیب دو تیم می‌تواند این بازی را تبدیل به تقابل میان نخبگان کند.

 

اراک، تحت‌تأثیر بازی استقلال و پرسپولیس
تمهیدات ترافیکی در شهر دربی 104
سرهنگ محمد پورشمس، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی از اعمال محدودیت ترافیکی ویژه بازی استقلال و پرسپولیس در اراک خبر داد و گفت: «دربی ۱۰۴ ساعت ۱۹ برگزار می‌شود اما اعمال محدودیت‌ها از صبح انجام می‌شود و تا پایان دیدار و تخلیه کامل ورزشگاه تداوم دارد. اعمال محدودیت ترافیکی از کنارگذر تقاطع آزادگان به سمت بلوار شهدای گمنام، میدان حافظیه به سمت بلوار شهدای گمنام، تمام کوچه‌های کوی بهاران به سمت بلوار شهدای گمنام، بلوار شهدای دولت به سمت ورزشگاه، میدان فاطمیه به سمت میدان حافظیه، بلوار قدس (زیرپل شهید فتاحی) به سمت میدان حافظیه و بلوار حافظیه به سمت میدان حافظیه است.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی