در دفاع از خوان کارلوس و سبک بازی تیمش

بخشش، لازم نیست اعدامش کنید

محمدرضا رحیم پور
خبرنگار


پرسپولیس لیگ بیست و چهارم را با هدایت خوان کارلوس گاریدو آغاز کرده و در دو بازی اول مقابل تیم‌های ذوب‌آهن و تراکتور با تساوی متوقف شده است. این نتایج باعث شده که برخی از هواداران پرسپولیس و برخی کانال‌های هواداری این تیم در فضای مجازی شروع به انتقاد از این سرمربی کنند و آینده خوبی را برای پرسپولیس با گاریدو متصور نباشند.
  گاریدو به خوبی می‌دانست که اگر اولین بازی بزرگ فصل مقابل یکی از سه مدعی اصلی قهرمانی را ببازد، چه کار سختی در ادامه راه خواهد داشت و برای همین هم دست به تغییر سیستم زد و 4-4-2 همیشگی را با 4-2-3-1 تدافعی‌تر جایگزین کرد.
 به واسطه موفقیت‌های سال‌های اخیر، هواداران از تیم‌ بزرگ پرسپولیس، بازی تهاجمی و تماشاگر پسند و کسب پیروزی با گل‌های زیاد می‌خواهند اما پرسپولیس زیر تمام این فشارها و انتظارات کار درست را انجام داد. انتخاب درست گاریدو در ورزشگاه ملتهب حریف این بود که پرسپولیس نیمه اول برای گل نخوردن بازی کند و مرد ماتادور در پایان نیمه اول به خواسته خود رسید.
 با خروج علیپور از ترکیب پرسپولیس می‌توان فهمید که برنامه گاریدو این بود که در نیم ساعت آخر با تعویض‌هایی مثل علیپور، بعد از خسته شدن خط دفاع حریف روی ضدحملات به گل برتری احتمالی برسد.
 با اینکه پرسپولیس گل اول را هم دریافت کرد اما هرچه از زمان بازی می‌گذشت و به پایان نزدیک‌تر می‌شدیم، شرایط به نفع پرسپولیس عوض می‌شد. میهمان روحیه و اعتماد به نفس می‌گرفت و استرس توقع و فشار تماشاگر بر تیم میزبان مستولی می‌شد و همین موضوع باعث شد تا اسکوچیچ تیمش را تدافعی کند و دقیقاً گاریدو به خواست خودش رسید تا بازی را در لحظات پایانی مساوی کند.
 درست است تیم گاریدو چشم‌نواز بازی نکرد اما همه چیز برای پرسپولیس آنقدر هم تیره و تار نبود؛ شاگردان گاریدو با وجود ده نفره شدن، تا دقایق انتهایی تیم تراکتور را پرس می‌کردند و به هیچ عنوان نبود یک یار کمتر در این تیم مشهود نبود.
 پرسپولیس ده نفره به بازی بازگشت و همین موضوع نشان از بدنسازی سنگین و البته مفید ادریس ساسی(مربی بدنساز جدید پرسپولیس) دارد. در ادامه با بهبود روند تیمی و بازگشت بدن بازیکنان به شرایط بازی احتمالاً پرسپولیس بهتر از اینها هم خواهد شد.
 اگر منطقی به شرایط پرسپولیس نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که این انتقادات عجولانه و کمی غیرمنصفانه است. گاریدو در حالی سرمربی پرسپولیس شد که هیچ شناختی از پرسپولیس و فوتبال ایران نداشت.
 برانکو که سال‌ها در تیم امید و بزرگسالان ایران کار کرده بود هم در شروع لیگ پانزدهم نتایج بسیار بدی گرفت؛ کالدرون با شروعی ناامیدکننده تیمش را قهرمان نیم فصل کرد و حتی اوسمار ویرا هم که آخرین قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر را کسب کرد پیش از آن که سرمربی پرسپولیس شود یک فصل و نیم دستیار یحیی بود و در این مدت به شناخت بسیار خوبی از بازیکنان پرسپولیس رسیده بود.
 گاریدو در دو بازی اخیر هنوز نتوانسته ترکیب دلخواهش را پیدا کند و حتی خودش هم در نشست خبری بعد از دیدار ذوب‌آهن اعلام کرد که تعویض‌هایش اشتباه بوده، قطعاً با بیشتر شدن شناخت از ترکیب تیمش، مرد ماتادور می‌تواند روز‌های خوبی را برای پرسپولیس رقم بزند.

جستجو
آرشیو تاریخی