سرنخ ماجرا جای دیگر است

درگیری‌های غیراصولی بلای جان میزبانی‌ها در مشهد

جواد رستم‌زاده
خبرنگار


درست در لحظاتی که تیم ملی اسیر قدرت مرموز قرقیزها شده بود و البته با چمن افتضاح فولادشهر می‌جنگید روی آنتن تلویزیون مدیرکل ورزش جوانان استان خراسان در حال مبرا کردن خود و بالادستی‌هایش از جفا به تیم‌های ایرانی و تیم ملی بود. تاج فیروز دلیل اینکه تیم ملی در استادیوم 5ستاره امام رضا(ع) به میدان نرفت را عدم تضمین لازم از سوی فدراسیون برای مراقبت از فضای عمومی و آبروی شهر مشهد عنوان داشت و در پاسخ مجری تلویزیون صراحتاً عنوان کرد اگر مسببان آبروریزی بازی با لبنان تنبیه می‌شدند امروز مشهد با آغوش گشاده پذیرای تیم ملی بود. سرآغاز چالش برگزاری مسابقات فوتبال در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد از نهم فروردین‌ماه ۱۴۰۱ کلید خورد؛ جایی که تیم ملی فوتبال ایران و لبنان در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد به مصاف هم رفتند. به گفته تاج‌فیروز، مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی در آن بازی حواشی عجیبی رخ داد که بازتاب بین‌المللی بزرگی داشت و حتی پای رئیس‌جمهور وقت و سایر مقامات را به ماجرا باز کرد و آنها قول پیگیری دادند اما در عمل تا امروز اتفاقی رخ نداده است. تاج‌فیروز می‌گوید: «ما تا زمانی که این مشکل حل نشود و یک نفر هم مسئولیت نپذیرد همکاری نمی‌کنیم، به محض اینکه این مسائل حل شود در خدمت هستیم. اگر این اتفاق بیفتد تمام همتم را می‌گذارم که این اتفاق در مشهد بیفتد و مسئولیتش را هم می‌پذیرم.» در مشهد و حتی فدراسیون کسی نیست که نداند منظور و مقصود تاج‌فیروز کسی نیست جز احسان اصولی، رئیس قبلی هیأت فوتبال خراسان رضوی و سخنگوی ناپدید شده هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال. تاج‌فیروز و اصولی مدت‌هاست برای برگزاری مجمع هیأت فوتبال خراسان رضوی با هم سرشاخ شده‌اند و این انتخابات مدام به تأخیر می‌افتد. در این زمانه البته خط و خبری هم از احسان اصولی در مشهد نیست و اگر شما پشت گوش‌تان را دیده‌اید مشهدی‌ها هم اصولی را دیده‌اند. با این حال داستان استادیوم امام رضا و حضور تیم ملی در مشهد بهانه خوبی برای تسویه‌حساب‌های شخصی شده و در این بین دود این اختلاف به چشم تیم ملی، استقلال و پرسپولیس رفته است. ضمن اینکه در این میان طبق گفته تاج‌فیروز فدراسیون برای بازی تیم ملی نامه رسمی هم بنا به هر دلیلی برای شورای تأمین استان نفرستاده است. سکوت اصولی و تاج درباره این اتفاقات شائبه‌برانگیز است(نیست؟)

بنزین روی آتش
اما این داستان زمانی پیچیده شد که خبر تمرین یک تیم باشگاهی افغانستان در این استادیوم مخابره شد. این خبر باعث شد که بسیاری این رفتار را تبعیض‌آمیز توصیف کنند و بی‌توجهی به تیم ملی را بهانه انتقادهای شدید خود قرار دهند. مصاحبه سرمربی تیم ملی هم بنزین روی آتش انتقادها بود؛ جایی که امیر قلعه‌نویی، در گفت‌وگویی رادیویی گفت: «یک ایرانی اصیل چرا نباید دوست داشته باشد که تیم ملی کشورش در شهرش بازی کند؟ من از سازندگان آن ورزشگاه تشکر می‌کنم. سؤال من این است که چرا آن‌را در اختیار تیم ملی نگذاشتید؟ هدف ما این بود که اولین بازی خودمان را در مشهد و کنار امام رضا(ع) برگزار کنیم تا به پابوس‌شان برویم، ولی هیچ‌کسی به ما توضیحی نداد.» همین مصاحبه کافی بود تا مسئولان مؤسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی در بیانیه‌ای جواب تمام ابهامات را بدهند. روابط عمومی ورزشگاه امام رضا(ع) در واکنش به این ماجرا نوشت: «برگزاری مسابقات فوتبال در این ورزشگاه منوط به اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذی‌صلاح است. بعد از آن این ورزشگاه در چهارچوب قوانین ابلاغی قرارداد اجاره را منعقد می‌کند. تیم اتک انرژی افغانستان نیز پس از عقد قرارداد و پرداخت کلیه هزینه‌های جاری این ورزشگاه اقدام به برگزاری اردو کرد.»

تمرین در مشهد آزاد است
در ادامه همین کش‌و‌قوس‌ها محسن حیدری، دبیر هیأت فوتبال خراسان رضوی در خصوص حضور و تمرین یک تیم افغانستانی در ورزشگاه امام رضا(ع) با وجود محدودیت‌هایی که برای سایر تیم‌هاست توضیحات جالبی داد: «هیچ محدودیتی برای هیچ تیمی وجود ندارد، این تیم افغانستانی، به عنوان نماینده افغانستان در آسیا، قراردادی با مجموعه آستان قدس بسته است و یک ماه تمرینات تیم را به این ورزشگاه آورده. هرتیمی می‌خواهد تمریناتش را بیاورد به مجموعه ورزشی امام رضا(ع) طبق مقررات هیچ مشکلی نیست، بنابراین هیچ تبعیضی صورت نگرفته است. بازی‌های تیم خیبرخرم آباد، تیم نساجی مازندران و همین هفته پیش بازی هوادار-ذوب‌آهن در این ورزشگاه برگزار شده. همان‌طور که تیم‌های ایرانی در ترکیه به اردو و کمپ تمرینی می‌روند و هزینه‌اش را می‌دهند، اینجا هم همین است. یک تیم افغانستانی با پرداخت هزینه‌ها از کمپ اردویی استفاده کرده است. ضمن اینکه پیش از این همه تیم ملی در همین زمین تمرین کرده است و مشکلی نیست. منتها بحث برگزاری دیدارهای بزرگ کشوری و بین‌المللی مبحثی جداگانه است که نیاز به اخذ مجوزهای لازم دارد.» حیدری درخصوص لغو بازی تیم ملی در مشهد هم توضیحات تکمیلی می‌دهد: «تیم ملی دوست داشت اینجا بازی کند ولی طبق نظر فدراسیون و مصاحبه تاج، بازی تیم ملی 15شهریور است و 15شهریور درست روز بعد از شهادت امام رضا(ع) است و مشهد در این شرایط پذیرای میلیون‌ها زائر است و شرایط برگزاری بازی تیم ملی را ندارد، مسئولان تیم ملی هم به این موضوع اذعان دارند. غیر از این مانعی نبوده و ورزشگاه امام رضا قطعاً قابل اتکاست.»

سرنخ اصلی کجاست؟
با این تفاسیر می‌توان تربیت بدنی آستان قدس رضوی را در ماجراها و حاشیه‌های به وجود آمده بی‌تقصیر دانست و سرنخ محدودیت‌ها در برگزاری بازی‌ها درمشهد را در جاهای دیگر جست‌و‌جو کرد. مشهد با داشتن دو استادیوم مجهز تشنه برگزاری بازی‌های ملی و باشگاهی است به شرط اینکه شرایط خاص این کلانشهر بزرگ مذهبی مدنظر همه ارگان‌ها باشد و تمام زمینه‌ها برای برگزاری این رویداد فراهم باشد. مضاف بر اینکه به نظر می‌رسد اگر موضوع، اصولی در استان خراسان رضوی حل شود خیلی از گره‌ها برای حضور تیم‌ها در استادیوم امام رضا(ع)که سرمایه مردم ایران است حل خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی