لیگ قهرمانان و اهمیت حضور خارجی‌های باکیفیت

پرسپولیس دنبال سهمیه ششم

محمد قراگزلو
خبرنگار

مجادله پرسپولیس با سازمان لیگ تنها چند ساعت طول کشید. یکشنبه شب باشگاه پرسپولیس توپ را در زمین سازمان لیگ انداخت، سازمان لیگ صبح جواب داد، پرسپولیس خیلی سریع موضع گرفت و البته واکنش دبیر سازمان لیگ هم جالب بود. برآیند این مجادله چند ساعته عقب‌نشینی سازمان لیگ بود و یک سهمیه پرسپولیس برگشت. این یعنی که پرسپولیس علاوه بر چهار بازیکن خارجی فعلی‌اش می‌تواند یک بازیکن خارجی دیگر هم جذب کند.
اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود چرا که پرسپولیس می‌خواهد شش بازیکن خارجی داشته باشد. در عین حال دبیر سازمان لیگ هم گفته مورد سوخته دیگر سهمیه پرسپولیس هم در حال بررسی است.
نمی‌دانم اعتراض ده‌بندی باشگاه پرسپولیس و بازتاب آن در رسانه‌ها بود یا حضور رضا درویش در سازمان لیگ و تعامل با کشوری‌فرد اما هر چیزی بود در نهایت پرسپولیس فعلاً از این مجادله سربلند بیرون آمده و می‌تواند پروژه جذب مدافع چپ خارجی را پیش ببرد.
با جذب یک مدافع چپ خارجی دیگر جای عبدالکریم حسن ظاهراً اسکواد پرسپولیس کامل خواهد شد اما این شاید تنها برای رقابت در سطح لیگ برتر کافی باشد کما اینکه تعداد خارجی‌های جدید برخی مدعیان دیگر از پرسپولیس بیشتر است.
موضوع وقتی حساس‌تر می‌شود که یادمان می‌آید امسال پرسپولیس در لیگ نخبگان آسیا شرکت خواهد کرد. لیگی که هر تیم می‌تواند به هر اندازه که دلش می‌خواهد بازیکن خارجی در ترکیب داشته باشد. این قانون البته راه موفقیت تیم‌های متمول عربستانی را باز و ساده‌تر می‌کند و رقابت با آنها را بسیار دشوارتر پس لازم است پرسپولیس هم تا جایی که می‌تواند به ابزار بیشتر برای بالا بردن شانس موفقیتش دسترسی داشته باشد.
در نگاه اول شاید جذب یک مهاجم یا وینگر خارجی دیگر در شرایطی که کلی بازیکن خوب و نامدار در فهرست پرسپولیس حضور دارند زیاده‌روی و اسراف به نظر برسد اما برای موفقیت در لیگ قهرمانان آسیا جذب بازیکنان خارجی باکیفیت که تفاوت‌ها را ایجاد کنند لازم و ضروری به نظر می‌رسد. کاری به النصر و الهلال و ستاره‌های بین‌المللی گرانقیمتشان نداریم. فقط کافی است به ماجرای بازی برگشت الدحیل سال گذشته اشاره کنیم که مایکل اولونگا مهاجم کنیایی حریف به زمین آمد و پرسپولیس را از یک قدمی صعود به دره حذف هل داد. در آن مسابقه پرسپولیس گولسیانی را به عنوان یک بازیکن خارجی باارزش در اختیار داشت که پنالتی مهمی را به بیرون زد در حالی که شاید اگر یک بازیکن در سطح اولونگا در اختیار داشت با گل کردن همان پنالتی حداقل از مرحله گروهی و در حضور همین تیم پرستاره الدحیل به مرحله بعد صعود می‌کرد.
 با این حساب و در نظر گرفتن اهمیت برخورداری از ستاره‌های بین‌المللی، باشگاه پرسپولیس با جدیت موضوع کسب سهمیه ششم خارجی را پیگیری می‌کند. بعد از حقانیت پرسپولیس در مورد ماجرای وحدت هانوف، حالا باشگاه در بیانیه ده بندی‌اش به شرایط خاص نبیل باهویی و اینکه چرا کم بازی کرده اشاره کرده که باید دید این ادله چقدر از نظر سازمان لیگ متقن و منطقی است.

جستجو
آرشیو تاریخی