صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و پنجاه و دو - ۰۳ مهر ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و پنجاه و دو - ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - صفحه ۸

بررسی بازی‌های استقلال و پرسپولیس در مهر ماه

باز بوی دربی

حامد جیرودی
روزنامه‌نگار


دربی 104 پایتخت در حالی فردا در ورزشگاه امام خمینی(ره) اراک برگزار می‌شود که تا کنون 13 دربی، در اولین ماه پاییز برگزار شده است. ماهی که معروف به ماه مدرسه و آغاز سال تحصیلی است ولی فوتبال هم با هیجان فراوان در آن برگزار شده است. دیدارهایی که چهار بازی آن با برتری استقلال و دو بازی هم با پیروزی پرسپولیس به پایان رسیده و هفت مسابقه هم به تساوی انجامیده است. بنابراین، از نظر تقویمی، استقلال در دربی‌های مهرماه، دست بالا را دارد و حالا باید دید دربی چهارم مهر ماه چه نتیجه‌ای در بر خواهد داشت.
 
دربی 6؛ استقلال ۳- پرسپولیس ۲
اولین دربی برگزار شده مهر ماه، بازی دوستانه‌ای بود که سوم مهر ۱۳۴۹ در ورزشگاه امجدیه برگزار شد. در آن بازی، پرسپولیس با گل‌های علی پروین و حسین کلانی در دقایق ۷ و ۲۳ از حریف خود پیش افتاد، اما در ادامه جواد قراب در دقیقه ۷۳ گل زد و سپس کارو حق‌وردیان و مسعود مژدهی در دقایق ۸۷ و ۸۸ برای تیم تاج سابق گلزنی کردند. جالب اینکه مژدهی یک بار از زمین بیرون رفته بود اما دوباره به زمین برگشت و گل پیروزی بخش تیمش را به ثمر رساند.
 
دربی 18؛ پرسپولیس ۲- استقلال صفر
۲۵ مهر ۱۳۵۴، سرخپوشان تهرانی در یکی از بازی‌های بی‌دردسر خود در لیگ سوم جام تخت جمشید با ۲ گل جهانگیر فتاحی (۲۲) و اسماعیل حاج رحیمی‌پور (۳۸) از سد حریف خود گذشتند.
 
دربی 20؛ استقلال یک - پرسپولیس یک
دوم مهر ۱۳۵۵، سرخابی‌ها در شرایطی بازی برگشت لیگ چهارم تخت جمشید را برابر هم برگزار کردند که جک تیلور داور فینال جام جهانی ۱۹۷۴، قضاوت این مسابقه را بر عهده داشت. دیداری که هادی نراقی دقیقه ۲۶ آبی‌پوشان را پیش انداخت ولی علی پروین دقیقه ۴۰ بازی را به تساوی کشاند.
 
دربی 25؛ پرسپولیس صفر - استقلال صفر
۱۶ مهر ۱۳۶۰، این دو تیم در شرایطی در جام باشگاه‌های تهران برابر هم قرار گرفتند که برای اولین بار دربی مهر ماه گلی در بر نداشت.
 
دربی 27؛ استقلال یک - پرسپولیس صفر
در پرتماشاگرترین دربی تاریخ که ۱۵ مهر ۱۳۶۲ برگزار شد و حتی در پیست تارتان ورزشگاه آزادی هم هواداران نشسته بودند، استقلال با گلی که پرویز مظلومی در دقیقه ۵۹ به ثمر رساند، 1بر صفر در جام باشگاه‌های تهران به پیروزی رسید.
 
دربی 43؛ پرسپولیس یک - استقلال صفر
در این مسابقه که ۲۷ مهر ۱۳۷۵ برگزار شد، پرسپولیس با گل دقیقه ۸۷ ادموند بزیک، 1-0 در بازی رفت لیگ ششم آزادگان برنده شد تا پس از حدود هفت سال در دربی به پیروزی دست پیدا کند.
 
دربی 48؛ استقلال صفر - پرسپولیس صفر
در این بازی که دوم مهر ۱۳۷۸ برگزار شد، المهنا داور عربستانی در دقایق 22 و 30، نادر محمدخانی و اسماعیل حلالی را از زمین اخراج کرد تا پرسپولیس 9 نفره به کارش ادامه دهد اما این بازی رفت لیگ نهم آزادگان، در نهایت بدون گل مساوی شد که برای سرخ‌ها با دو بازیکن کمتر، ارزش یک برد بزرگ داشت.
 
دربی 56؛ استقلال ۲- پرسپولیس یک
در این بازی که ۲۵ مهر ۱۳۸۲ انجام شد و دیدار رفت لیگ سوم برتر بود، علی سامره در دقیقه ۸ و محمود فکری در دقیقه ۵۷ برای استقلال گلزنی کردند و در طرف مقابل هم عیسی ترائوره با گلزنی در دقیقه ۷۰، اولین خارجی گلزن دربی لقب گرفت.
 
دربی 64؛ پرسپولیس یک - استقلال یک
در این بازی رفت لیگ هفتم، امیدرضا روانخواه در دقیقه ۵۷ برای آبی‌ها گلزنی کرد اما محسن خلیلی در دقیقه ۸۴ کار را به تساوی کشاند. این بازی که ۲۲ مهر ۱۳۸۶ برگزار شد، آخرین دربی بود که زنده‌یاد ناصر حجازی در آن حضور داشت.
 
دربی 66؛ استقلال یک - پرسپولیس یک
۱۲ مهر ۱۳۸۷ سرخابی‌ها در شرایطی در بازی رفت لیگ هشتم برابر هم قرار گرفتند که پس از ۱۳ سال تنها داور وسط این مسابقه غیر ایرانی بود و ۲ کمک داور ایرانی بودند. در این بازی، آرش برهانی در دقیقه 46، دروازه پرسپولیس را باز کرد ولی علی کریمی دقیقه 87 گل مساوی قرمزها را به ثمر رساند.
 
دربی 68؛ پرسپولیس یک - استقلال یک
در این دیدار که ۱۰مهر ۱۳۸۸ برگزار شد، پرسپولیس توسط عادل کلاه‌کج در دقیقه ۴۹ به گل رسید ولی در دقیقه 55، فرهاد مجیدی نخستین گل خود را در دربی وارد دروازه سرخ‌ها کرد تا این دربی هم مساوی شد.
 
دربی 70؛ استقلال یک - پرسپولیس صفر
در این مسابقه که ۲۳ مهر ۱۳۸۹ برگزار شد، فرهاد مجیدی در دقیقه 91 موفق شد روی ارسال بلند مجتبی جباری فرار به یادماندنی را انجام دهد و شیث رضایی و رضا نورمحمدی را پشت سر بگذارد و دروازه علیرضا حقیقی را باز کند و تیمش را به پیروزی برساند. بعد از این بازی و به خاطر نحوه تعقیب مجیدی توسط شیث رضایی در صحنه گل استقلال، استقلالی‌ها شعار معروف «آی بدو، آی بدو» را ساختند. یکی از حواشی این مسابقه، گلی بود که در نیمه اول محمد نوری به درستی وارد دروازه استقلال کرد اما محسن کریمی کمک داور دیدار به اشتباه آن را آفساید اعلام کرد.
 
دربی 89؛ استقلال صفر – پرسپولیس صفر
این بازی که دیدار بازی رفت لیگ هجدهم بود و پنجم مهر 1397 برگزار شد، سومین دربی این ماه بود که گلی در بر نداشت و حالا باید دید در چهاردهمین دربی ماه هفتم سال، چه نتیجه‌ای ثبت می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی