صفحات
  • صفحه اول
  • فوتبال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و سی - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و سی - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۴

منچسترسیتی، گواردیولا و ارلینگ هالند، مثلث ترسناک لیگ برتر

آشفته و نگران‌کننده مثل چلسی

تابستان 2021، چلسی در فینال لیگ قهرمانان اروپا منچسترسیتی را شکست داد. آبی‌ها در مسیر درست قرار گرفته بودند؛ با تیمی که پر از ستاره‌های محصول آکادمی باشگاه بود، توانستند برای دومین بار قهرمان اروپا شوند. سیتی اما هنوز در حسرت فتح قاره بود.
کمی بیشتر از سه سال گذشته و فاصله دو تیم نمی‌تواند بیشتر از این باشد. سیتی تیمی بدون رقیب در لیگ برتر انگلیس شده و سال گذشته قهرمانی اروپا را هم به دست آورده در حالی که چلسی با آمدن مالکان جدید که بزرگترین ولخرجی تاریخ فوتبال را در این تیم به راه انداخته، مایه مضحکه است علاوه بر اینکه استعدادهای محبوب آکادمی جای خود را به ستاره‌های گرانقیمت و بی‌خاصیت داده‌اند. برای همین باخت 2 بر صفر چلسی در بازی خانگی برابر سیتی در نخستین دیدار فصل جدید لیگ برتر جای تعجب ندارد.
 
مدیریت عالی
شاید بهترین زمان برای بازی با سیتی، هفته اول باشد. چهار تا از بزرگترین ستاره‌های قهرمان انگلیس، رودری، فیل فودن، کایل واکر و جان استونز به خاطر رسیدن به فینال یورو 2024 در ترکیب اصلی نبودند و پپ گواردیولا مجبور به انتخاب این نفرات شد.
با وجود این تیمش هرگز در طول بازی مجبور به استفاده از دنده دو نشد و به آسانی به پیروزی رسید. به جز چینش اشتباه ژرمی دوکو و ساوینیو در 15 دقیقه ابتدایی، گواردیولا تیمش را عالی مدیریت کرد. اگر سیتی در اولین بازی آن هم با چند غایب بزرگ اینطور است، وقتی ریتم بگیرد چه می‌شود. رقبای سیتی در کورس قهرمانی از آنچه در غرب لندن دیدند، لذت نبردند.
 
دردسر بزرگ
انزو مارسکا قبلاً زیر نظر گواردیولا کار کرده و باید برای این بازی خوب آماده می‌شد اما مربی ایتالیایی که در نخستین بازی رسمی‌اش در نیمکت چلسی از حمایت فوق‌العاده هواداران برخوردار بود، عملکرد خوبی نداشت به خصوص در نیمه اول. چلسی در نیمه دوم کمی بهتر شد اما سیتی این تیم را به بازی گرفته بود. مارسکا در وضعیت ناخوشایندی قرار گرفته، مهره‌ها کارایی لازم را ندارند و این دردسر دو سال و نیم اخیر چلسی است. ضعف بازی‌های پیش فصل هم علاوه بر نشان دادن کاستی‌ها به خودباوری تیم ضربه زد. بازی‌های بعدی آسان‌ترند اما جو تیم امیدوارکننده نیست.
 
هالند توقف‌ناپذیر
این صدمین بازی ارلینگ هالند برای منچسترسیتی و آغاز سومین فصلش در این تیم بود. تأسفبار برای همه رقبا، به نظر می‌رسد دوباره قرار است در صدر جدول گلزنان قرار بگیرد. این بازی همیشگی هالند بود، اگرچه در جریان کلی بازی درگیر نبود اما همواره مدافعان میانی حریف را آزار می‌دهد و وقتش که برسد، با تلفیق قدرت و دقت توپ را به تور می‌چسباند. این نروژی نود و یکمین گل خود را برای سیتی زد- او 15 پاس گل هم داده- و به قول خودش از روبرت سانچس که فصل قبل ناکامش کرده بود، انتقام گرفت. دروازه‌بان اسپانیایی البته نگذاشت هالند برای سومین فصل متوالی در بازی اول دبل کند اما برنده دو کفش طلا فرصت کافی برای اضافه کردن به آمارش دارد که از بازی هفته بعد با ایپسویچ در اتحاد شروع می‌شود.
 
