صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و پنجاه و دو - ۰۳ مهر ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و پنجاه و دو - ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - صفحه ۴

تأثیر نبود رودری در کورس قهرمانی

یک دوئل نفسگیر

سیدعلی بلند نظر
روزنامه‌نگار


نفس راحتی بکشید. بعد از بازی‌های نسبتاً بی‌روح فصل قبل، خیلی‌ها انتظار داشتند پپ گواردیولا و میکل آرتتا یک بازی خسته‌کننده دیگر را به نمایش بگذارند اما آنچه رخ داد یک مسابقه نفسگیر بود که همه چیز داشت و منچسترسیتی میزبان با گل دقیقه 98 جان استونز از شکست گریخت.
هر دو تیم می‌توانند از این نتیجه راضی باشند. سیتی نزدیک بود بعد از دو سال در خانه ببازد و با توجه به اینکه یک نیمه کامل با یک یار بیشتر بازی می‌کرد، انتظار می‌رفت بازی را ببرد و پنج امتیاز از توپچی‌ها پیش بیفتد. آرسنال هم از کارت قرمز ناامیدکننده لئاندرو تروسار جان سالم به در برد و با یک نمایش دفاعی عالی مقابل امواج حملات سیتی مقاومت کرد.
 
شرایط سخت سیتی
شاید مهم‌ترین لحظه این بازی در تعیین سرنوشت قهرمانی فصل در دقیقه 20 بود که رودری با گرفتن زانویش مجبور به ترک زمین شد. او که نامزد دریافت توپ طلا است، درد شدیدی داشت و دوری احتمالاً بلندمدتش می‌تواند ماشین گواردیولا را دچار اختلال کند. روند شکست‌ناپذیری سیتی با حضور رودری با گل استونز ادامه یافت. ستاره 28 ساله اسپانیایی خط میانی سیتی از همان ثانیه‌های ابتدایی و درگیری با کای هاورتز روز سختی داشت و 20 دقیقه بعد خودش را مصدوم کرد. اگر رودری مدت زیادی مصدوم باشد، سیتی با آزمون سختی در دفاع از چهار عنوان قهرمانی پیاپی خود در قهرمانی لیگ برتر مواجه می‌شود. تیم گواردیولا فصل قبل در سه تا از چهار بازی که رودری در آن نبود، شکست خورد و در این بازی هم ضعف‌های ماتئو کوواچیچ در جانشینی رودری به چشم آمد.
 
مداخله مؤثر استونز
در ژانویه 2019، سیتی میزبان لیورپول بود در دیداری که نقش مهمی در کورس قهرمانی لیگ برتر داشت. تیم گواردیولا 2 بر یک برنده شد بعد از آنکه استونز توپی را از روی خط دروازه خودی بیرون کشید و این لحظه، به خاطره بد اهالی مرسی ساید تبدیل شد. پنج سال و نیم بعد در همان طرف ورزشگاه اتحاد، استونز یک مداخله مؤثر دیگر داشت و گل مساوی را زد. او در دقیقه 78 به زمین آمد و در کنار ارلینگ هالند قرار گرفت چون سیتی به دنبال رسیدن به گل تساوی بود. اما بازیکن تیم ملی انگلیس که تا قبل از گل چندان تأثیرگذار نبود، بموقع خودش را نشان داد و سیتی را در صدر جدول لیگ برتر حفظ کرد.
 
اشتباه مشابه
تروسار چه فکری پیش خودش کرد؟ اگر یک تیم باشد که بداند ضربه زدن به توپ بعد از سوت داور چه معنایی دارد آن آرسنال است چون دکلان رایس هم مقابل برایتون به همین دلیل اخراج شد. بنابراین نمی‌شود با بازیکن تیم ملی بلژیک همدردی کرد که در وقت‌های تلف شده نیمه‌اول کارت زرد دوم را گرفت. بله، توپچی‌ها معترضند که ژرمی دوکو در این بازی و ژوائو پدرو در آن بازی به دلیل همین خطا جریمه نشدند اما تروسار مثل رایس به داور بهانه داد و در فضای بی‌طرف نمی‌شود از تصمیم داور گله کرد. تروسار باید از هم‌تیمی‌هایش به خاطر اینکه 10 نفره از هم پاشیده نشدند، تشکر کند.
 
یک بازی استثنایی
خیلی وقت است که آرسنال را دارای بهترین دفاع لیگ برتر می‌دانند اما توپچی‌ها در این دیدار از نظر دفاعی فوق‌العاده عمل کردند و اینکه در لحظه آخر گل خوردند، از کار خوب بازیکنان این تیم کم نمی‌کند که هر کدام برای خود ستاره بودند. در مرکز این نمایش عالی، ویلیام سالیبا و گابریل ماگالیز بودند که بدن خود را مقابل ضربات و توپ‌ها سپر کردند ضمن اینکه در برابر قدرت بدنی هالند مقاومت کردند. آن طرف یورین تیمبر توانست ژرمی دوکو را از کار بیندازد مثل ریکاردو کالافیوری در برابر ساوینیو. بن وایت هم با مصدومیت خط حمله رؤیایی سیتی را ناکام گذاشت. داوید رایا هم با واکنش‌های خوب و فرماندهی محوطه جریمه ابتدای فصل عالی خود را ادامه داد. با توجه به اینکه کالافیوری و گابریل گل‌های آرسنال را زدند، دفاع آرسنال یک بازی استثنایی را پشت‌سر گذاشت، حیف شد که بازی را نبردند.
 
