دو نگرانی درباره ستاره پرسپولیس در تبریز

بازی با پای راست و تردید برای خروج

بعد از بازی با تراکتور در تبریز که پرسپولیس بشدت تحت فشار بود و با وجود ده نفره شدن یک امتیاز از آن ورزشگاه بیرون آورد سیل تعریف و تمجید از الکسیس گندوز دروازه‌بان سرخ‌ها بالا گرفت.
گندوز در بازی نخست مقابل ذوب‌آهن در همان دقیقه یک گل خورد و بعد از آن هم چندان مورد آزمون قرار نگرفت چرا که مجبور به واکنشی نشد اما در تبریز ستاره تیمش بود.
الکسیس دقیقه 17 شوت هاشمی‌نژاد را بیرون زد هر چند شاید این توپ داخل چهارچوب نبود. دقیقه 30 با سانتر نادری و ضربه سر پوستونسکی، گندوز توپ را از زیر طاق دروازه‌اش بیرون انداخت که واکنش هوشمندانه‌ای بود.
اوج هنر او در نیمه اول واکنش دقیقه 41 با ارسال کرنر آلوز و ضربه سر عارف آقاسی بود که واکنش سریعی نشان داد و توپ را دفع کرد. آخرین واکنش او در نیمه اول مقابل شوت مهدی ترابی بود که چندان مطمئن نبود اما مانع از باز شدن دروازه‌اش شد.
در نیمه دوم گندوز در صحنه گل حریف نمی‌توانست کاری‌ از پیش ببرد و بیشتر این خط دفاع پرسپولیس بود که تقصیر داشت چون فریب آفسایدگیری خودش را خورد.
در دقیقه 72 گندوز یک دبل سیو فوق‌العاده را به نمایش گذاشت و مقابل شوت‌های ترابی و هاشم‌نژاد ایستادگی کرد. دقیقه 84 او بعد از لو رفتن توپ توسط فرشاد احمدزاده باز هم شوت پووستونسکی را دفع کرد و دقیقه سوم وقت‌های تلف شده یک بار دیگر با پاس مقابل ضربه بازیکن حریف ایستادگی کرد و گل نخورد تا با 8 واکنش بالاترین نمره را در میان هم‌تیمی‌هایش بگیرد و پرسپولیسی‌ها همین یک امتیاز را مدیون هنرنمایی گلر الجزایری – فرانسوی خود باشند.
گندوز در این مسابقه آنقدر خوب کار کرد که محبوب هواداران و پیشکسوتان شد تا جایی که یکی از بازیکنان سابق پرسپولیس گفته اگر بیرانوند در این شرایط قرار داشت 5 گل می‌خورد اما درباره این دروازه‌بان می‌توان چند نکته نگران‌کننده را هم مد نظر قرار داد.
واقعیت اینکه گندوز به عنوان یک دروازه بان چپ پا، پای راست قدرتمندی ندارد و به تبع آن بازی با پای او چندان جالب نیست و مدافعان مثل دوره بیرانوند نمی‌توانند به راحتی با دروازه بان خود کار کنند. مثال روشن درباره این مورد پاس به عقب دقیقه 13 گولسیانی بود که توپ روی پای راست گندوز آمد و این دروازه بان را به دردسر انداخت و البته پاس او به بازیکن حریف رسید.
گندوز در خروج‌ها هم چندان قدرتمند نیست و در یکی دو صحنه بازی با تراکتور در حالی که می‌توانست خروج کرده و به غائله خاتمه دهد از دروازه بیرون نیامد و همه چیز را به مدافعان سپرد. در صحنه گل حریف هم او هیچ خروجی نکرد و با اینکه مدافعان مقصر بودند روی خط دروازه منتظر ماند.
گندوز همچنین با وجود واکنش‌های بسیار موفق اما تقریباً تمام توپ‌هایی که به سمت دروازه او شلیک شده بود را دفع کرد و نشان داد اهل جمع کردن توپ نیست تا با توجه به قضاوت از فیلم بازی‌های قبلی او و اینکه می‌گفتند دروازه بان دو ضربگیری است این مهم فعلاً درباره‌اش مصداق داشته باشد.
در مجموع می‌توان گفت الکسیس گندوز دروازه‌بانی است که واکنش‌های فردی خوبی دارد و از این حیث حتی در یک مسابقه مهم می‌تواند ستاره تیمش لقب بگیرد اما به صورت کلی دروازه‌بان کاملی نیست و در برخی آیتم‌ها مثل بازی با پا و خروج ضعف دارد که باید دید در دیدارهای آینده چه شرایطی خواهد داشت.
جستجو
آرشیو تاریخی