صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و بیست و شش - ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و بیست و شش - ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۴

به بهانه شروع لیگ برتر با نبرد منچستریونایتد – فولام

علاقه جنون‌آمیز «تن‌هاخ» به بازیکنانی با طعم هلند

تلاش مربی‌های جدید برای آوردن آدم‌های مورد اعتماد به باشگاه جدید به قدمت فوتبال است اما اریک تن‌هاخ در منچستریونایتد، این تلاش را وارد فاز تازه‌ای کرده است. تاکتیسین هلندی علاقه خاصی به بازیکنانی دارد که با آنها کار کرده، به‌خصوص در آژاکس که بیشترین موفقیت‌های دوران حرفه‌ای خود را در آنجا به دست آورده. اگر نتواند، بازیکنانی از کشورش را می‌آورد یا کسانی که تجربه بازی در هلند را داشته‌اند. دو تا از شاگردان او، لیساندرو مارتینس و آنتونی در نخستین تابستانش در یونایتد آمدند. باشگاه برای جذب فرانکی دیونگ انرژی زیادی گذاشت و در نهایت ناکام شد، او پدیده آژاکس بزرگ تن‌هاخ بود. بعد تایرل مالاسیا و کریستین اریکسن آمدند که هیچ کدام با تن‌هاخ کار نکرده بودند اما سابقه بازی در هلند داشتند. ژانویه بعد، ووت وخهورست به صورت قرضی آمد.
تابستان بعد دروازه‌بان سابق آژاکس، آندره اونانا آمد و میسون ماونت که یک فصل برای ویتس بازی کرده بود. علاقه تن‌هاخ به بازیکنان با طعم هلند جوک روز شده بود.
حالا در تابستان سوم یاشوا زیرکزی، مهاجم هلند به شیاطین سرخ اضافه شده و حالا هم که نوبت دو بازیکن از بایرن مونیخ است، ماتیس دلیخت و نصیر مزروعی که هر دو در آژاکس با تن‌هاخ کار کرده‌اند. دو مربی هلندی، رود فان نیستلروی و رنه هاکه هم به کادر فنی تن‌هاخ ملحق شده‌اند.
این دیگر جوک نیست و او در فصل سوم کار در اولدترافورد باید تیم را به لیگ قهرمانان و جمع بهترین‌های اروپا برگرداند، دیگر بهانه‌ای ندارد.
 
اعداد دروغ نمی‌گویند
تن‌هاخ چند هفته قبل با لبخند و مؤدبانه گفت آوردن بازیکنان هلندی یا شاغل در لیگ این کشور اتفاقی است: «کاسمیرو در اردیویزه بازی کرده؟ اریکسن 10 سال قبل آنجا بوده، آمدن ماونت به سابقه‌اش در هلند ربطی نداشت. اگر از آژاکس بازیکن آورده‌ام به سابقه این تیم نگاه کنید، بازیکنان طراز اول بسیار زیادی به بهترین تیم‌های جهان داده.» اما اعداد دروغ نمی‌گویند، از 20 بازیکنی که او خریده، قرضی یا دائم، پنج تا برایش در آژاکس بازی کرده‌اند. سفیان امراباط هم در اوترخت شاگرد او بود، چهار تا هلندی هستند و در مجموع 10 تا در لیگ هلند بازی کرده‌اند.
آژاکس تن‌هاخ که در سال 2019 تا نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان رفت پر از استعداد بود، همان تابستان دیونگ به بارسا رفت، دلیخت به یوونتوس. یک سال بعد دونی فان‌دبیک به یونایتد رفت و حکیم زیاش به چلسی.
یونایتد 250 میلیون پوند برای بازیکنان آژاکس داده و برای یک فصل قرضی امراباط 5/8 میلیون پوند پرداخته بنابراین بخش قابل توجهی از 570 میلیون پوندی که یونایتد زیر نظر تن‌هاخ خرج کرده، برای بازیکنانی بوده که با او کار کرده‌اند.
 