ناامیدکننده‌ترین
چلسی بازیکنان زیادی داشت که در حد خودشان نبودند. نیکلاس جکسون بیش از یک بار موقعیت خراب کرد، کریستوفر انکونکو نتوانست روند خوب پیش فصل را ادامه دهد و سانچس با توپ زیر پایش شکننده بود اما شاید از همه ناامیدکننده‌تر انزو فرناندس بود. با وجود مشکلاتش در پیش فصل، در غیاب ریس جیمز بازوبند کاپیتانی به او داده شد اما خبری از رهبری تیم نبود. اولین لمس توپش هدر رفت، فردی پرس می‌کرد نه در قالب یک ساختار و اثرگذاری‌اش خیلی جزئی بود. بازیکن تیم ملی آرژانتین مدعی بود در نیمه اول باید دو پنالتی برایش می‌گرفتند اما در هر دو بار خودش را زمین انداخت بعد از آنکه توپ را لو داد. هواداران چلسی انتظار داشتند بازیکن 107 میلیون پوندی در دومین فصل کاملش در ترکیب چلسی به ثبات رسیده باشد اما اینطور نبود.
 
لبخند تلخ
رحیم استرلینگ حتی روی نیمکت هم قرار نگرفت و در این چند روز به او و بیانیه‌اش دراین باره پرداخته می‌شود اما قطعاً او با لبخندی تلخ این بازی را تماشا کرده است. در بازی آخر دو تیم در لیگ، استرلینگ در اتحاد گل زد و چلسی با بازی مبتنی بر ضدحمله‌اش با شایستگی از میزبان امتیاز گرفت. معلوم نیست او می‌توانست به قدرت هجومی تیمش کمک کند یا نه اما نبودنش در این بازی به نفعش شد. او دو سال بد را در چلسی سپری کرده که به خط خوردنش از ترکیب انگلیس در یورو 2024 منجر شد. شاید در روزهای آخر فرصت نقل و انتقالات جایی برای خودش پیدا کند اما مارسکا احتمالاً حسرت می‌خورد از اینکه به یکی از بهترین بازیکنان دهه اخیر لیگ برتر فرصت دیگری برای درخشش نداده است.
 
در حسرت ثبات
تاد بولی در میان تماشاگران بود و شمه دیگری دید از اینکه ریختن پول راه‌حل همه مشکلات در فوتبال مدرن نیست.
مالک چلسی در تلاش است ثبات را به تیمش برگرداند و شاید بتواند از روی دست سیتی نگاه کند. سیتی یکی از ثروتمندترین تیم‌های جهان است که می‌تواند هر بازیکنی را بخرد اما وقتی گرد و غبار خریدن تیم از سوی مالکان اماراتی فرو نشست، ساختن تیمی را شروع کردند که بتواند هر سال در انگلیس و اروپا بر رقبا مسلط شود. آنها مدیرانی را جذب کردند که سابقه کار با گواردیولا را داشتند و فضا را قبل از آمدن مربی کاتالان آماده کردند، به ندرت برای بازیکنان پول زیادی دادند و در عوض کسانی را جست‌و‌جو کردند که گواردیولا بتواند ستاره‌های جهانی‌شان کند. در این یک دهه تنها هالند بود که وقتی به سیتی آمد، ستاره‌ای جهانی بود. چلسی اما زیر نظر بولی تنها خرج کرده است در حالی که مالکیت تیم نظری درباره ساختن یک مجموع کاربردی ندارد. بولی پنج دقیقه قبل از پایان یعنی بعد از گل ماتئو کوواچیچ صندلی‌اش را ترک کرد و حالا باید خودش را برای انتقادات زیادی آماده کند. اوضاع چلسی با او خوب
نیست.
جستجو
آرشیو تاریخی