کورس قهرمانی
هنوز ابتدای فصل است اما مشخص است که تیم‌های پشت‌سر دو تیم بالای جدول از این نتیجه راضی‌اند. تیم‌هایی که باور دارند می‌توانند در کورس قهرمانی فصل 2025-2024 سیتی و آرسنال را دنبال کنند، به رهبری لیورپول، خوشحالند که دو مدعی قهرمانی امتیاز از دست دادند و بر سر راه هم قرار گرفتند. این احتمال وجود دارد که دو تیم فوق‌العاده بازی استادیوم اتحاد خودشان را جدا کنند اما تیم آرنه اسلوت و دیگران خودشان را پشت‌سر آنها حفظ می‌کنند.
 
افت کایل واکر
کایل واکر یکی از بهترین مدافعان کناری تاریخ لیگ برتر و با شش قهرمانی در این رقابت‌ها بازیکنی کلیدی در تیم پپ گواردیولا بوده اما در 34 سالگی به دوران افت وارد شده است. در این بازی نشانه‌های سن و سال در او ظاهر شده بود و بارها از گابریل مارتینلی جا ماند از جمله روی صحنه گل تساوی کالافیوری.
همچنین پاس‌های اشتباه داشت و گاهی هیجان بازی بر او غلبه می‌کرد بیش از آن چیز که از کاپیتان تیم انتظار می‌رود. روی گل دوم هم عملکرد درستی نداشت و مدافع برزیلی آرسنال دروازه میزبان را باز کرد. شاید وقتش رسیده ریکو لوییز بیشتر به جای او در ترکیب سیتی قرار بگیرد.
 
یک آمار فوق‌العاده
دو بازیکن آرسنال در این دیدار یک رکورد بی‌سابقه بر جای گذاشتند. آرسنال در وقت‌های تلف شده نیمه‌اول به گل دوم رسید و لحظاتی بعد لئاندرو تروسار اخراج شد. روند بازی طوری شد که تیم میهمان در نیمه‌دوم فقط دفاع کرد و کای هاورتز به کمک دفاع آمد. یورین تیمبر، مدافع جلوزن تیم هم از حمله باز ماند اما اینکه هیچ‌کدام از این دو در طول بازی یک پاس صحیح ندادند، فوق‌العاده است. بر اساس آمار بازیکنان درون زمین -غیر از دروازه‌بان- که بیش از 89 دقیقه در مسابقه حضور داشته‌اند، چنین اتفاقی بی‌سابقه است، هاورتز پنج پاس داد و تیمبر شش پاس که هیچ‌کدام به مقصد نرسید.

 

درگیری و جنجال با رویکرد خاص آرتتا
بازی زیرکانه یا روی کثیف فوتبال؟

دیدار حساس و جذاب دو تیم منچسترسیتی و آرسنال که روز یکشنبه با تساوی دو  بر  دو خاتمه یافت، با توجه به درگیری‌های زیاد بازیکنان دو تیم در طول مسابقه و دفاع پرفشار آرسنال ۱۰ نفره در نیمه‌دوم بازی، تبدیل به یکی از جنجالی‌ترین مسابقات سال ۲۰۲۴ فوتبال انگلیس شد. منچسترسیتی در شش فصل اخیر لیگ، رقابتی جذاب و نزدیک با لیورپول داشت و تقابل‌های پپ و کلوپ، از حیث تاکتیکی و فنی از بزرگترین جدال‌های تاریخ لیگ برتر انگلیس محسوب می‌شدند. حالا به نظر می‌رسد که در فصول اخیر، جای لیورپول را آرسنال پر کرده و باید شاهد رقابت بین سیتی و آرسنال برای کسب عنوان قهرمانی در فصول آتی نیز باشیم. با این حال برناردو سیلوا، ستاره پرتغالی خط میانی سیتی چنین عقیده‌ای ندارد و بشدت از رویکرد آرسنال در بازی روز یکشنبه انتقاد کرده و آرسنال را تیمی دانسته که برای خراب کردن بازی حریف به زمین آمده است: «همه چیز از همان ابتدای بازی مشخص بود. رودری فقط در 10دقیقه دوبار سرنگون و سپس مصدوم شد. ما همیشه برای بردن به زمین می‌رویم. شاید به این دلیل که لیورپول در لیگ برتر قهرمان شده بود، اما آرسنال نه. در آن زمان، لیورپول لیگ قهرمانان اروپا را فتح کرده بود، در حالی که آرسنال قهرمانی نداشت. لیورپول همیشه مقابل ما بدون ترس قرار می‌گرفت و تلاش می‌کرد پیروز شود. بنابراین، از این نگاه، رقابتی که با ما آرسنال داریم شبیه به رقابت با لیورپول نیست. بله، شاید بتوان گفت که ما در یک رقابت جدید قرار داریم.»
همچنین جان استونز، زننده گل تساوی‌بخش سیتی در لحظات پایانی بازی راجع به رویکرد آرسنال در این مسابقه گفت: «آرسنال از دیگر جنبه‌های تاریک فوتبال استفاده کرد، زیرا آنها سال‌هاست که این کار را انجام می‌دهند یعنی بازی را متوقف می‌کنند؛ دروازه‌بان و بازیکنان به زمین می‌افتند و این سبک بازی را می‌توان به عنوان زیرکی یا کثیفی توصیف کرد.»
سبک بازی آرسنال، درگیری‌های زیادی را در انتهای بازی ایجاد کرد. با این حال، پپ گواردیولا در نشست خبری پس از مسابقه خود از شخصیت و تعهد آرسنال در زمین تمجید کرد. پس از این مسابقه پرحادثه، باید گفت که رقابت این دو تیم وارد فاز جدیدی شده و هواداران هر دو تیم، منتظر دیدار حساس برگشت در ورزشگاه امارات خواهند بود.

جستجو
آرشیو تاریخی