علامت‌های سؤال
دلیخت و مزروعی احتمالاً به یونایتد کمک می‌کنند و مبلغ انتقالشان هم منطقی است اما درباره هر دو علامت سؤال‌هایی وجود دارد. دلیخت دوران سختی در یوونتوس داشت به‌خصوص با توجه به اینکه 85 میلیون یورو روی دست بانوی پیر خرج گذاشت. در فصل اول اشتباهات فردی زیادی داشت و جایش را به مریح دمیرال داد تا اینکه بازیکن تیم ملی ترکیه مصدوم شد. یوونتوس آن فصل قهرمان شد اما دو فصل بعد چهارم شدند. یوونتوس در نهایت در سال 2022 راضی به ضرر شد و با 67 میلیون یورو او را به بایرن مونیخ فروخت.
دلیخت در فصل اول کارش در بایرن ثابت بود و سومین جام قهرمانی دوران فوتبالش را گرفت اما بایرن احساس کرد دفاع به تقویت نیاز دارد و کیم مین جائه را در تابستان 2023 خرید. در ژانویه هم اریک دایر را اضافه کردند و نتیجه این شد که دلیخت در کمتر از نیمی از بازی‌های بایرن در ترکیب اصلی بود. بایرن هم به ضرر راضی شد تا از دلیخت خلاص شود.
مزروعی هم آمار مصدومیت نگران‌کننده‌ای دارد، در دو سال حضور در بایرن، 10 بار با مصدومیت، تعدادی بازی را از دست داده ازجمله دو ماه آغازین سال 2023 به خاطر ناراحتی قلبی. از 68 بازی در بوندس‌لیگا تنها در 26 مسابقه در ترکیب اصلی قرار داشت و در هشت تا هم جانشین بود.
 
مارتینس و آنتونی
لیساندرو مارتینس بهترین بازیکنی است که از آمستردام به منچستر آمده تا با تن‌هاخ کار کند. بهترین مدافع یونایتد اگر نگوییم بهترین بازیکن این تیم با درصد بالای صحت پاس و با شخصیتی که به همین اندازه مهم است. در دوران مصدومیت فصل قبل، هماهنگی و اتحاد لازم در تیم وجود نداشت. در آن دوره، یونایتد بازی‌های زیادی را باخت و وقتی برای فینال جام حذفی برگشت، یونایتد بهترین بازی فصلش را انجام داد و تنها تیم تقریباً شش ماه قبلش شد که منچسترسیتی را شکست می‌داد.
اونانا اما فصل اول پرماجرایی داشت و اشتباهات او به حذف زودهنگام یونایتد از لیگ قهرمانان انجامید؛ تا جایی که خیلی از هواداران، این کامرونی را بهتر از داوید دخئا نمی‌دانستند.
آنتونی که 86 میلیون پوند برای یونایتد خرج برداشت، شاید بدترین خرید تاریخ لیگ برتر باشد. این برزیلی که تن‌هاخ برای جذبش، یونایتد را تحت فشار گذاشت، در کل هشت گل در لیگ برتر زده و فصل قبل یک گل و یک پاس گل به نامش ثبت شد.
 
 وقت ثمردهی
بعضی مثل مارکو فان باستن از تن‌هاخ دفاع کرده‌اند که خرید بازیکنان به عهده مدیر ورزشی یا مدیر فنی است و جان مورتاف کارش را به درستی انجام نداده. با تغییر مالکیت باشگاه، این رویه هم عوض شد و سرجیم راتکلیف به قول خودش بهترین‌ها را آورد. با وجود آمدن دن اشورث، جیسون ویلکاکس و عمر برادا مثل اینکه تن‌هاخ همچنان حرف آخر را در نقل و انتقالات می‌زند. جذب دلیخت و مزروعی هم خیلی شبیه آمدن بازیکنانی است که تن‌هاخ باشگاه را تحت فشار گذاشته و بعید است کار اشورث و ویلکاکس باشد.
البته مربی یونایتد هر که را می‌خواسته به دست نیاورده، او مصمم به جذب دیونگ بود و خیلی علاقه داشت تابستان گذشته هری کین را بیاورد اما بیشتر بازیکنانی که می‌خواسته، آورده و حالا زمان خوبی برای شروع ثمردهی است. تن‌هاخ خوش‌شانس بود که در این تابستان شغلش را از دست نداد بعد از آنکه بدترین عملکرد تاریخ تیم در لیگ قهرمانان رقم خورد و حذفی زودهنگام از لیگ قهرمانان داشتند. برگ برنده‌اش قهرمانی جام حذفی بود چون یونایتد بعد از شش سال بدون جام، هر دوفصل با او طعم قهرمانی را چشید. اما برای بلندمدت باید موفقیتی فراتر از جام‌های حذفی داخلی داشته باشد. باید تیمش مدعی قهرمانی باشد و در کنار سیتی، لیورپول و آرسنال قابل احترام باشد. تن‌هاخ به این نتیجه رسیده با بازیکنان سابق آژاکس به خواسته‌اش می‌رسد؛ بهتر است برسد وگرنه سال سوم کار در یونایتد را به پایان نخواهد رساند.
جستجو
آرشیو تاریخی