صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و چهل و سه - ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و چهل و سه - ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۸

به بهانه پیوستن سعید مهری به پرسپولیس

یاغی؛ پسوندی مترادف با نام هاشمی‌‌نسب

حامد جیرودی
روزنامه‌نگار


یاغی در فوتبال ایران به کسی گفته می‌شود که از استقلال و پرسپولیس به تیم رقیب برود اما این اصطلاح سال‌های زیادی است که در اکثر اوقات با شنیدن نام «مهدی هاشمی نسب» در اذهان متبادر می‌شود. ستاره‌ای که با زدن چهار گل در دربی به استقلال، ستاره محبوب سرخ‌ها به شمار می‌رفت اما در انتقالی جنجالی، آبی‌پوش شد و با پیراهن استقلال هم یک گل به قرمز‌ها زد و غش کرد تا به چهره محبوب آبی‌ها و منفور سرخ‌ها تبدیل شود. حالا هم با اینکه ۲۴ سال از آن انتقال می‌گذرد، این زخم برای هاشمی‌نسب و پرسپولیسی‌ها تازه است و هر چند وقت یک بار با کنایه و نیشتری، تازه می‌شود!
البته پیش از هاشمی نسب، بازیکنانی مانند شاهرخ بیانی و پس از او بازیکنان دیگری از جمله علیرضا نیکبخت واحدی انتقال‌های پر سر و صدایی داشتند اما به نظر می‌رسد هیچ انتقالی مانند هاشمی نسب جنجال‌ساز نشده باشد. اتفاقی که شاید ورژن اروپایی آن را بتوان با جدایی پر سر و صدای لوئیس فیگو از بارسلونا و رفتن او به رئال مادرید در سال ۲۰۰۰ مقایسه کرد.
در این میان، بازیکنانی بوده‌اند که به طور غیر مستقیم از استقلال و پرسپولیس به تیم رقیب رفته‌اند که یکی از مهم‌ترین آنها، احمدرضا عابدزاده است و در کنارشان به بازیکنانی مانند مجید نامجومطلق هم می‌توان اشاره کرد.‌ در سال‌های اخیر هم بازیکنانی مانند مهرداد پولادی، سید میثم حسینی، سید مهدی سید صالحی، مهدی شیری، فرزاد حاتمی، محمدحسین کنعانی‌زادگان، مسعود ریگی، فرزاد آشوبی، زنده‌یادان مهرداد اولادی و علی انصاریان، محمد محمدی، میثم بائو، پژمان نوری و... پیراهن دو تیم را بر تن کرده‌اند.
در این فصل اما یکی از انتقال‌های پر سر و صدای فوتبال ایران، پیوستن رامین رضاییان به استقلال بود. ستاره محبوب پرسپولیسی‌ها که پس از دو فصل بازی برای سپاهان، راهی استقلال شد. این در حالی بود که هواداران پرسپولیس انتظار داشتند رضاییان به پرسپولیس بازگردد اما او تیم رقیب را انتخاب کرد تا پیراهن شماره ۱۰ این تیم را بر تن کند.
حالا هم پیوستن سعید مهری به پرسپولیس، آخرین مورد از نقل و انتقالات غیر مستقیم سرخابی‌ها بوده است‌. هافبکی که یکی از ستاره‌های استقلال در تیم ریکاردو ساپینتو به شمار می‌رفت اما با این مربی پرتغالی، راهی آپوئل قبرس شد و حالا در بازگشت به ایران سرخ‌پوش شده است. بازیکنی که اگرچه سابقه استقلالی دارد اما نمی‌توان نام یاغی را روی او گذاشت.
البته این پایان کار نیست و شاید کریم انصاری فرد هم که در لیگ دوازدهم، پیراهن پرسپولیس را بر تن کرد، به استقلال بپیوندد تا جدیدترین بازیکنی لقب بگیرد که پیراهن دو تیم پر طرفدار فوتبال ایران را بر تن کرده است. هر چند که روی او هم نمی‌توان نام یاغی گذاشت.

جستجو
آرشیو تاریخی