شب به یادماندنی کاروان فرزندان ایران در پاریس

طلاکــــوبی ایرانـــی‌هــا

محسن وظیفه
روزنامه نگار

 کاروان فرزندان ایران در بازی‌های پارالمپیک جمعه شب در پاریس طلاکوبی به راه انداختند و در یک شب به اندازه 10 روز تلاش خود مدال طلا کسب کردند. در حالی که تا قبل از جمعه شب کاروان ایران صاحب فقط سه مدال طلا در این دوره از بازی‌ها شده بود اما با هشتمین قهرمانی تیم ملی والیبال نشسته، مدال طلای یاسین خسروی در پرتاب وزنه و مدال طلای روح‌الله رستمی در پاراوزنه‌برداری در یک شب سه مدال طلا کسب کرد. با کسب این سه مدال طلا وضعیت کاروان ورزشی ایران در جدول رده‌بندی این دوره از بازی‌های پارالمپیک اندکی بهتر شد اما مهم‌تر از این تغییر جایگاه در جدول رده‌بندی، رکوردشکنی‌هایی بود که رخ داد و هر سه مدال طلا تقریباً با رکوردشکنی همراه شد. حتی رشته تیمی والیبال نشسته با این قهرمانی یک رکورد جالب توجه از خود به جا گذاشت.

 قهرمانی هشتم
والیبال نشسته ایران بدون شک بهترین تیم ایران در پارالمپیک است و این را بارها ثابت کرده است. این تیم در سال‌های اخیر بارها موفقیت کسب کرده و این‌بار هم در پاریس با قهرمانی برای هشتمین بار مدال طلای پارالمپیک را کسب کرد. حالا اعضای این تیم هر کدام یک اسطوره در ورزش ایران محسوب می‌شوند. از حسین گلستانی و داودعلی پوریان که سال‌ها در ترکیب تیم ملی حضور داشتند گرفته تا مرتضی مهرزاد که جدیدترین عضو تیم محسوب می‌شود، در سه دوره پارالمپیک، سه مدال طلا کسب کرده است. این هشتمین قهرمانی تیم والیبال نشسته بود که نسبت به قهرمانی‌های دیگر از اهمیت بیشتری برخوردار بود. این تیم در فینال مقابل بوسنی و هرزگووین در یک مصاف سخت و حساس به مدال طلا رسید ضمن اینکه در شرایطی به دست آمد که کاروان نیاز مبرم به مدال طلا داشت.
اولین برنز دختران
کاروان ورزشی ایران در پارالمپیک پاریس دهمین روز را هم با یک مدال برنز شروع کرد. این بار الهام صالحی در رشته پرتاب نیزه کلاس F54 با رقبایی از کشورهای ازبکستان، نیجریه، فیلیپین، مونته‌نگرو و یک نماینده از تیم پناهندگان مسابقه داد.
صالحی که به عنوان سومین ورزشکار پرتاب‌های خود را انجام داد، در چهار پرتاب خود با پرچم قرمز داوران مواجه شد و فقط دو پرتاب او را داوران قبول کردند که  در نهایت بانوی پرتابگر در پرتاب دوم 15/69 و در پرتاب ششم 16/24 متر را به نام خود ثبت کرد. این مدال الهام صالحی اولین مدال برنزی بود که دختران ایرانی در این دوره از بازی‌های پارالمپیک به دست آوردند. تا قبل از این دختران ایرانی صاحب یک مدال طلا و پنج مدال نقره شده بودند و حالا صالحی نام دختران ایرانی را در لیست برنزی‌های کاروان هم قرار داد. البته قبل از این پرستو حبیبی برنز کسب کرده بود اما بعد با رأی هیات ژوری مدال او به نقره تبدیل شد.

جستجو
آرشیو تاریخی