صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و سی و شش - ۰۸ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و سی و شش - ۰۸ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۳

شروع پارالمپیک پاریس و تکرار رکوردهای دست‌نیافتنی

فرزنــدان ایـــــران

محسن وظیفه
روزنامه‌نگار

کاروان ورزشی ایران در بازی‌های پارالمپیک با 65 ورزشکار راهی پاریس شده است. حضوری که باید به یک رکوردشکنی ختم شود و تلاش همه اعضای کاروان هم همین است اما رسیدن به موفقیتی که در لندن و توکیو به دست آمد چندان هم آسان نیست. به خصوص اینکه در این دوره بعضی اتفاقات باعث شد تا تعدادی از ستاره‌های پارالمپیکی ایران دور از تیم بمانند.
کاروان ایران در توکیو با 62 ورزشکار، ‌صاحب12 طلا، 11 نقره و یک برنز شدند و در نهایت به رتبه 13 رسید. درحالی‌که در این دوره با وجود نرسیدن بسکتبال با ویلچر به پارالمپیک تعداد ورزشکاران به 65 نفر رسیده و طبیعی است باید تعداد مدال‌ها نسبت به توکیو بهتر باشد. شاید عبور از رکورد توکیو باعث شود تا کاروان ایران به رکورد لندن نزدیک شود. کاروان ایران در بازی‌های پارالمپیک لندن 24 مدال به دست آورد و رده یازدهم را به خودش اختصاص داد که بهترین عنوان ایران در پارالمپیک بوده است.

در غیاب نابغه
پاراتیروکمان در نبود نابغه‌اش، یکی از دو رشته‌ای است که در اولین روز بازی‌های پارالمپیک مسابقاتش را شروع می‌کند. تیمی که متفاوت از گذشته است و در غیاب پرچمدار خودش در این دوره حضور دارد. زهرا نعمتی که در همه دوره‌ها نفر اول این رشته بوده و به نوعی پرچمدار این رشته شده بود، در این دوره حضور ندارد. زهرا نعمتی بدون شک مهم‌ترین چهره پاراتیروکمان و حتی در بعضی سال‌ها مهم‌ترین چهره ورزش ایران بود اما او تصمیم گرفت از این ورزش خداحافظی کند. غلامرضا رحیمی، علی سینا منشازاده، هادی نوری، سمیه رحیمی، فاطمه همتی و محمدرضا عرب عامری 6ملی‌پوش این رشته هستند و در کنار میلاد وزیری سرمربی تیم، مجید احمدی و هزار شمس به عنوان مربی برای افتخارآفرینی تلاش می‌کنند. تیم تقریباً باتجربه است و برای ششمین پاراتیروکمان پارالمپیک را تجربه می‌کند اما باید بدون زهرا نعمتی که سه دوره حضور در پارالمپیک را تجربه کرد= و سه مدال طلا و یک مدال نقره و یک مدال برنز به دست آورد باید دید تیم ایران با نبود نعمتی چطور کنار می‌آید.
 
