پاراتکواندوکاران در تلاش برای تکرار مدال‌ها

ملی‌پوشان پاراتکواندو می‌خواهند مثل دوره قبلی مدال‌های رنگارنگی از پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس برای ایران به ارمغان بیاورند. کاروان ورزشی ایران با نام فرزندان ایران با 65 ورزشکار در 10 رشته والیبال نشسته، پاراتکواندو، پارادوومیدانی، پاراتیراندازی، پاراتیراندازی با کمان، پاراکانو، گلبال، پاراشنا، پاراجودو و پاراوزنه‌برداری در پارالمپیک 2024 پاریس شرکت می‌کند؛ رویدادی که 4400 ورزشکار از کشورهای مختلف در آن حضور دارند.
 
دومین حضور پاراتکواندو
پاراتکواندو یکی از رشته‌های کاروان ایران دومین حضورش را در پارالمپیک تجربه می‌کند. همه کارشناسان انتظار دارند ملی‌پوشان حاضر در پاریس عملکرد خوبی داشته باشند و مثل دوره قبلی، مدال‌هایی برای کاروان ایران به ارمغان بیاورند.
 پنج ملی‌پوش در ترکیب تیم پاراتکواندو و حفظ سرمربیان
کاروان پنج نفره پاراتکواندو با ترکیب سعید صادقیان‌پور در وزن -63 کیلوگرم، علیرضا بخت در وزن -80کیلوگرم، حامد حق‌شناس در وزن +80کیلوگرم، مریم عبدالله‌پور در وزن -47 کیلوگرم و زهرا رحیمی در وزن -52کیلوگرم راهی پاریس شده است. پیام خانلرخانی و عاطفه کشاورز سرمربیان تیم‌های مردان و بانوان در این رویداد هستند. این دو مربی در دوره قبلی هم حضور داشتند.
 
نگاهی به تاریخچه پاراتکواندو
پاراتکواندو کارش را سال 2005 با رشته کیوورگی در ورزش معلولین آغاز کرد. اولین مسابقات جهانی آن، سال 2009 برگزار شد و پاراتکواندو در سال 2015 توسط کمیته بین‌المللی پارالمپیک به عنوان یک رشته پارالمپیکی شناخته شده و قرار است برای دومین‌بار حضور در پارالمپیک را تجربه کند.
پاراتکواندو سال 1388 در فدراسیون تکواندو استارت خورد و اولین دوره مسابقات قهرمانی کشور آن سال 95 برگزار شد.  اولین اعزام تیم ملی کشورمان به مسابقات برون‌مرزی یک سال بعد، با حضور در رقابت‌های منطقه‌ای کره جنوبی در سال 2017 صورت گرفت.
 
دو طلا و نقره در اولین حضور ایران
پاراتکواندوی ایران در دوره قبلی که اولین حضور این رشته محسوب می‌شد، با ترکیب 3 نفره در توکیو یک طلا و یک نقره گرفت. رایحه شهاب در وزن +58کیلوگرم در رده پنجم ایستاد، مهدی پوررهنما در وزن 75 کیلوگرم به مدال نقره دست یافت و اصغر عزیزی در وزن +75کیلوگرم صاحب مدال طلا شد.
جستجو
آرشیو تاریخی