صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و سی و نه - ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و سی و نه - ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۳

رکوردشکنی ایرانی‌ها در پارالمپیک تاریخ ساز شد

درخشش برای ایران

محسن وظیفه
روزنامه‌نگار


 کاروان فرزندان ایران در بازی‌های پارالمپیک به روزهای پایانی خود در بازی‌های پاریس نزدیک شده و ورزشکاران ایران تلاش می‌کنند به رکورد 12 مدال طلا، 11 نقره و یک برنز در دوره قبل بازی‌ها دست پیدا کنند. هر چند که شاید با توجه به فرصت کم مانده تا پایان این بازی‌ها، تکرار این رکورد کمی دور از ذهن باشد اما درخشش دختران ایرانی در این بازی‌ها برگ زرینی در تاریخ ورزش شد. درخشش زهرا رحیمی که شروع‌کننده افتخارآفرینی دختران بود، با تاریخ‌سازی ساره جوانمردی و رکوردشکنی هاجر صفرزاده همراه شد تا نشان دهند با کمی برنامه‌ریزی و حمایت بیشتر می‌توانند به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کنند و جایگاه بهتری را برای کاروان ایران نسبت به دوره قبل رقم بزنند.
 
طلای سعید افروز
چهره استثنایی کاروان فرزندان ایران در دو روز مانده به پایان بازی‌های پارالمپیک بدون شک سعید افروز است. افروز در پرتاب نیزه هم رکورد جهان و پارالمپیک را شکست و هم مقتدرانه‌ترین مدال طلای ایران را به دست آورد. شاهکاری که سعید افروز از خودش خلق کرد او را با بقیه متمایز کرد؛ حتی با ساره جوانمردی که طلای ارزشمندی در تپانچه 10 متر کسب کرده بود را هم کنار گذاشت و دلیل این اقتدار او کسب این افتخار بزرگ بود. او با 7 ورزشکار در این رشته مسابقه داد و با همان پرتاب اول که ۴۰/۱۸ متر بود، مدال طلای خود را قطعی کرد و بعد با پرتاب‌های ۴۰/۶۷ و ۴۱/۱۶ رکورد جهان و المپیک را هم جابه‌جا کرد. این مدال طلای افروز تکرار طلای پارالمپیک توکیو بود تا مشخص شود پارالمپیک ایران صاحب یک رکورد ارزشمند شده است.
 
نقره‌ای به ارزش مدال طلا
پارالمپیک پاریس جایی برای درخشش بانوان ایرانی شد و هر روز یک چهره جدید از ایران در این بازی‌ها نامش را سرزبان‌ها می‌انداخت. هاجر صفرزاده بانوی دونده ایران در ماده ۴۰۰ متر کلاس T12، یکی دیگر از این دختران شایسته ایرانی بود که در دوی 400 متر با شایستگی توانست به مدال نقره دست پیدا کند و رکورد آسیا را هم جابه‌جا کند.
 
طلا و نقره برای قدرت‌نمایی
در رقابت‌های پرتاب وزنه پارادوومیدانی بازی‌های پارالمپیک و در بخش کلاس F۱۱ با درخشش امیرحسین علیپور و مهدی اولاد مدال طلا و نقره به ایران رسید. امیرحسین علیپور با رکورد ۱۴/۷۸ ضمن شکستن رکورد آسیا در رده نخست ایستاد و به مدال طلا دست یافت. مهدی اولاد هم با رکورد ۱۳/۸۹ عنوان نایب قهرمانی این بخش از مسابقات را از آن‌ خود کرد. مهدی اولاد در پارالمپیک توکیو نیز مدال طلای پرتاب وزنه را از آن‌ خود کرده بود و در پرتاب دیسک هم نایب قهرمان شده بود. او مدال طلا و برنز مسابقات جهانی ۲۰۱۹ و‌ دو‌مدال طلا از بازی‌های آسیایی جاکارتا هم در کارنامه دارد.

