جذب بازیکنانی با اصالت خارجی در رده‌های پایه

راز رشد فوتبال امارات

حامد جیرودی
روزنامه‌نگار


پیروزی 3-1 امارات مقابل قطر در دوحه در روز اول مرحله مقدماتی جام جهانی 2026، نتیجه‌ای بود که نگاه بسیاری از علاقه‌مندان به فوتبال در آسیا را به خود جلب کرد، به‌خصوص هواداران تیم ملی فوتبال کشورمان که باید سه‌شنبه شاهد رویارویی شاگردان امیر قلعه‌نویی برابر این تیم در شهر العین باشند. با این حال، این نتیجه برای آنهایی که اخبار فوتبال امارات را با جزئیات بیشتری دنبال می‌کنند، چندان عجیب نیست.
یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که درباره رشد فوتبال امارات باید به آن پرداخت، این است که ثبت‌نام در آکادمی‌های این کشور و دبی، به خواسته بسیاری از بازیکنان رده‌های پایه و والدین این ورزشکاران تبدیل شده و با توجه به اینکه امارات با کشورهای اروپایی در ارتباط است، ثبت‌نام در آکادمی‌های فوتبال این کشور، می‌تواند سکوی پرتابی باشد برای بازیکنانی که می‌خواهند در لیگ‌های سطح یک و دو و سه کشور‌های اروپایی توپ بزنند؛ مانند عدلی محمد دروازه‌بان سودانی‌الاصل از ساوتهمپتون، جونیور اندیایه از مون‌پلیه و مکنزی هانت از باشگاه فلیتوود که متولد امارات هستند و در اروپا بازی می‌کنند. سامبا اندیایه، پدر اندیایه که تابعیت فرانسوی دارد، مهاجم معروفی بود که در فصل 04-2003 برای النصر بازی می‌کرد و حالا پسر 19 ساله‌اش ملی‌پوش امارات است. هانت نیز که در سال 2001 در امارات به دنیا آمده، در آکادمی گو پرو در دبی آموزش دیده و سپس در تیم جوانان اورتون بازی کرده است؛ جایی که توانایی‌هایش در پست مدافع کناری و بازی با پای چپ مورد توجه استعدادیابان قرار گرفت و حالا هم در سال 2024، چهار بازی ملی برای امارات انجام داده است.
در این شرایط، تیم ملی امارات هم با دعوت از چندین بازیکن دوتابعیتی، دوره جدیدی را آغاز کرده و برای اولین‌بار در تاریخ خود از بازیکنانی که در اروپا بازی می‌کنند و طبق قوانین فیفا، حق بازی برای تیم ملی این کشور را دارند، استفاده کرده است. موضوعی که دست پائولو بنتو سرمربی پرتغالی این تیم را برای استفاده از بازیکنان مختلف بازتر کرده است. همچنین امارات از قوانین فیفا برای جذب کوا‌می کویدو مدافع 23 ساله العین که اصالتی ساحل عاجی دارد و در دسته بازیکنان مقیم بازی می‌کرد، بهره‌مند شده است. او پس از پنج سال حضور در لیگ امارات، مجاز به بازی برای تیم ملی این کشور شده و اولین بازی ملی‌اش را برای امارات به تازگی انجام داده است. عصام فائز هافبکی 24 ساله و مراکشی‌الاصل است که دو بازی ملی برای امارات انجام داده است. کاریو کاندو و فابیو لیما هم مهاجمان برزیلی‌الاصل این تیم هستند که مدت زیادی است در ترکیب این تیم به میدان می‌روند. این موضوع نشان می‌دهد که امارات در حال تغییر نسل فوتبالی خود به طور نامحسوسی است و به این ترتیب مسیر پیشرفت در فوتبال آسیا را آغاز کرده و چه بسا که با این روش، در آینده‌ای نزدیک از کشورهایی مانند استرالیا و ایران هم فاصله بگیرد و با توجه به امکانات زیاد خود، به یکی از تیم‌های مدعی قاره کهن تبدیل شود.

 

برش

پائولو بنتو: ایران رقیب بسیار سختی خواهد بود
تیم ملی امارات شامگاه پنجشنبه در اولین دیدار خود در دور سوم رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2026 مقابل قطر به پیروزی 3-1 دست یافت. پائولو بنتو، سرمربی امارات، در گفت‌وگویی درباره این بازی گفت: «در نیمه اول تلاش‌ها روی اعمال فشار در یک سوم زمین حریف متمرکز بود و فشار زیادی در خطوط دفاعی وجود داشت. تغییراتی در نیمه دوم ایجاد شد که باعث فشار روی حریف و کنترل خط هافبک شد و کمک کرد بازی را به نتیجه برسانیم و در حمله موفق باشیم و از کناره‌ها به دروازه تیم قطر برسیم.»
او با اشاره به اینکه دستوراتی که به بازیکنان داده به نحو مطلوب اجرا شده است، گفت: «ما تلاش کردیم تا راه‌های موفقیت‌آمیزی را بیابیم تا روند بازی را تغییر بدهیم. این اتفاق در نیمه دوم رخ داد. من همچنان به‌خاطر برخی اشتباهات در خط دفاعی احساس نگرانی می‌کنم و در جلسات تمرینی آتی که قبل از بازی آینده انجام می‌شود به این موضوع رسیدگی خواهم کرد. ما با تیم ملی ایران بازی داریم که رقیب بسیار سختی محسوب می‌شود.»

جستجو
آرشیو تاریخی