آیا صبح دولت مربی رکوردشکن کروات خواهد دمید؟

انتقام به سبک دراگان

وصال روحانـی
خبرنگار


برد 0-2 تراکتور مقابل مس رفسنجان در هفته اول لیگ بیست و چهارم، افرادی را که معتقدند دراگان اسکوچیچ با پذیرش پیشنهاد سرمربیگری این تیم آمده تا با قهرمانی به فدراسیون ثابت کند او را نامنصفانه از رهبری تیم ملی ایران خلع کردند، در نگرش خود راسخ‌تر کرد و انتقام او را از برکنارکنندگانش ظاهراً محتمل‌تر ساخت اما مسائلی در تأیید و نکاتی دیگر در رد این نوع نگاه جلب نظر می‌کند.
نگاه مثبت بر این پایه استوار است که پرشورها، با جذب بازیکنانی مثل مهدی ترابی و علیرضا بیرانوند و حفظ 70درصد نفرات قبلی‌‌شان تیم واقعاً باکیفیتی ساخته‌اند و سرمربی نام آشنای کروات، اسلحه‌های کارسازی در اختیار دارد و از قضا ترابی و اسماعیلی‌فر دو گل دیدار با مس رفسنجان را پایه‌گذاری کردند. نگاه منفی و البته واقع‌بینانه هم حاکی از آن است که فقط براساس نتیجه یک مسابقه نباید به هیچ تیمی نمره قبولی یا مردودی داد و باید هر تیم هفت یا هشت مسابقه برگزار کند تا مشخص شود چه کاره است.
در این میان، دو نکته مهم دیگر فراموش نشود. یکی اینکه برکناری اسکوچیچ از هدایت یوزها، واقعاً یک ظلم بزرگ به او بود و مردی را از تیم ملی دور کرد که رکورد خیره‌کننده کسب 15 برد در 18 دیدار و ثبت سریع‌ترین صعود در تاریخ فوتبال ما به مرحله نهایی جام‌های جهانی 2022 قطر را برجای نهاده بود و مهدی تاج که آن تصمیم سراسر غلط را گرفت و کارلوس کی‌روش تمام شده را جانشین اسکوچیچ کرد، با آن کار تیم ملی را ویران کرد و عملاً باعث شکست‌هایی شد که در جام جهانی بیست و دوم به نام ایران ثبت شد.
اما نکته دومی هم درباره بازگشت مجدد اسکوچیچ وجود دارد که می‌تواند ناقض کل مسائلی باشد که پیش‌تر آوردیم و حساب و کتاب‌های او و امیدهای تراکتور و هوادارانش را در راه کسب موفقیتی بزرگ باطل کند. آن نکته وجود شخص محمدرضا زنوزی در مقام مالک و تصمیم‌گیرنده اول در باشگاه تراکتور است. او در اقدامات خود در ارتباط با تراکتور و انتصاب‌هایش در این تیم چنان کم‌ثبات و کم‌حوصله و متغیرالاحوال است که کافی است پرشورها در سه-چهار بازی بعدی خود بد نتیجه بگیرند و در آن صورت زنوزی اسکوچیچ را خلع و او را وردست خیل مربیانی خواهد فرستاد که در چهار-پنج سال اخیر برکنار کرده که کمتر از 20نفر نیستند. بنابراین باید صبر کرد و دید که صبح دولت اسکوچیچ در تبریز کی دمیدن خواهد گرفت و آیا رقبا و البته آقای زنوزی اصولاً اجازه این دمیدن را به وی و تیم البته مستعد و پرمهره وی خواهند داد یا خیر.

جستجو
آرشیو تاریخی