نتایج تیم ملی در تاتامی چین فاجعه بود

روحانی: نبود شفاف‌سازی بلای جان کاراته است

فائزه زمانی
خبر‌نگار


تیم ملی کاراته از تاتامی قهرمانی آسیا سربلند بیرون نیامد. در حالی که کاراته ایران همیشه عادت به سروری در آسیا و جهان داشته، اما مدت‌هاست که از روزهای اوجش فاصله گرفته و ششمی در مسابقات قهرمانی آسیا هم گواه این موضوع است. در چنین شرایطی حسن روحانی که مدتی قبل از کادرفنی تیم ملی کناره‌گیری کرد، عدم شفاف‌سازی در انتخابی‌ها و اعزام نفرات را بلای جان کاراته می‌داند و معتقد است مدیریت و کادرفنی باید پاسخگوی نتایج باشند.

نتایج تیم ملی در تاتامی قهرمانی آسیا رضایت‌بخش بود؟
نه. تیم اعزامی به قهرمانی آسیا با تجربه بوده و بیشتر ملی‌پوشان در آسیا و جهان مقام دارند، اما نتایج تاتامی چین ضعیف بود. در این دوره تیم ملی مردان فقط 1 طلا گرفت و در کومیته تیمی هم برنز گرفتیم که این خودش ناکامی محسوب می‌شود. وقتی به عملکرد تیم در تاتامی قهرمانی آسیا نظر می‌کنیم، می‌بینیم که اکثر ملی‌پوشان مبارزه را با اختلاف زیاد و به کاراته‌کاهای درجه دو باختند. فارغ از این مسائل نحوه ارنج کومیته تیمی مقابل ژاپن هم مشکل داشت، معمولاً برای مبارزه آخر باید از کاراته‌کایی با تجربه استفاده شود اما این اتفاق نیفتاد. درست است که حیدری طلای امیدهای جهان را دارد اما بهتر بود ملی‌پوشی باتجربه‌تر روی تاتامی می‌رفت تا بازی را در بیاورد.
وقت جوانگرایی در یکسری اوزان نرسیده و اصرار برای اعزام به نفراتی خاص کنار گذاشته شود؟
ما سال‌های اخیر در وزن منفی 67 کیلوگرم خیلی افت کرده‌ایم، به دلیل اینکه این وزن مدت‌هاست در انحصار امیر مهدی‌زاده است؛ در صورتی که او اصلاً نتایج خوبی نداشته و در انتخابی المپیک، جهانی و بازی‌های آسیایی ناکام بود و در قهرمانی آسیا دوره قبل هم برنز گرفت که اصلاً نتیجه خوبی نیست اما به رغم این نتایج بد باز هم روی انتخاب او اصرار دارند که جای تعجب دارد. باید در بعضی اوزان مثل منفی 67 کیلوگرم 5 سال پیش استارت جوانگرایی می‌خورد اما متأسفانه در همه این سال‌ها روی انتخاب‌های اشتباه پافشاری کردند.
ر وزن منفی 75 کیلوگرم هم که بهمن عسگری سال‌ها عنواندار جهان و آسیا بوده، اما با جاماندن از المپیک افتی فاحش داشته و مدت‌هاست مثل سابق نیست. اصلی‌ترین آفت این روزهای کاراته نبود شفافیت است ومن هم به همین دلیل مدت‌ها قبل از کادرفنی تیم ملی کناره‌گیری کردم، علاوه بر من خیلی از قهرمانان کاراته هم کنار کشیده‌اند و اصلاً نیستند. در انتخابی‌های منجر به اعزام، شفاف‌سازی وجود ندارد. برای مثال امیر مهدی‌زاده اصلاً در مرحله اول قهرمانی کشور شرکت نکرد و همین کاراته ما را زمین زده است.
بهتر نبود با تغییر کادرفنی بعد از مسابقات جهانی جلوی این نتایج گرفته می‌شد؟
متأسفانه حتی انتخاب سرمربیان تیم‌های ملی هم اصولی نیست و بعد از نتایج تیم در قهرمانی جهان نیاز به تغییراتی اساسی بود که این اتفاق نیفتاد.
تیمی مثل ویتنام در مجموع دوم و تیم هنگ کنگ چهارم شده، اما کاراته ایران که سالیان سال در آسیا و جهان سروری می‌کرد، با این همه ستاره ششم شد. دوستان باید جوابگو باشند و درباره این نتیجه ضعیف توضیح بدهند. هروی دوست من و انسان خیلی خوب و دلسوزی است اما من اگر جای او بودم ضعف‌ها را گردن می‌گرفتم و تیم را به نفر دیگری تحویل می‌دادم. کاراته قحط‌الرجال ندارد، باید هروی را مدیرفنی تیم‌های ملی می‌کردند و یکی از مربیان جوان را سرمربی می‌گذاشتند تا با هم همکاری کنند.
به نظر می‌رسد انتخاب لیلا بهرامی برای تیم ملی زنان جواب نداد.
نتیجه تیم ملی زنان فاجعه بود. تعجب می‌کنم با این همه پتانسیل و ستاره چرا باید تیم ملی در تاتامی قهرمانی آسیا چنین نتیجه ضعیفی بگیرد. احتمالاً نحوه انتخابی‌ها و تمرینات مشکل داشته، اما کسی نبوده به این مسائل رسیدگی کند.
دبیر فدراسیون کاراته معتقد است انتشار خبر ابطال فدراسیون کاراته باعث به هم خوردن تمرکز تیم ملی و این نتایج شده است. نظرتان در این باره چیست؟
من متوجه نمی‌شوم که خبر ابطال فدراسیون کاراته چه ربطی به نتایج تیم ملی دارد که دوستان آن را بهانه می‌کنند. تیم ما یکدست نیست که چنین نتایجی رقم خورده اما دوستان نمی‌خواهند ضعف‌شان را قبول کنند.
رفتن طباطبایی به نفع کاراته است؟
 فقط امیدوارم یکی بیاید که از جنس کاراته باشد و درد این رشته را بفهمد. 2 سال دیگر بازی‌های آسیایی را داریم و با این اوضاع شرایط خیلی نگران‌کننده است. من فقط دلم برای کاراته مملکت می‌سوزد اما متأسفانه گوش کسی بدهکار نیست. طباطبایی اگر ناراحت نمی‌شود یک توضیحی بابت این نتایج بدهد و فکری بکند.

جستجو
آرشیو تاریخی