مردی مناسب برای امروز و آینده قوهای سپید

مازیار؛ تکیه‌گاه روزهای سخت

وصال روحانـی
روزنامه‌نگار

ملوان در ایام پیش‌فصل لیگ بیست و چهارم، امثال رضا میرزایی، سامان تورانیان، سجاد بازگیر و امیررضا افسرده را جذب خویش کرد و البته امید نورافکن را هم که برای گذراندن خدمت سربازی‌اش، از سپاهان تحویل گرفت و آنها را جانشین نظایر آرمان اکوان، محمدرضا سلیمانی، پدرام قاضی‌پور، مهران احمدی و میلاد سرلک کرد. با این حال نه آمدن تازه واردها و نه رفتن نفراتی که به تیم‌‌‌های دیگر پیوستند، عامل اصلی تجدید قدرت‌نمایی ملوان در لیگ امسال نبوده و یک مرد هست که اصلی‌ترین دلیل بپاخیزی مجدد تیم بسیار پرطرفدار بندرانزلی به حساب می‌آید.
آن مرد، مازیار زارع معروف است که بعد از یک فصل دوری از عشق حرفه‌ای خود، به تیم محبوبش بازگشته و در دو هفته نخست فصل تازه بسیار خوب کار کرده و نتیجه هم گرفته است. ملوان در هفته نخست گل‌گهر را در انزلی با یک گل شکست داد و این در برابر رقیب پرمهره‌ای حاصل آمد که از قضا مهدی تارتار یعنی سرمربی بسیار موفق فصل پیش ملوان هدایتش را برعهده گرفته است. ملوان در دیدار دوم دست به کار بزرگ‌تری زد و در قزوین، استقلال را با تساوی 2-2 متوقف کرد و آن هم در شرایطی که دو بار از حریفش پیش افتاده بود و با ضدحملاتی مؤثر خط دفاع لرزان آبی‌‌‌های تهرانی را به سرگیجه وا داشته بود و هر دو گل نجاتبخش استقلال فقط از نقطه پنالتی زده شد. ملوان فصل پیش با رهبری تارتار به رتبه هفتم لیگ رسید و در مقاطعی حتی تا جمع سه تیم بالای جدول ارتقا یافته بود. 
کسی نمی‌داند رتبه نهایی ملوانان در لیگ امسال با هدایت مجدد زارع کدام مکان خواهد بود اما اگر او ملوان را در رده‌ای پایین‌تر از این هم جای بدهد، نمی‌توان منکر شد که رجعت زارع بعد از اعتبار تازه و بزرگی که تارتار به این باشگاه بازگرداند، بهترین رخدادی بود که می‌شد برای تیم محبوب گیلانی روی بدهد. مازیار نه تنها مردی بشدت آشنا با مشخصه‌‌‌ها و نیازهای ملوان به حساب می‌آید بلکه کسی است که بهتر از هر گزینه محلی و غیرمحلی می‌تواند این تیم را از بحران‌‌‌هایی که در ادامه فصل برای هر تیمی از راه می‌رسد، عبور بدهد و به ابقا در لیگ برتر و شاید ایستادن مجدد در جمع 10 تیم بالای جدول نایل کند. زارع به معنای واقعی کلمه یک تکیه‌گاه مقاوم و عالی برای روزهای سخت است.
 
