صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و سی و شش - ۰۸ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و سی و شش - ۰۸ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۳

مشکلات مالی گریبانگیر ما شد

آقامیرزایی: قایقرانی ایران رو به خشکسالی است

 فائزه زمانی
خبر‌نگار

 علی آقامیرزایی که همیشه بار تیم ملی آب‌های آرام ایران را به دوش کشیده است، در المپیک نتوانست به نیمه نهایی صعود کند اما رنکینگ یک قایقرانان آسیا را از آن خود کرد. او که قایقرانی ایران را توانمند می‌داند معتقد است مشکلات مالی گریبان این رشته را بدجوری گرفته و اگر رها نکند باید شاهد به گل نشستن قایقرانی ایران باشیم.

تجربه دومین المپیک برای شما چطور بود؟
 من در این المپیک رنکینگ 17 را به دست آوردم. اصلاً بحث توجیه نیست و همه رکوردها مستند وجود دارد. رکوردهای خوبی داشتم اما در گروه مرگ قرار گرفتم و قطعاً با این رکوردها اگر در گروه دیگری بودم می‌توانستم به نیمه‌نهایی صعود کنم.
مرحله مقدماتی با قرعه‌ای که من داشتم واقعاً حکم یک فینال زودرس را داشت و دو نفر از قهرمانان المپیک در گروه من پارو می‌زدند. با آنالیزی که داشتم سعی کردم انرژی‌ام را ذخیره کرده و برای صعود به نیمه نهایی به شانس مجدد بروم اما در این مرحله هم رقبا همگی قهرمانان جهان و المپیک بودند و چه بخواهیم و چه نخواهیم رقابت کردن با آنها واقعاً کار سنگینی بود. من تمام تلاشم را کردم اما نشد که به نیمه نهایی صعود کنم.
عدم اعزام به مسابقات جهانی و برون‌مرزی تا چه حد قایقرانی را به عقب پرتاب می‌کند؟
متأسفانه عدم اعزام به مسابقات برون‌مرزی و جهانی جلوی آنالیز ما از عملکرد خود و رقبا را می‌گیرد. من از سال 2017 تا به حال در هیچ مسابقه اروپایی و جهانی رقابت نکردم و از المپیک توکیو تا پاریس سر هیچ خط جهانی قرار نگرفتم.
 دستاورد خود را از این المپیک چه می‌دانید؟
درست است که نتوانستم به نیمه‌نهایی صعود کنم اما حداقل کاری که از دستم برآمد، این بود توانستم رنکینگ یک آسیا شوم. درحالی‌که در بازی‌های آسیایی هانگژو و حتی انتخابی المپیک نتوانسته بودم دو قایقران قدر چین و ازبکستان را بگیرم، در المپیک توانستم این چینی را پشت سر بگذارم که خودش غنیمتی است. این درحالی است که چینی‌ها برای قایقرانی دلاری هزینه می‌کنند از نظر تجهیزات و امکانات با کشورهای اروپایی در یک سطح قرار دارند اما ما با بدترین شرایط در ایران تمرین می‌کنیم.
از دنیامالی وزیر جدید که از جنس قایقرانی است، چه درخواستی دارید؟
هر وزیر و رئیس کمیته ملی المپیکی که آمد و رفت ما حرف زدیم، وعده داده شد اما کاری نشد. 15-10 سالی است که می‌گویم باید بودجه فدراسیون قایقرانی بیشتر شود تا دست رئیس فدراسیون باز‌تر شود می‌گویند، فقط  کشتی. بله کشتی نتیجه گرفت چون 700 میلیارد بودجه گرفت. اما شاید برای قایقرانانی امثال من از بازی‌های آسیایی تا الان یک میلیارد هزینه شده، تازه دارم مبلغ را زیاد هم می‌گویم. برای حضور در المپیک فقط یک اردوی 2هفته‌ای در ایتالیا داشتیم، این‌جور اردوها خوب است اما به شرط اینکه در طول سال به صورت متناوب برگزار شود. به رغم تمام این مشکلات اگر تا الان دوام آورده و رکورد خوبی در المپیک ثبت کردم به‌خاطر همت و مغز خودم بوده است. شک نکنید اگر مشکلات مالی گریبانگیرمان نبود، نتایج بهتری می‌گرفتیم.
آینده این رشته را چطور می‌بینید؟
قایقرانی در ایران سرآمد رشته‌های رکوردی است اما حمایت‌ها خیلی کم است. درحال حاضر تیم ملی قایقرانی با 2-3 نفر پابرجا مانده است و این رشته یک جورهایی خشک شده است. امثال احمدرضا طالبیان و قایقرانان رکورددار دیگر این رشته را کنار گذاشتند و اگر من علی آقامیرزایی هم بروم، آب‌های آرام پشتوانه‌ای ندارد که حتی در آسیا نتیجه بگیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی