علیپور جایزه‌اش را به خیریه می‌دهد

ساموئل واتسون: می‌خواهم فارسی یاد بگیرم

رضا علیپور سنگنورد المپیکی ایران که بعد از حضور در المپیک پاریس با استقبال شدیدی روبه‌رو شد و صفحه اینستاگرام‌اش رشد عجیب و غریبی داشت و نزدیک به یک و نیم میلیون نفر رسید، در اقدامی جالب گوشی تلفن همراهی که در مسابقات المپیک دریافت کرده بود را برای انجام کار خیر به حراج گذاشت. در مسابقات المپیک، یک تلفن همراه سامسونگ مدل
 SAMSUNG GALAXY Z FLIP با نماد المپیک به المپیکی‌ها اهدا شد که او با انتشار یک استوری این تلفن همراه را برای فروش گذاشت و اعلام کرد که درآمد حاصل از فروش این موبایل صرف کار خیر خواهد شد. او این تلفن همراه را بالای 200 میلیون تومان و بالاتر از قیمت واقعی به دلیل آرم المپیک و ارزش معنوی که دارد به صورت مزایده برای فروش گذاشته تا مبلغ بالاتری برای انجام کار خیر اختصاص دهد. اما خبرها درباره علیپور، تنها به مزایده تلفن همراهش منتهی نمی‌شود چرا که ساموئل واتسون، سنگنورد امریکایی، صحبت‌های جالبی را درباره علیپور مطرح کرده است.
او که در دیدار رده‌بندی سنگنوردی سرعتی المپیک با اختلافی بسیار کم برد اما به علیپور ادای احترام کرد و پستی که درباره او در اینستاگرام منتشر کرد، توجه زیادی را به همراه داشت، درباره استوری دوزبانه فارسی-انگلیسی در اینستاگرام به ورزش سه گفت: «این قطعاً اهمیت زیادی برای من داشت. من در آن تنها گفتم که او ستاره ایران و ستاره سنگنوردی برای من است و بعد از آن حجم زیادی از حمایت از طرف ایرانی‌ها به سمت من سرازیر شد. واضح است که همه انگلیسی صحبت نمی‌کنند، بنابراین من آن قسمت از متن را ترجمه کردم و یک پیام تشکر هم در استوری و هم در کامنت سنجاق شده زیر آن پُست قرار دادم. دیدن کامنت‌های زیادی که تنها پرچم ایران بودند و بعضی پرچم امریکای ما، برای کشوری که روابط ژئوپلتیک دشواری دارند، دانستن اینکه مردم از طریق ورزش کنار هم هستند، واقعاً اهمیت زیادی داشت.»
واتسون درباره اینکه در پستش از علیپور به عنوان یکی از قهرمانان دوران کودکی‌اش یاد کرده، توضیح داد: «اولین‌باری که مسابقه او را دیدم، سال 2017 بود که رکورد جهان را با زمان 5.48 در چین شکست و این مسابقه واقعاً باعث شد تا من به آینده سنگنوردی سرعتی فکر کنم.»
او به این سؤال که با توجه به افزایش تعداد هواداران ایرانی‌اش، دوست دارد فارسی یاد بگیرد، چنین واکنشی داشت: «برای یادگیری فارسی قطعاً باید خیلی تلاش کنم. من فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی و باهاسا (زبان اندونزیایی) یاد گرفته‌ام که از الفبای انگلیسی-لاتین استفاده می‌کنند، بنابراین یادگیری آنها بیشتر در مورد نحوه تلفظ و کلمات بوده است. دوست دارم زبان‌های عربی، فارسی یا چینی یاد بگیرم اما فکر می‌کنم شاید باید فردی ایرانی-امریکایی پیدا کنم تا ابتدا موارد پایه‌ای و چند عبارت را به من آموزش بدهد و سپس الفبا را یاد بگیرم و به عنوان یک انگلیسی زبان، خیلی دشوار است اما در طولانی‌مدت، فکر می‌کنم که در نهایت فارسی صحبت خواهم کرد.»
جستجو
آرشیو تاریخی