صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و چهل و دو - ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و چهل و دو - ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۵

43 ورزشگاهی که کمک چندانی به فوتبال ایران نمی‌کنند

زمین‌های بایر

فوتبال ایران در این فصل با یک معضل بزرگ مواجه شده و آن هم کمبود ورزشگاه استاندارد با چمن مناسب، هم برای برگزاری بازی‌های داخلی و هم برای انجام بازی‌های بین‌المللی و آسیایی است. ترمیم ورزشگاه آزادی تهران از چند ماه پیش آغاز شده و این استادیوم بزرگ و قدیمی پایتخت، شرایط میزبانی از دیدارهای تیم ملی، استقلال و پرسپولیس را فعلاً ندارد. در این شرایط، سرخپوشان پایتخت، دو بازی از مسابقات خانگی‌شان را در ورزشگاه‌های امام خمینی(ره) اراک و سردار آزادگان قزوین انجام داده‌اند و استقلال هم یکی از بازی‌های خانگی‌اش را در قروین برگزار کرده است. این در حالی است که تیم ملی هم پس از اینکه مجوز بازی در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد را پیدا نکرد، راهی اصفهان شد و بازی‌اش برابر قرقیزستان در مرحله مقدماتی جام جهانی 2026 را در ورزشگاه فولادشهر برگزار کرد. هرچند که این استادیوم اختصاصی باشگاه ذوب‌آهن، با وجود تلاش‌های فراوانی که صورت گرفته بود، از چمن ایده‌آلی برخوردار نبود که این موضوع حتی از تلویزیون هم قابل مشاهده بود و به قول معروف توی ذوق می‌زد.

حامد جیرودی
خبر‌نگار


 
شیرودی بازنشسته شد
این شرایط در حالی به وجود آمده که جست و‌جویی ساده نشان می‌دهد در ایران، حداقل 43 ورزشگاه مهم برای برگزاری بازی‌های فوتبال وجود دارد اما تنها برخی از آنها وضعیت نسبتاً مطلوبی دارند، بسیاری از آنها شرایط ایده‌آلی ندارند و تعدادی هم برای برگزاری بازی‌های مهم مناسب نیستند. نمونه این استادیوم‌ها، ورزشگاه شهید شیرودی تهران است که در سال 1318 تأسیس شد و تا قبل از ساخت ورزشگاه آزادی، مهم‌ترین استادیوم ایران به شمار می‌رفت اما حالا مدت‌هاست بازی فوتبالی در آن برگزار نمی‌شود. بافت فرسوده ورزشگاه، کمبود فضای ورزشی، دسترسی‌های نامناسب برای استفاده از این مجموعه، کمبود فضای پارکینگ برای ورزشکاران، نبود فضای لازم برای تجهیز لوازم و امکانات ورزشی و کمبود فضای سبز از جمله مواردی بود که باعث شد تا این استادیوم پیر منطقه امجدیه، بازنشسته شود!
 

دستگردی؛ بدون تماشاگر
شرایط تقریباً مشابه ورزشگاه شیرودی، در حال حاضر برای ورزشگاه شهید دستگردی تهران هم به وجود آمده است. استادیوم اختصاصی پاس تهران که در سال 1381 ساخته شده و دارای گنجایشی برابر با ۸۲۵۰ تماشاگر است اما به دلیل موقعیتش در شهرک اکباتان تهران، امکان برگزاری بازی‌های مهم برای پرسپولیس و استقلال در حضور تماشاگر را ندارد و اگر سرخابی‌ها هم در آن به میدان بروند، بدون تماشاگر بازی می‌کنند. مانند بازی پیکان و استقلال در هفته آخر فصل گذشته که به دلیل در کورس قهرمانی بودن آبی‌پوشان از حساسیت زیادی برخوردار بود ولی تماشاگری نداشت و این موضوع سر و صدای زیادی به راه انداخت. جالب اینکه دستگردی، حالا چمن خوبی هم دارد ولی فقط میزبان تیم هوادار در بازی‌های لیگ برتری‌اش است. جالب اینکه ورزشگاه راه‌آهن هم روبه‌روی دستگردی قرار دارد که آن هم بدون استفاده مانده است.
 

غدیر به هفته پنجم می‌رسد؟
در شهرهای دیگر نیز وضع بهتر از این نیست. استقلال خوزستان یکی از تیم‌هایی است که باید بازی‌های خود را در ورزشگاه غدیر اهواز برگزار کند.
ورزشگاهی 50 هزار نفری که سال 1390 افتتاح شد ولی در سال‌های اخیر با بی‌توجهی‌های زیادی مواجه بوده و به شروع این فصل هم نرسید تا آبی‌های اهواز بازی اول‌شان در لیگ بیست و چهارم را در ورزشگاه شهدای فولاد اهواز برگزار کنند اما پس از اینکه درخواست شد بازی این تیم با استقلال در هفته سوم هم در این استادیوم برگزار شود، مسئولان فولاد با آن مخالفت
کردند.
در نهایت با اینکه بازی در ورزشگاه شهدای فولاد برگزار شد اما این موضوع حاشیه‌های زیادی را در پی داشت و حالا باید دید ورزشگاه غدیر به بازی روز 31 شهریور استقلال خوزستان در هفته پنجم برابر چادملو می‌رسد یا خیر.
 

چمن نقش جهان
در دست کاشت
ورزشگاه نقش جهان اصفهان هم دیگر استادیومی است که در دو دهه اخیر میزبان بازی‌های سپاهان در لیگ برتر، جام حذفی و آسیا بوده ولی پیش از شروع این فصل دچار مشکل شد و چمن آن در بازی سپاهان و شباب الاهلی در مرحله انتخابی لیگ نخبگان آسیا، به حدی آسیب دیده بود که انتقاد رسانه‌های عربی را در پی داشت و باعث شد تا تعویض چمن آن آغاز شود.
در این شرایط، سپاهان هم خانه به دوش شد و بازی هفته سوم‌اش با شمس‌آذر را در ورزشگاه امام خمینی(ره) اراک برگزار کرد و قرار است تا آماده شدن نقش جهان در فولادشهر بازی کند.
عجیب اینکه ورزشگاه 75 هزار نفری نقش جهان که سال 1372 ساخته شد، در سال 1381 به بهره‌برداری رسید ولی برای فاز دوم از سال 1386 تا 1395 بسته شد و حالا باز هم نمی‌تواند میزبان بازی‌های سپاهان باشد.


پارس؛ استادیوم بی‌استفاده
ورزشگاه پارس شیراز چهارمین ورزشگاه بزرگ ایران با گنجایش ۵۰ هزار تماشاگر است که در سال ۱۳۷۶ ساخت آن در منطقه‌ای به نام میانرود آغاز شد و در نهایت 20 سال بعد و در ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ افتتاح شد ولی هنوز بازی خاصی در آن برگزار نمی‌شود و حتی زمانی که فجرسپاسی در لیگ بیست و یکم در لیگ برتر بازی می‌کرد، امکان بازی در این استادیوم را نداشت و در ورزشگاه قدیمی حافظیه شیراز بازی می‌کرد. حالا هم با اینکه در حسرت یک ورزشگاه خوب به سر می‌بریم، ورزشگاه پارس آماده نیست و نواقص مختلفی دارد که بسیار عجیب به نظر می‌رسد.
 
ورزشگاه‌های 15 هزار نفری
ورزشگاه 15 خرداد کرمانشاه، 19 مهر بجنورد، تختی دورود، ولایت سمنان، نفت و گاز اروندان خرمشهر، آزادی یاسوج، غدیر بیرجند، علی دایی اردبیل و... استادیوم‌هایی با گنجایش تقریباً 15 هزار نفر هستند که از اواخر دهه 80 به بعد در کشور ساخته شداند ولی حالا چندان خبری از برگزاری مسابقات و خوب بودن شرایط آنها به گوش نمی‌رسد. با این حال، احمد دنیامالی، وزیر ورزش و جوانان، در خصوص شرایط استادیوم‌ها و اعتبار و بودجه موردنیاز برای این پروژه گفت: «ما اصلاً مشکل اعتبار نداریم. من یکی از کارهایی که در دستور کار خودم قرار دادم این است که استانداردسازی ورزشگاه‌ها بر اساس چهارچوب‌هایی که AFC یا فیفا برای فوتبال می‌گذارد، انجام شود. اینها کار سختی نیست.»

جستجو
آرشیو تاریخی