کار اصلی ملوان تازه آغاز می‌شود
دو فصل پیش که ملوان با انواع مشکلات و کمبودها مواجه شد و تا یک قدمی سقوط به دسته‌ای پایین‌تر پیش رفت، زارع که از عدم رسیدگی مقام‌‌‌های محلی و نرسیدن بودجه مکفی توسط مالکان این باشگاه مستأصل شده بود، چنان تخلیه انرژی شد که پس از ماندنی شدن تیمش در لیگ برتر از خیر ابقا در تیمی که 25 سال به طرق مختلف با آن مرتبط بود، گذشت و خداحافظی کرد و به خانه‌اش رفت تا استراحت کند و برای آینده‌اش برنامه‌‌‌هایی تازه بریزد. با این حال، یک سالی که با این وصف و با خستگی در کردن و انجام برخی کارهای جنبی برای زارع سپری گشت، باعث شد دل او برای ملوان تنگ شود، به طوری که وقتی تارتار از انزلی رفت و جانشین مشخص و ماندگاری برای او یافت نشد، زارع دو هفته مانده به شروع فصل تازه تصمیم گرفت به تیمی بازگردد که زندگی بدون آن برای او ناکامل است. 
وی آمد و ملوان را از نو تمرین داد و آماده کرد و به نقطه فعلی رساند. نقطه‌ای که می‌بیند زحمات و حضور مجددش مثمرثمر بوده اما نکته اینجاست که کار اصلی و قسمت سخت‌تر وظایف و مسئولیت‌‌‌های او در لیگ بیست و چهارم، تازه در حال از راه رسیدن است و او باید منتظر شدیدترین چالش‌ها باشد.
 
یک تعطیلی پرفعالیت
جمعه شب و در هفته سوم لیگ برتر، ملوان میزبان چادرملو در بندرانزلی خواهد بود و به نظر می‌رسد رقیبش که در دو بازی قبلی خود فقط یک امتیاز کسب کرده و تنها در رده چهاردهم جدول قرار دارد، حریف تسلیم‌ناپذیری نباشد ولی کار زارع و شاگردانش در تعطیلی سه هفته‌ای لیگ گه به سبب برگزاری بازی‌‌‌های ملی بعد از انجام دیدارهای جمعه شب اعمال می‌شود، باید چند برابر شود. شاید دادن یک فرصت دو- سه روزه برای استراحت بازیکنان در پی شروع تعطیلی لیگ کار بدی نباشد اما زارع باید از تک تک روزهای بعدی تعطیلات برای کار کردن هر چه بیشتر شاگردانش بهره گیرد. او می‌تواند از این طریق هم نداشتن فرصت کافی برای آماده‌سازی تیمش در مردادماه را جبران کند و هم با ایجاد شناخت بیشتر بین شاگردانش، آنها را به سطح بالاتری از کارایی گروهی برساند و خودش هم به شناسایی تاکتیک‌‌‌هایی مؤثرتر برای ملوان نایل شود.
 
مقاوم و کم‌اشتباه
زارع در نشست مطبوعاتی پایان مسابقه هفته دوم تیمش مقابل استقلال مدعی شد گل دوم حریف که با اعلام پنالتی به ضرر ملوان به دست آمد، یک گل درست و قانونی نبوده زیرا کش و قوس رامین رضاییان مدافع استقلال با مدافع ملوان درون 18 قدم که داور را به اتخاذ تصمیم فوق وا داشت، یک کشمکش دوطرفه بوده و شروع کننده برخوردها خود رضاییان بوده و نه بازیکن ملوان و به نظر می‌رسد که او بیراه نگفته است. ولی برآورد صحیح در مورد آن پنالتی هر چه بوده باشد، در آن مسابقه خط دفاعی ملوان بسیار بهتر و کم اشتباه‌تر از مدافعان حریف ظاهر شد که با وزش هر نسیمی به هم می‌ریختند و فرصت گلزنی به ملوانی‌‌‌ها می‌دادند. زارع در همین دو هفته تیمی را مقابل ناظران قرار داده که بسیار سختکوش‌تر از استقلال است و هم در ضدحملات سریع و باهوش عمل می‌کند و هم در دفاع مقاوم و کم اشتباه است. این تیمی است که مازیار نه فقط می‌تواند طی تعطیلات لیگ آن را به مرزهای بالاتری از آمادگی برساند، بلکه امروز و آینده دورتر آن را هم تا حد زیادی بیمه کند.
 

جستجو
آرشیو تاریخی