بدون ستاره‌ها
تیم ملی پاراتکواندوی ایران در دوره قبل با یک طلا و یک نقره عملکرد خیره‌کننده‌ای داشت اما حالا در این دوره نه مهدی پوررهنما را دارد که مدال طلا گرفت و نه اصغر عزیزی که نقره برای ایران به ارمغان آورد. پوررهنما به شکل عجیبی و با اشتباه فدراسیون تکواندو و کمیته ملی پارالمپیک شانس سهمیه پارالمپیک را از دست داد. با این‌حال پاراتکواندو این دوره 5 نماینده دارد؛ مریم عبدالله‌پور و زهرا رحیمی در بخش بانوان و سعید صادقیان‌پور، حامد حق‌شناس و علیرضا بخت در بخش مردان که باید دید این پنج نفر می‌توانند به مدال برسند یا نه؟ دفاع از موفقیت دوره قبلی مهم‌ترین مأموریت این تیم است که باید از عهده آن به بهترین شکل ممکن برآید. صبح دیروز پاراتکواندوکاران وزن‌کشی کردند. طبق قرعه مریم عبدالله‌پور در وزن 47-کیلوگرم دور نخست استراحت دارد و سپس به دیدار برنده مبارزه کامرون و پرو می‌رود. زهرا رحیمی در وزن 52- کیلوگرم در مبارزه نخست به دیدار «شائو گیان» چینی می‌رود و در صورت برتری با «ماچادو» از برزیل برای صعود به نیمه‌نهایی پیکار می‌کند. فردا در روز دوم بازی‌ها، سعید صادقیان‌پور در اولین دیدار به مصاف «سالامون جگیری» از جزایر سلیمان می‌رود و در ادامه با «ناتان تورگواتو» از برزیل دیدار می‌کند. در روز پایانی مسابقات شنبه 10 شهریور دو نماینده دارد. علیرضا بخت، نفر سوم رده‌بندی در دور نخست استراحت دارد و در ادامه، به دیدار برنده دیدار مرحله نیمه‌نهایی مبارزه نمایندگان مراکش و قزاقستان می‌رود. حامد حق‌شناس نفر اول رده‌بندی پارالمپیک، در وزن 80+ کیلوگرم نیز بعد از یک دور استراحت به مصاف برنده مبارزه چین و دومینکن می‌رود. پاراتکواندو در دوره قبل با دو نماینده در بخش مردان یک طلا و یک نقره کسب کرد.

قوی‌ترین مرد ایران با پرتاب وزنه می‌آید
پارادوومیدانی ایران از فردا مسابقاتش را شروع می‌کند. حامد امیری یکی از بهترین پرتاب‌کننده‌های ایران در جهان و پارالمپیک است که در این دوره هم به دنبال مدال است. امیری مدال پرتاب نیزه، پرتاب وزنه و پرتاب دیسک را دارد و امیدوار است که اینجا در پرتاب وزنه بهترین عملکرد را داشته باشد. کنار او ظفر ذاکر هم در پرتاب وزنه مسابقه می‌دهد و پرستو حبیبی در پرتاب کلاب حضور دارد.
 
رقیه شجاعی به جای زهرا نعمتی
پاراتیراندازی ایران هم فردا مسابقاتش را با سیدمحمدرضا میرشفیعی در تپانچه ۱۰متر بادی مردان کلاس SH1 شروع می‌کند. رقیه شجاعی هم کنارش حضور دارد که مسابقاتش را در تفنگ بادی ایستاده ۱۰متر شروع می‌کند. رقیه شجاعی زندگی جالبی دارد، او تیراندازی را از پارالمپیک ریو شروع می‌کند.  زمانی که به دلیل قطع نخاع در خانه نشسته بود اما با دیدن رقابت‌های زهرا نعمتی در ریو، مادرش او را تشویق به ورزش می‌کند و حالا شجاعی در پاریس می‌خواهد جای خالی زهرا نعمتی را پر کند.
 
قهرمان وارد می‌شود
رشته‌های تیمی ایران هم از فردا مسابقات خود را شروع می‌کنند. گلبال ایران فردا در اولین مسابقه به مصاف فرانسه می‌رود. بعد از ظهر جمعه هم تیم ملی والیبال نشسته ایران مسابقات خود را آغاز می‌کند و در اولین مسابقه به مصاف اکراین می‌رود. ایران مدعی درجه یک قهرمانی است و حتماً می‌تواند در این دوره همانند دوره‌های قبل موفقیت‌های خود را تکرار کند.
 
نابغه‌ها به آب می‌زنند
سینا ضیغمی‌نژاد و شاهین ایزدیار دو شناگر ایران هم روز جمعه به آب می‌زنند. این دو در دو دوره گذشته بازی‌های پاراآسیایی چشم‌ها را با مدال‌های خود خیره کردند. حالا در ۱۰۰متر قورباغه به آب می‌زنند تا توانایی خود را در پارالمپیک هم نشان بدهند.

جستجو
آرشیو تاریخی