صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و چهل و پنج - ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و چهل و پنج - ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۲

خبر

صعود ملی‌پوشان به رنکینگ 19 فیفا
 بهترین رتبه فوتبال ایران
 پس از هجده سال
 فیفادی سپتامبر به پایان رسید و تیم ملی فوتبال ایران موفق شد در دو دیدار از مرحله مقدماتی جام جهانی 2026، برابر رقبای خود به پیروزی برسد. هر دو برد ملی‌پوشان با نتیجه یک بر صفر برابر قرقیزستان در خانه و امارات در شهر العین به دست آمد. این پیروزی‌ها علاوه بر اینکه جایگاه تیم ملی فوتبال ایران را در گروه نخست  مسابقات مرحله مقدماتی جام جهانی مستحکم‌تر کرد، باعث شد تا ملی‌پوشان بتوانند در رنکینگ فیفا امتیازات مثبتی را به دست آورده و جایگاه خود را در رتبه‌بندی فدراسیون جهانی فوتبال ارتقا دهند. هر چند که رتبه‌بندی رسمی فیفا چند روز دیگر اعلام می‌شود، ولی از آنجایی که فدراسیون جهانی فوتبال از سازوکار ثابت و مشخصی برای امتیازدهی استفاده می‌کند، رده‌بندی تیم‌های ملی در پایان فیفادی سپتامبر نیز قابل محاسبه است. پیروزی برابر قرقیزستان که البته به آسانی به دست نیامد، 4.47 امتیاز را به جمع اندوخته‌های ملی‌پوشان اضافه کرد. با توجه به اینکه رتبه قرقیزها در رنکینگ فیفا پایین است، در نتیجه پیروزی مقابل این تیم امتیاز کمی را به شمار امتیازات قبلی تیم ملی ایران اضافه کرد. اما برتری خارج از خانه مقابل تیم خوب امارات، پوئن مثبت بیشتری را برای شاگردان قلعه‌نویی به دنبال داشت به نحوی که برتری مقابل تیم پائولو بنتو، 7.29 امتیاز مثبت را به دستاوردهای قبلی ملی‌پوشان اضافه کرد تا به طور کلی، شمار امتیازات تیم ملی ایران به عدد 1622.92 برسد. بدین ترتیب، تیم ملی ایران با 2 امتیاز بیشتر نسبت به سنگال، توانست پس از سال‌ها، از رتبه بیستم دنیا عبور کرده و جایگاه نوزدهم را از آن خود کند. آخرین بار ملی‌پوشان در ماه مارس سال 2006 توانسته بودند که جایگاه نوزدهم فیفا را به خود اختصاص دهند و اکنون یک بار دیگر به این رتبه بازگشتند.


خط و نشان فدراسیون برای باشگاه‌های لیگ برتری
به تیم ملی بازیکن ندهید
محروم می‌شوید
بی‌توجهی یا عدم همکاری باشگاه‌ها با تیم‌های ملی در رده نوجوانان، امید و جوانان همیشه باعث اعتراض مربیان تیم‌های ملی شده است. یکی از این بی‌توجهی‌ها در روزهای گذشته با اعتراض حسین عبدی سرمربی تیم فوتبال جوانان همراه بود، تیمی که در هفته‌های گذشته اردویی در دبی برگزار کرد و حالا در آستانه شروع بازی‌های مرحله مقدماتی جام ملت‌های زیر ۲۰ سال آسیا باعث نگرانی مسئولان تیم ملی جوانان شده است.
یحیی گل‌محمدی، سرمربی فولاد یکی از همین تیم‌هایی است که اجازه حضور دو بازیکن فیکس تیم ملی جوانان را حتی در فیفادی صادر نکرد. این موضوع باعث شد تا فدراسیون فوتبال قوانین سفت و سختی در خصوص مواجهه با این موضوع در نظر بگیرد و با ارسال نامه به تیم‌های لیگ برتری بر همکاری تیم‌ها تأکید کند.
بر همین اساس محمدرضا کشوری‌فرد، دبیر سازمان لیگ با ارسال نامه‌ای به مدیرعامل باشگاه‌های لیگ برتر درباره بازیکنان دعوت شده به تیم‌های ملی اعلام داشت: «پیرو مکاتبات صورت گرفته پیشین و همچنین نظر به مفاد ماده ۸۳ آیین‌نامه انضباطی فدراسیون فوتبال مصوب ۱۳۹۷ در خصوص الزام در اختیار قرار دادن بازیکنان دعوت شده به تیم‌های ملی، خواهشمند است نسبت به انجام همکاری‌های لازم با فدراسیون فوتبال و تیم‌های ملی در ارتباط با بازیکنان دعوت شده به اردوی تیم‌های ملی اقدامات مقتضی و بایسته را به عمل آورید. بدیهی است باشگاه‌هایی که از انجام همکاری‌های لازم امتناع می‌نمایند، به ارکان قضایی فدراسیون فوتبال معرفی و مطابق مقررات آیین‌نامه انضباطی مشمول جریمه و محرومیت قرار خواهند گرفت.»


قضاوت برادران حیدری
در لیگ قهرمانان آسیا
دیدار دو تیم لاین سیتی سیلرز سنگاپور و ژیجیانگ چین از گروه F لیگ قهرمانان آسیا، پنجشنبه 29 شهریورماه در سنگاپور در حالی برگزار می‌شود که با اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا پیام حیدری به عنوان داور، فرهاد مروجی و فرهاد فرهادپور به عنوان کمک‌های وی قضاوت این بازی را برعهده دارند.  همچنین وحید کاظمی به عنوان داور چهارم برای این بازی انتخاب شده است. بیژن حیدری هم در بازی دو تیم مانگ سانگ تایلند و سلانگور مالزی از گروه H این مسابقات که روز پنجشنبه 29 شهریورماه در تایلند برگزار می‌شود به عنوان داور و سعید قاسمی به همراه علیرضا ایلدروم به عنوان کمک‌های وی قضاوت این بازی را برعهده دارند.

جستجو
آرشیو تاریخی