صید نقره و برنز در مواد پرتابی
با اینکه پارادوومیدانی ایران عملکرد خوبی ثبت نکرد اما با این حال دو مدال نقره و دو برنز هم توسط ورزشکاران ایرانی در رشته‌های پرتابی به دست آمد. ابتدا علی پیروج مدال نقره را در پرتاب نیزه13F به دست آورد. او در پرتاب دیسک به همراه سجاد نیک‌پرست در این ماده مسابقه می‌داد که نیک‌پرست دستش از رسیدن به مدال بازماند اما علی پیروج با پرتاب ۶۹/۷۴ متر یک نقره ارزشمند کسب کرد. در رقابت‌های پرتاب دیسک کلاس F11 حسن باجولوند هم به مدال نقره دست پیدا کرد تا کاروان ایران در این دوره به درو کردن مدال‌های نقره ادامه بدهد. علی اصغر جوانمردی در مسابقات پرتاب وزنه F35 به مدال برنز دست پیدا کرد. جوانمردی با رکورد ۱۵/۸۴ به مدال برنز رسید. یکی از اتفاقات عجیب دیگر هم در رقابت‌های پارادومیدانی رخ داد که می‌توانست یک نقره دیگر هم به عملکرد دوومیدانی‌کاران ایران اضافه کند اما بعد از چندین ‌بار کش و قوس در نهایت مدال برنز به علیرضا مختاری رسید. مختاری در پرتاب وزنه کلاس F53 با رکورد ۸/۶۹ متر به مدال برنز دست یافت اما بعد از اعتراض ایران رنگ این مدال به نقره تغییر کرد. بعد از ساعاتی دوباره هیأت ژوری در اعتراض کشورهای دیگر و بررسی مجدد رنگ مدال مختاری را برنز تشخیص داد.

پاراتیروکمان؛ دور از طلا
در پاراتیروکمان هم اگرچه برای اولین‌بار بعد از 16 سال ورزشکاران ایرانی به مدال طلا نرسیدند اما مدال نقره در بخش میکس تیمی و انفرادی کامپوند و ریکرو برای ایران ارزش زیادی داشت. در فینال میکس کامپوند هادی نوری و فاطمه همتی با شکست مقابل بریتانیا به مدال نقره رسیدند. این در حالی بود که در بخش انفرادی کامپوند هم فاطمه همتی یکبار دیگر نام بانوان ایرانی را درخشان جلوه داد و مدال نقره انفرادی کامپوند بانوان را هم کسب کرد. فاطمه همتی هم از چهره‌های درخشان این دوره از بازی‌های پارالمپیک بود.
محمدرضا عرب عامری قهرمان پاراآسیایی ریکرو انفرادی هم در مسابقه رده‌بندی به مصاف تایمون اسمیت از استرالیا رفت و با غلبه بر حریفش توانست صاحب مدال ارزشمند برنز پارالمپیک شود.

 جودو با نقره شروع کرد
در مسابقات جودوی پارالمپیک هم حواشی ماه‌های اخیر کار دست تیم ایران داد و در روز نخست این مسابقات یک مدال طلا از دست ایران پرید. سید میثم بنی طبا نماینده وزن -۶۰ کیلوگرم ایران و دارنده مدال‌های طلای جهان و طلا و برنز بازی‌های پاراآسیایی، در مبارزه فینال مقابل عبدالقادر بوآمر از الجزایر به روی تاتامی رفت و در پایان با یک امتیاز وازاری شکست خورد و به مدال نقره پارالمپیک رسید. این در حالی است که پاراجودو در دوره قبل این بازی‌ها دو مدال طلا به دست آورده بود اما این‌بار ظاهراً شرایط کمی متفاوت است.

پاراوزنه‌برداری هم با برنز شروع کرد
یکی از رشته‌های مدال‌آور در کاروان پارالمپیکی ایران پاراوزنه‌برداری است که در پاریس کارش را با مدال برنز شروع کرد. محسن بختیار در دسته ۵۹ کیلوگرم با حریفانی از قزاقستان، اوکراین، پرو، شیلی، یونان، چین، السالوادور و مصر رقابت کرد و با ثبت وزنه ۱۹۷ کیلوگرمی مدال برنز را به دست آورد تا پاراوزنه‌‌برداری این بازی‌ها را با مدال برنز شروع کند.

جستجو
آرشیو تاریخی