دردسر جدید برای تیم ملی فوتبال ایران

ملاقات یوزهای ایرانی با قرقیزستان در بلاتکلیفی

محمد محمدی سدهی
خبرنگار


در شرایطی که امیر قلعه نویی موافقت خود را با برگزاری دیدار تیم ملی با قرقیزستان در ورزشگاه فولادشهر اصفهان اعلام کرده، اما بنا به گزارش‌های منتشر شده در خصوص قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا امکان میزبانی تیم ملی در این مجموعه وجود ندارد چون فدراسیون در زمان مقرر نام ورزشگاه فولادشهر را به عنوان ورزشگاه های میزبان تیم ملی معرفی نکرده است. مسئولان فدراسیون فوتبال برای برگزاری نخستین دیدار تیم ملی در مرحله سوم مسابقات انتخابی جام جهانی 2026 با چالشی جدی در بحث استانداردسازی ورزشگاه‌ها مواجه بودند.
 آنها در ابتدا امیدوار بودند تا کار استانداردسازی ورزشگاه آزادی تا زمان برگزاری مسابقات تیم ملی و لیگ برتر آماده شود اما این اتفاق نیفتاد و ورزشگاه آزادی به بازی تیم ملی مقابل قرقیزستان نرسید.
آنها پس از قطعی شدن وضعیت ورزشگاه آزادی تصمیم داشتند بازی تیم ملی را در مشهد و ورزشگاه امام‌رضا(ع) برگزار کنند اما در نهایت به اصفهان رسیدند. فدراسیون ورزشگاه نقش جهان را به AFC معرفی کرد اما کیفیت بد چمن این ورزشگاه باعث شد تا مسئولان در نهایت به فولادشهر برسند.
 در این بین ورزشگاه فولادشهر هم مانند سایر ورزشگاه‌ها در بحث استانداردسازی مشکلاتی دارد. استقرار اتاق VAR، نور ورزشگاه و سایر موارد از جمله ایرادهای ورزشگاه فولادشهر است. در این بین علی طاهری، رئیس هیأت فوتبال استان اصفهان به «ایران» می‌گوید: «تلاش ما بر این است تا در فولادشهر بهترین میزبانی را داشته باشیم. اتاق VAR درست شده و قرار است برای رفع سایر ایرادها جلسه‌ای برگزار شود تا مشکلات این ورزشگاه برطرف شود. کار نصب VAR هم در هفته جاری انجام خواهد شد. فدراسیون فوتبال دومین دستگاه VAR را پس از اراک به اصفهان می‌فرستد تا این بازی با کمک داور ویدیویی برگزار شود.»
او با اشاره به برگزاری دیدار ایران – لبنان
در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2022 قطر که در مشهد برگزار شد، می‌افزاید: «قرار بود این بازی در اصفهان برگزار شود که این اتفاق نیفتاد. برای اولین بار است که دیدار تیم ملی در اصفهان برگزار می‌شود و امیدواریم که این موضوع باب شود و از این به بعد شاهد برگزاری بازی‌های تیم ملی در استان‌های دیگر باشیم.»
 طاهری در خصوص حضور هواداران خانم در دیدار تیم ملی با قرقیزستان بیان می‌کند: «بحث حضور خانم‌ها در ورزشگاه‌ها بین‌المللی است و ورزشگاه فولادشهر و نقش جهان استانداردهای لازم برای حضور هواداران خانم را دارند و استان اصفهان تجربه حضور بانوان در مسابقات بین‌المللی را داشته اما این منوط به تصمیم شورای تأمین استان اصفهان است. قرار بر این است تا در خصوص تعداد تماشاگران برای تماشای دیدار تیم ملی تصمیم‌گیری شود.»

 

با توجه به قوانین AFC
فدراسیون نمی‌تواند فولادشهر را معرفی کند

 ورزشگاه آزادی به دلیل عملیات گسترده عمرانی کمترین شانس را برای میزبانی از تیم ملی خواهد داشت. از این رو فدراسیون فوتبال ایران ناچار بود ورزشگاه دوم خود را به کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی کند که پس از بررسی‌های صورت گرفته از ابعاد مختلف تصمیم به انتخاب ورزشگاه نقش جهان اصفهان گرفته شد. در این بین وضعیت بد چمن ورزشگاه نقش جهان سبب شد تا قلعه نویی پس از بازدید از ورزشگاه فولادشهر اصفهان، این ورزشگاه را برای برگزاری بازی تیم ملی انتخاب کند. ورزشگاه فولادشهر شرایط مطلوبی برای برگزاری بازی دارد اما به دلیل برخی مشکلات مربوط به ورود و خروج هواداران و همچنین برخی مغایرت‌هایی با استانداردهای AFC  این ورزشگاه  از سوی فدراسیون فوتبال ایران به کمیته برگزاری مسابقات معرفی نشده است. این در حالی است که طبق قوانین ای‌اف‌سی فدراسیون مجاز به انتخاب دو استادیوم برای میزبانی است و نمی‌توانند ورزشگاه سوم را به عنوان استادیوم میزبان معرفی کند. از این رو تیم ملی ایران باید بازی خود مقابل قرقیزستان را در یکی از دو ورزشگاه آزادی تهران یا نقش جهان اصفهان برگزار کرده و گزینه سوم دیگری وجود ندارد.

 

نبی: بازی تیم ملی
در فولادشهر برگزار می‌شود

در این بین مهدی محمدنبی، نایب رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص این موضوع که آیا فدراسیون می‌تواند ورزشگاه سومی را به عنوان میزبانی بازی با قرقیزستان در نظر بگیرد به «ایران ورزشی» می‌گوید: «ما به ای اف سی اعلام کردیم که بازی تیم ملی یا در تهران برگزار می‌شود یا در اصفهان که در نهایت تصمیم بر این شد تا این بازی در ورزشگاه فولادشهر اصفهان برگزار شود. این ورزشگاه شرایط خوبی دارد و می تواند میزبان خوبی باشد.» او در پاسخ به این سؤال که آیا برگزاری دیدار تیم ملی در فولادشهر قطعی است، بیان می کند: «این بازی قطعاً در ورزشگاه فولادشهر برگزار خواهد شد.»

جستجو
آرشیو تاریخی