کلید المپیک بعدی به امریکایی‌ها داده شد

آشفتگی بزرگی به نام لس‌آنجلس

وصال روحانـی
خبر‌نگار

 
سی و سومین دوره بازی‌های المپیک تابستانی بعد از 16 روز رقابت بین 10 هزار و 500 ورزشکار زبده از بیش از 200 کشور شب گذشته با مراسم اختتامیه در شهر پاریس، پایان یافت و کلید برگزاری دوره بعدی به مسئولان شهرداری لس‌آنجلس سپرده شد تا سال 2028 به ساماندهی دوره بعدی این رقابت‌ها مبادرت کنند.
 با این حال سؤال مهم و رایج این است که آیا امریکا در آن تاریخ می‌تواند مثل فرانسوی‌ها برای میزبانی بازی‌ها آماده شود؟ درست است که ایرادات فراوانی هم به نحوه میزبانی فرانسوی‌ها گرفته شد و رواج مسائل غیراخلاقی در مراسم افتتاحیه، فقدان دستگاه‌های تهویه و برخی موارد دیگر رفاهی در دهکده المپیک که محل استقرار ورزشکاران بود، کندی چشمگیر در حمل و نقل ورزشکاران به محل‌های موعود و البته آلودگی هرگز ترمیم نشدنی آب رودخانه معروف «سن»، صلاحیت فرانسوی‌ها را از هر جهت زیر سؤال برد اما لس‌آنجلس با پیشینه تیره‌ای که از این شهر هزار چهره و سرشار از تضاد در دست است، شاید در عملکرد ضعیف روی دست پاریس بلند شود و فرانسوی‌ها را روسفید کند.
بسیاری از ناظران آگاه و اهالی معمولی لس‌آنجلس هم که به عنوان ناظر و توریست به پاریس آمده‌اند، نگاهی امیدوارانه به المپیک لس‌آنجلس ندارند و فکر می‌کنند بلواها و نابسامانی‌های متعددی در آنجا شکل خواهد گرفت. ماریزا داگلاس، یک شهروند لس‌آنجلسی دیشب در پاریس گفت: «درست است که لس‌آنجلس با شکوه تصنعی و زرق و برق‌های کاذب ‌هالیوودی عجین است اما آنچه میزبانان یک دوره المپیک را سرفراز می‌کند، برنامه‌مداری و دقت برای انجام تمامی امور است و آنچه هرگز در شهر ده‌ها ملیتی لس‌آنجلس نمی‌یابید، چنین عناصری است.
درست است که پای فرانسوی‌ها هم در این چند هفته بارها لرزید و نمره مردودی گرفتند اما در برخی زمینه‌ها سطح کار را طوری بالا بردند که رسیدن به آن سطوح برای کارشناسان و مقام‌های ما بسیار سخت خواهد بود. شبکه‌های ارتباطی و کانال‌های مواصلاتی در پاریس بسیار قوی‌تر از لس‌آنجلس عمل می‌کنند که از فرط شلوغی هیچ چیز در آن سر وقت انجام نمی‌شود.
فکر می‌کنم آشفتگی تازه و افتضاح بزرگی در سال 2028 در المپیک بعدی پیش رو داشته باشیم.»
 سی و چهارمین دوره المپیک تابستانی از 14 جولای 2028 تا روز 30 جولای این سال برپا می‌شود و امریکایی‌ها باید برای میزبانی پارالمپیک هم در لس‌آنجلس مهیا باشند که از 15 تا 27 آگوست برگزار خواهد شد. در مجموع بیش از 50 رشته المپیکی و پارالمپیکی در این دوره از مسابقات به اجرا گذاشته خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی