صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و بیست و شش - ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و بیست و شش - ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۴

یوونتوس پرتغییر زیر نظر تیاگو موتا

تحول در تورین

به سختی می‌توان تابستانی را به یاد آورد که یوونتوس این همه تغییر داشته. ماسیمیلیانو آلگری در پایان دومین دوره کاری‌اش و البته نه بدون جنجال از تیم جدا شده و به جایش یکی از جذاب‌ترین مربی‌های درحال رشد یعنی تیاگو موتا روی نیمکت بیانکونری نشسته است. خیلی از بازیکنان آکادمی یووه به فروش رسیده‌اند، ماتیاس سوله به رم و دین هویسن به همراه ساموئل ایلینگ جونیور و انزو بارنچئا راه انگلیس را در پیش گرفته‌اند. کایو ژرژ را به کروزیرو داده‌اند و انتقال مویزه کین به فیورنتینا دائمی شده است. آدرین ربیو رهبر خط میانی در فصل قبل بود و حتی او بدون تیم است، ماجرای انتقال فدریکو کیزا باعث شده از تیم بیرون بماند.
بیانکونری در حرکت رو به جلو هم سرعت داشته، داگلاس لوئیز را آورده تا وزنش در وسط زمین بیشتر شود. همتای او، خفرن تورام به استحکام مقابل خط دفاعی کمک می‌کند، خوان کابال از سمت چپ به تیم کمک می‌کند و میکله دی گرگوریو از مونتزا قرض گرفته شده و چهره جدیدی در دروازه محسوب می‌شود. با توجه به اینکه تیون کوپماینرز احتمالاً تا پایان فصل نقل و انتقالات اضافه می‌شود، تنها سمت راست خط حمله به انرژی جدید نیاز دارد و البته باید فکری برای جانشینی مدافعان میانی کرد.
مدیر ورزشی، کریستیانو جونتولی تقریباً خبر جذب نیکلاس گونزالس از فیورنتینا و پیره کالولو از میلان را تأیید کرده، تجربه زیادی به تیم اضافه می‌شود، این دو روی هم بیش از 200 بازی در تیم‌های ایتالیایی انجام داده‌اند و البته بهترین سال‌های بازی این دو مانده است. اما این دو فقط به خاطر خوشحال کردن و جلب رضایت هواداران نیامده‌اند بلکه دقیقاً همان ویژگی‌هایی را دارند که سبک خاص بازی موتا می‌خواهد، یعنی همان موتابال!
برای اینکه دقیقاً بدانیم مربی ایتالیایی متولد برزیل از این دو چگونه استفاده می‌کند، باید سابقه‌اش در بولونیا را بررسی کنیم. در این تیم، ریکاردو اورسولینی دو فصل را با موتا کار کرد که بهترین فصل‌های حرفه‌اش بود. او همیشه بال خطرناکی بوده اما تغییر تاکتیکی هوشمندانه موتا پتانسیل واقعی این بازیکن 27ساله را آزاد کرد و توانست با سرعت و هوش بالایش اثرگذار باشد. گونزالس هم اگر چنین فضایی را در اختیار داشته باشد، بی‌رحم است. با آنکه در فیورنتینا ملزم بود به عقب برگردد با 12 گل بهترین گلزن بنفش‌ها بود و در 23 درصد کل گل‌های فیورنتینا در لیگ نقش داشت.
اگر گونزالس به سبک زیرکزی بولونیا به عنوان مهاجم کاذب به عقب برگردد و بازیکنان هجومی دیگر اوورلپ کنند یا بی‌حرکت باشند، حمله یوونتوس شکل جدیدی به خود می‌گیرد. او همچنین می‌تواند دوشان ولاهوویچ را تغذیه کند ضمن اینکه کوپماینرز هم پشت سرشان حمایت می‌کند. کالولو هم ویژگی‌های متفاوتی در جمع مدافعان میانی موتا ایجاد می‌کند. او که متخصص تکل‌های لحظه آخری است، می‌تواند خط دفاع را جلوتر ببرد. در زمان مالکیت توپ هم شوت‌های از راه دورش خطرناک است که سه بار فصل قبل ثابت شد. فروش او را خیلی از هواداران میلان نپسندیدند اما بعضی گفتند درتمام دورانش در میلان تنها یک نیم فصل قوی داشته. هر چه باشد این انتقال ریسک بالایی ندارد چون کمتر از 20 میلیون یورو برای او هزینه شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی