مسابقه قانون گریزی مدیران فوتبال

جواد رستم‌زاده
روزنامه‌نگار

اظهارات مهدی تاج درباره مشکل ورزشگاه‌ها، اتفاقات حاشیه‌ای هفته نخست رقابت‌های لیگ برتر، احضار مدافع استقلال به واسطه تتو جنجالی به کمیته اخلاق و رأی پرونده جنجالی شکایت پرسپولیس از بیرانوند یک بار دیگر ثابت کرد رئیس فدراسیون اعتقادی به مدیریت ضعیف در سطح فدراسیون فوتبال ندارد به همین علت اعتقاد دارد باید به همه موضوعات رسیدگی شود اما نه با جار و جنجال.
 ولی باید به رئیس فدراسیون گوشزد کرد که این سبک و سیاق مدیریتی مشکلات عدیده فوتبال ایران را برطرف نخواهد کرد، رسیدگی به جنجال‌های اخیر شاید در فضایی آرام ممکن باشد اما برخی اوقات نظم و دیسیپلین حکم می‌کند که مدیر با قاطعیت رفتار کند و نهایت سختگیری را برای جلوگیری از بی‌نظمی و بی‌قانونی به کار گیرد.
 اگر خیلی وقت پیش مهدی تاج و همکارانش در هیأت رئیسه تدبیری برای حکمفرما شدن اخلاق در فوتبال ایران می‌اندیشیدند امروز بدن بازیکنان لیگ برتری مثل دفترچه نقاشی کودکان خردسال نبود، اما عدم آینده‌نگری و تدبیر مناسب سبب شد امروز نیمی از بازیکنان دهه هفتادی انواع و اقسام طرح‌های مختلف را روی بدن خود تتو کنند تا سری میان سرها در بیاروند در حالی که اگر از منظر فرهنگی رفتار و عملکرد تأثیرگذاری داشتیم هرگز چنین اتفاقی رخ نمی‌داد. با این وجود آقای رئیس ادعا می‌کند بایستی ریشه‌یابی شود که چرا بازیکنان ما به اینجا رسیدند.
 وقتی تمام فکر و ذهن مدیران، مسئولان و تصمیم سازان فوتبال ایران به ظاهرسازی و نگارش قوانین بدون پشتوانه ختم می‌شود بروز چنین اتفاقاتی کاملاً طبیعی است، اگر مدیران فوتبال ایران چه در فدراسیون فوتبال چه در ساختار باشگاه‌ها خود به قانون احترام می‌گذاشتند هیچ بازیکنی به خود جرأت نمی‌داد از اصول و قواعد به راحتی عبور کند اما وقتی بزرگترها با وجود منع قانونی کوچکترین اهمیتی برای قوانین جاری فوتبال قائل نمی‌شوند چه توقعی است که فوتبالیست کم سن و سال و جویای نام لیگ ایران از قوانین و آیین‌نامه انضباطی پیروی کند.
برای اثبات این معادله کافیست به نحوه گفتار مدیران عامل باشگاه‌های مدعی لیگ برتری دقت کنید، آنها علی‌رغم ژست قانونمداری و تکرار شعار پرطمطراق احترام به قانون، خود در صف نخست قانون‌شکنان قرار گرفتند و به انواع و اقسام مختلف قوانین جاری فوتبال را دور می‌زنند و ترجیح می‌دهند با بی‌قانونی به منافع مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند. شیوه گردن‌کلفتی مدرن برخی مدیران تا به اندازه‌ای پیش رفته که با اعتماد به نفسی مثال‌زدنی در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها از رفتار خود دفاع می‌کنند در حالی که اگر سازوکار قانونی در فوتبال ایران حاکم بود، مجریان قانون و مدیران فدراسیون فوتبال بدون درنگ آنها را با محرومیت‌های طولانی مدت مواجه می‌کردند تا دیگر کسی به این ترتیب در برابر اجرای عدالت گروکشی نکند.

جستجو
آرشیو تاریخی