صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و سی و شش - ۰۸ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و سی و شش - ۰۸ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۴

مرینو، ستاره غیرمنتظره یورو 2024 در آرسنال

صید طلا در شمال لندن

یورو 2024 ستاره‌های غیرمنتظره‌ای داشت، یکی از آنها میکل مرینو بود که در بازی حساس یک چهارم نهایی اسپانیا برابر میزبان مسابقات در آخرین ثانیه‌ها گل زد. ارزش او روز به روز بالا رفت تا اینکه سومین خرید قطعی میکل آرتتا در این تابستان شد و برای آوردنش به شمال لندن 30 میلیون پوند به رئال سوسیداد پرداختند. آیا او خرید خوبی است؟
 
از کجا شروع شد
داستان مرینو از پامپلونا و در تیم جوانان اوساسونا شروع شد، درست 10 سال قبل وقتی 18 سال داشت، در اولین بازی برابر تیم ب بارسلونا به پیروزی رسیدند. خودش را زود جا انداخت و 29 بازی در فصل اول انجام داد تا به تیم برای بقا کمک کند. بعد با اوساسونا به لالیگا صعود کرد اما در بالاترین رده برای تیم دوران کودکی‌اش بازی نکرد چون بوروسیادورتموند در سال 2016 او را جذب کرد. در این تیم جا نیفتاد و یک سال بعد به نیوکاسل رافائل بنیتس پیوست، ابتدا قرضی و بعد قطعی. گل مهمی برابر کریستال پالاس زد اما دوباره موقع جابه‌جایی بود.
 
بازگشت بزرگ
سوسیداد با 12 میلیون یورو مرینو را به خدمت گرفت و بازگشت به اسپانیا آغاز دوران شکوفایی‌اش بود. در فصل اول، امیدوارکننده بود و در فصل 2020-2019 اوج گرفت. نه تنها برای نخستین بار بازوبند کاپیتانی را در اختیار گرفت بلکه همراه با امثال مارتین اودگارد، داوید سیلوا و الکساندر ایساک در تیم سن سباستین درخشید و با حذف رئال تا قهرمانی جام حذفی اسپانیا پیش رفت. در تابستان 2020 برای نخستین بار به تیم ملی دعوت شد و حالا که یکی از بازیکنان کلیدی لارئال شده بود، تا پایان فصل 2025-2024 با او قرارداد بستند.
چطور پیش رفت
بعد از آن گاهی از تیم ملی بیرون می‌ماند اما با آمدن لوییس دلافوئنته بعد از جام جهانی 2022 همیشه انتخاب شده و در ژوئن پارسال با این تیم قهرمان لیگ ملت‌های اروپا شد. فصل 2021-2020 برایش پر از مصدومیت بود اما در سه سال گذشته فقط چند بازی را برای سوسیداد از دست داده، در 2023-2022 به رکورد 9 پاس گل رسید تا تیمش را در رسیدن به رتبه چهارم و کسب سهمیه لیگ قهرمانان کمک کند که در فصل بعد دو گل در این رقابت‌ها زد. گل مهمش در یورو هم توت فرنگی روی کیک بود، آرسنال قطعاً پیشرفت او در این سال‌ها را زیر نظر داشته و به خاطر ثباتش در تیم ملی و باشگاهی جذبش کرده‌اند.
 
نقاط قوت
یک ویژگی درباره مرینو شاخص است. فصل قبل، هیچ هافبکی به اندازه او در پنج لیگ ممتاز اروپا در نبردهای هوایی برنده نشد و این یعنی روی ضربات دروازه، چه در حمله و چه در دفاع، بیشترین تأثیر را دارد ضمن اینکه در هر دو محوطه جریمه مؤثر است. علاوه بر آن، در فصل قبل 77 تکل مفید رفت و تنها پنج نفر در لالیگا از او بهتر بودند. آرتتا باید از مرینو برای به دست آوردن توپ در نیمه حریف استفاده کند، ویژگی که بعد از جدایی گرانیت ژاکا در آن ضعف داشتند. او همچنین در پیداکردن فضاهای خالی در خطوط دفاعی رقبا تخصص دارد و گل تعیین کننده‌اش در یورو این را ثابت کرد، فصل قبل سه گل با ضربه سر برای سوسیداد زد.
 
جا برای پیشرفت
با وجود برتری در زمین و هوا، کار با توپ مرینو عالی نیست. برای پیداکردن فضا باهوش است اما گاهی تحت فشار خوب توپ دریافت نمی‌کند. فصل قبل به طور متوسط بیش از دو کنترل بد در هر بازی داشت که دو برابر دکلان رایس و از تمام هافبک‌های آرسنال بیشتر است. صحت پاس 76 درصدی هم نگران‌کننده است. سرعت بالایی هم ندارد، به ندرت در نبردهای تک به تک بازنده است اما اگر آرسنال در ضدحمله غافلگیر شود، نمی‌تواند روی او برای گرفتن مهاجمان سریع لیگ برتر حساب کند.
 
چه اتفاقی می‌افتد
قطعاً مرینو یک ستاره نیست اما نباید گفت آرسنال در خرید اشتباه کرده، در حقیقت پولی که پرداخته‌اند نشانه نبوغ توپچی‌ها است. او می‌تواند یک شماره هشت مایل به چپ باشد یا هافبک دفاعی. بنابراین جانشین خوبی برای رایس است. بازیکن تیم ملی انگلیس فصل قبل بیشترین دقایق بازی را در آرسنال داشت و اگرچه مرینو همراه با توپ به اندازه او ویرانگر نیست اما حضور فیزیکی‌اش به معنای آن است که آرسنال از نظر دفاعی چیزی را از دست نمی‌دهد اگر این دو با هم عوض شوند. مثل خرید ریکاردو کالافیوری، قدرت بدنی بیش از هر چیز در این فصل مورد توجه آرتتا خواهد بود و با حضور مرینو، آرسنال می‌تواند یکی از بهترین عملکردها را از نظر دفاعی در اروپا داشته باشد. ژرژینیو و توماس پارتی پا به سن گذاشته‌اند و این اسپانیایی می‌تواند در انتهای خط میانی کمک کند ضمن اینکه ممکن است در طول مسابقه با رایس جای‌شان را عوض کنند و یک برنامه بازی خاص از آرتتا را شاهد باشیم.
مرینو به خط میانی آرسنال ویژگی مقابله با نقاط قوت رقبا را می‌دهد، اگر آرسنال سمت چپش را با یک گزینه هجومی دیگر تقویت کند، شاید بتواند در کورس قهرمانی منچسترسیتی را کنار بزند.
جستجو
آرشیو تاریخی