نقش اعضای کادرفنی تیم ملی در کمک‌رسانی به سرمربی چیست؟

ساکت باش تا دستیار بمانی

حامد جیرودی
خبر‌نگار

تیم ملی در بازی با قرقیزستان در حالی با نتیجه یک بر صفر به پیروزی رسید که نمایش اکثر ملی‌پوشان حاضر در این بازی دور از انتظار بود و صدای تماشاگران حاضر در ورزشگاه فولادشهر را درآورد. دیداری که اگر درخشش علیرضا بیرانوند درون دروازه، دوندگی امید نورافکن در میانه میدان که منجر به تأثیرگذاری او روی گل و ضربه نهایی مهدی طارمی نبود، شاید نتیجه‌ای به مانند تساوی بدون گل برابر ازبکستان در تهران رقم می‌خورد که انتقادها از امیر قلعه‌نویی و شاگردانش را بیش از آنچه در این چند روز رخ داده، افزایش می‌داد.
در واقع، بازیکنانی چون شجاع خلیل‌زاده، امین حزباوی، علی قلی‌زاده، مهدی قایدی، سامان قدوس و سردار آزمون سایه‌ای از خود در زمین بودند و بازیکنانی چون علیرضا جهانبخش، سعید عزت‌اللهی و صالح حردانی هم که در نیمه‌دوم به میدان آمدند، نتوانستند کاری از پیش ببرند و بیشتر تنها نام بودند تا بازیکنانی که تأثیر‌گذار باشند. چه آنکه در این شرایط، بازیکنی مانند طارمی که باید به فکر گلزنی باشد، در میانه میدان توپ‌گیری می‌کرد و به فکر کمک به خط دفاع بود.
در این شرایط سؤالی که به وجود آمده، این است؛ افرادی که در کادرفنی تیم ملی به عنوان همکاران قلعه‌نویی حضور دارند، چه کمکی به او می‌کنند؟ شرح وظایف آنتونیو مانیکونه مربی ایتالیایی تیم ملی چیست و دست او چقدر در تصمیم‌گیری‌ها باز است؟ آیا همان‌طور که از پیش عنوان شده، مغز متفکر نیمکت تیم ملی، سعید الهویی است و قلعه‌نویی تنها به نظرات او توجه دارد؟
این فضا در شرایطی به وجود آمده که حمید مطهری یکی از مربیان تیم ملی، بعد از جام ملت‌های آسیا از سمت خود کناره‌گیری کرد و اگرچه علت آن حضور این مربی در تراکتور عنوان شد ولی به غیر از ندادن معوقات مالی که همه مربیان تیم ملی از آن ناراحت هستند، گفته شد که مطهری از اینکه نقش چندانی در کادر تیم ملی ندارد، ناراضی است.
این در حالی است که پیش‌تر خداداد عزیزی که قبلاً مشاور فنی سرمربی تیم ملی بود و حالا به یکی از منتقدان اصلی قلعه‌نویی تبدیل شده، در یکی از صحبت‌های خود به این اشاره کرد که وقتی می‌خواسته موضوعی فنی را گوشزد کند، یکی از مربیان تیم ملی به او گفته که آن را در جمع مطرح نکند که امیرخان ناراحت می‌شود.
چنین شرایط مشابهی را می‌توان در اردوی استقلال نیز یافت؛ جایی که به نظر می‌رسید جواد نکونام در کادرفنی آبی‌ها تنهاست و دستیاری ندارد که در مواقع بحرانی دست او را بگیرد و کمک فنی‌اش باشد. مشکلی که به نظر می‌رسد در تیم ملی هم به یک پاشنه آشیل تبدیل شده و آن مربی‌ای که بتواند در مواقع ضروری برنامه‌های تاکتیکی مناسبی را به قلعه‌نویی ارائه دهد، وجود ندارد و افراد کنار او بیشتر خنثی هستند. هر چند که احتمالاً قلعه‌نویی و دستیارانش یا به قول خودش همکارانش، چنین نظری ندارند و در روی همین پاشنه خواهد چرخید!

جستجو
آرشیو تاریخی